اخبار   
 

 نخستین تعویض دولت، "بانکی" بود

تصمیم دولت برای ترمیم کابینه، با تغییر رییس‌کل بانک مرکزی آغاز شد. شاید اگر برخی اتفاقات خارجی و کاهش سود بانکی به ۱۵درصد به‌عنوان دو ترکیب ناخوشایند برای تحریک نقدینگی به خروج از سیستم بانکی و ورود به بازارهای دلار و سکه اتفاق نمی‌افتاد، ممکن بود هنوز ولی‌الله سیف به دو گل خود در بانک مرکزی، یعنی انضباط مالی و جلوگیری از رشد مؤسسات پولی غیرمجاز افتخار می‌کرد و لزوم بیرون آمدنِ او از زمین دولت احساس نمی‌شد ...

نخستین تعویض دولت، "بانکی" بود
■ مروری بر مهم‌ترین خبرهای اقتصادی امروز (چهارشنبه، سوم مرداد)


تصمیم دولت برای ترمیم کابینه، با تغییر رییس‌کل بانک مرکزی آغاز شد. شاید اگر برخی اتفاقات خارجی و کاهش سود بانکی به ۱۵درصد به‌عنوان دو ترکیب ناخوشایند برای تحریک نقدینگی به خروج از سیستم بانکی و ورود به بازارهای دلار و سکه اتفاق نمی‌افتاد، ممکن بود هنوز ولی‌الله سیف به دو گل خود در بانک مرکزی، یعنی انضباط مالی و جلوگیری از رشد مؤسسات پولی غیرمجاز افتخار می‌کرد و لزوم بیرون آمدنِ او از زمین دولت احساس نمی‌شد. اما از بخت بد غول نقدینگی که از ابتدای دولت تاکنون سه برابر شده، سرانجام پس از پنج سال بیدار شد. حالا عبدالناصر همتی که در بانک و بیمه مرکزی عملکرد نسبتا مناسبی داشته جایگزین سیف شده تا به قول رییس‌جمهوری نشاط را به نظام بانکی بیاورد.

عبدالناصر همتی به برج میرداماد رفت

روز گذشته در گزارشی اعلام کردیم که احتمال حضور عبدالناصر همتی به عنوان رییس کل بانک مرکزی و جلوس در برج میرداماد وجود دارد؛ امروز این پیش‌بینی رنگ واقعیت گرفت. از نیمه دوم سال گذشته تاکنون بازار ارز آرامشی به خود ندیده و اعمال سیاست‌های جدید هم نتوانسته دردی از آن دوا کند. سرانجام بعد از گمانه‌زنی‌های بسیار در رابطه با ریاست جدید بانک مرکزی و اسامی مختلفی که در این مورد مطرح بود قرعه به نام عبدالناصر همتی افتاد و وی ریاست بانک مرکزی را بر عهده گرفت، از این رو ولی‌الله سیف که از سال ۱۳۹۲ به برج لاجوری میرداماد رفته بود خداحافظی کرده و باید به زودی شاهد حضور همتی در این بانک بود. ولی‌اله سیف -رئیس کل سابق بانک مرکزی- در شرایطی بانک مرکزی را ترک می‌کند که این روزها اوضاع نظام بانکی چندان مناسب نیست و بویژه در حوزه ارزی شرایط خاصی حکم‌فرماست. این در حالی است که رئیس جمهوری در چند نکته‌ای که در مورد ریاست جدید بانک مرکزی مطرح کرده، اولویت‌های اصلی خود را سیاست‌های مالی و پولی، ‌اصلاح نظام بانکی و در دو مورد خاص توسعه پیمان‌های پولی و حفظ و مراقبت از ذخائر ارزی کشور اعلام کرده است که این دو مورد آخر به طور ویژه مسائل ارزی را مورد توجه قرار می‌دهد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
نوبخت: رییس جمهوری با استعفای من موافقت نکرد

یکی از اخبار جالب توجه از روند ایجاد اصلاحات در تیم اقتصادی دولت به دو موضع‌گیری متفاوت امروز مربوط می‌شود. محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با اعلام اینکه برای باز بودن دست رییس جمهوری استعفای خود را تقدیم وی کردم، گفت: من نتوانستم اقای رئیس جمهوری را برای این کار قانع کنم. وی افزود: واقعیت این است که بدون اینکه موضوع ارز و سیاست های بانک مرکزی در این زمینه و نابسامانی های بازار کالا ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجیح دادم برای اینکه زمینه برای اصلاح فراهم شود و دست رئیس‌جمهوری باز باشد داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیت های موجود دولت کناره گیری کنم؛ چرا که مردم را دوست دارم و اگر رفتنم به بهبود اوضاع کمک کند دریغ نخواهم کرد. در سوی دیگر اما محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری این خبر را تکذیب کرد. وی اعلام کرد: استعفای دکتر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذیب می کنم و آنچه رسانه ها از قول ایشان نقل کرده اند به هیچ وجه صحت ندارد.

افت ۲۷درصدی سرمایه‌گذاری خارجی

بعد از تغییر رییس کل بانک مرکزی، برخی گمانه‌زنی‌ها از احتمال تغییر در وزارتخانه‌های صنعت، اقتصاد و راه و شهرسازی نیز حکایت دارد. دراین شرایط امروز، آماری از حجم سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنعت، معدن و تجارت طی دو ماهه سال جاری ارایه شد که نشان می‌دهد نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش یافته است.

تا اطلاع ثانوی بنزین سوپر نزنید!

کمی از حال و هوای دولت دور شویم و سری به وضعیت حوزه انرژی و سوخت بزنیم. حدود سه ماه است که بنزین سوپر در برخی جایگاه‌های سوخت با کمبود مواجه شده و بسیاری از جایگاه‌ها بنزین سوپر عرضه نمی‌کنند. موضوعی که بررسی لایه‌های پنهان آن نشان می‌دهد معلول مصرف بالای سوخت است و با وجود اینکه به گفته مسئولان، پالایشگاه‌ها در حد توان خود تولید می‌کنند، باز هم زورشان به مصرف خودروها نمی‌رسد.

عاقبت خرید آپارتمان در ترکیه و امارات

امروز کاشف به عمل آمد که احتمال افت شدید سرمایه افرادی که در ترکیه و امارات اقدام به خرید آپارتمان کرده‌اند وجود دارد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی به افرادی که به منظور سرمایه‌گذاری در حوزه املاک در کشورهای همسایه سرمایه‌شان را از کشور خارج می‌کنند، هشدار داد. رضا مسرور با اشاره به اینکه قیمت املاک در حال حاضر در این کشورها دارای حباب است، بیان کرد: در چند سال آینده این حباب شکسته خواهد شد و ارزش سرمایه افراد ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. متاسفانه بسیاری از سرمایه‌گذاران در حال حاضر فریب تبلیغات مختلف از جمله تبلیغات ماهواره‌ای را می‌خورند و به طور حتم طی سال‌های آتی دچار خسارت و ضرر و زیان می‌شوند.

فروش بلیت قطارهای دور آخر سفرهای تابستانی

طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از صبح روز پنجشنبه، چهارم مرداد ماه فروش بلیت قطارهای مسافرتی که از تاریخ ۱۶ مرداد تا ۳۱ شهریور امسال حرکت می کنند کلید خواهد خورد. این فروش به طور همزمان در آژانس های مسافرتی و سامانه های اینترنتی فروش بلیت صورت خواهد گرفت.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  17:18   چهارشنبه 3 مرداد 1397  
 نظرات