اخبار   
 

 مهم‌ترین مأموریت در دهه‌ی سوم عمر نظام مهندسی

عضو هیأت‌رییسه‌ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با اشاره به راهکارهای اعتمادسازی آن سازمان در جامعه، گفت: سازمان باید وظایف خود را به‌درستی انجام دهد و کنترل دقیقی بر عملکرد مهندسانِ خود داشته باشد و مهندسان را رصد و پایش کرده و عملکرد آن‌ها را اصلاح کند و بهبود ببخشد ...

مهم‌ترین مأموریت در دهه‌ی سوم عمر نظام مهندسی
■ راه‌های اعتمادسازیِ نظام مهندسی در جامعه


عضو هیأت‌رییسه‌ی شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، با اشاره به راهکارهای اعتمادسازی آن سازمان در جامعه، گفت: سازمان باید وظایف خود را به‌درستی انجام دهد و کنترل دقیقی بر عملکرد مهندسانِ خود داشته باشد و مهندسان را رصد و پایش کرده و عملکرد آن‌ها را اصلاح کند و بهبود ببخشد.

جید جی افرام در گفت و گو با «صما» ادامه داد: اگر سازمان بتواند باعث رضایت مندی مردم از خدمات مهندسی شود، به طوری که این خدمات برای مردم فایده و ارزش افزوده داشته باشد؛ به این ترتیب این رویه باعث افزایش اعتماد و اعتبار سازمان نظام مهندسی خواهد شد.

بررسی عملکرد شورای مرکزی

وی در پاسخ به اینکه شورای مرکزی چقدر روی این موضوع نظارت می کند، گفت: شورای مرکزی وظیفه ستادی و هماهنگ کننده را دارد. شورای مرکزی و بالاخص رییس سازمان، طبق قانون موظف است که این ساختارها را تسهیل کند، به نحوی که سازمان های استانی بتوانند به نحو بهتری این امور را انجام دهند.

جی افرام با تاکید بر اینکه شورای مرکزی به جهت بهبود روند امور باید نظارت مستمر بر عملکرد سازمان های استانی داشته باشد، تصریح کرد: این امر یکی از مهمترین وظایف شورای مرکزی و به خصوص رییس سازمان است.

وی با اشاره به عملکرد موفق دوره هفتم شورای مرکزی در نظارت بر سازمان های استانی یادآور شد: در دوره هفتم، شورای مرکزی ستاد نظارت بر عملکرد استان ها را تقویت کرد و با سرکشی و بازدید از استان ها، مسائل آنها را بررسی و نقاط ضعف و قوت را استخراج کرد و به این ترتیب روند واقعا روبه رشد بوده است.

لزوم افزایش کیفیت خدمات مهندسی

این مسئول در ادامه سخنان خود با اشاره به عملکرد سازمان نظام مهندسی در طول دو دهه اخیر گفت: با گذشت بیش از دو دهه، امروز مهمترین ماموریتی که سازمان نظام مهندسی می تواند در ادامه کار خود داشته باشد و انجام دهد، این است که کیفیت خدمات مهندسی که از طرف سازمان و اعضا به مردم ارائه می شود، به هر طریق ممکن افزایش پیدا کند.

وی تاکید کرد: اگر این کار انجام شود، باعث رضایت مندی جامعه نسبت به سازمان و مهندسان خواهد شد. همچنین خدمات مهندسین برای مردم ارزش افزوده خواهد داشت و این ارزش افزوده موجب می شود تا جایگاه مهندسان تثبیت و تقویت شود و مردم با رضایت خاطر و به واسطه نیاز به خدمات مهندسی، به سازمان و مهندسان مراجعه کنند.

دو شرط ارتقای خدمات مهندسی

جی افرام با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی برای تحقق این امر باید دو بستر بسیار مهم را فراهم کند، تاکید کرد: اول اینکه سازمان باید ضعف آموزش حرفه ای و ضعف تخصص حرفه ای مهندسان خود را جبران و آن را تقویت کند و سطح دانش حرفه ای مهندسان را بهبود ببخشد.

عضو هیئت رییسه شورای مرکزی در عین حال با تاکید بر اینکه دانش حرفه ای متفاوت با دانش آکادمیک است، افزود: یک مهندس که از دانشگاه فارغ التحصیل می شود، دارای دانش آکادمیک است و ممکن است که هنوز آمادگی لازم را برای کار حرفه ای نداشته باشد و در طول زمان باید از لحاظ حرفه ای به روز شود.

به گفته وی، سازمان باید روی این مقوله سرمایه گذاری و هزینه کند تا یک مهندس بتواند خدمات مهندسی خوبی را به مردم ارائه دهد و از مقابله با مردم و پروژه و کارگران و استادکاران هراسی نداشته باشد.

او افزود: موضوع دیگر آن است که وقتی این بستر فراهم شد و آموزش های تخصصی مورد نیاز ارائه شد، سازمان باید عملکرد مهندسان خود را کنترل کند و در این پروسه کنترل، روند کاری آنها را اصلاح کند و بهبود ببخشد و درنهایت اگر همه این اقدامات جواب نداد، با متخلفان برخورد کند.

عضو هیئت رییسه شورای مرکزی نظام مهندسی در پایان با ارزیابی مثبت از نظام نامه انتخاباتی هشتمین دوره از انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی خاطرنشان کرد: وقتی این نظام نامه را از ابتدا تا انتها نگاه می کنیم، از یک انسجام مشخص و از یک فرآیند تعریف شده و شفافی برخوردار است که هر موضوعی را به دقت در جای خود بررسی و پیش بینی و تعریف کرده است و نتیجه خوبی را هم به دنبال خواهد داشت.

  منبع : وبگاه صما
  16:49   دوشنبه 22 مرداد 1397  
 نظرات