اخبار   
 

 «برنامه‌های منسجمی برای انبوه‌سازان داریم»

مدیرعامل سازمان زمین و مسکن در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: به‌طورکلی حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزار هکتار زمین در سراسر کشور در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است، که پس از شناسایی و برنامه‌ریزی‌های آغازین، مقرر شده هزار و ۸۰ هکتار این زمین‌ها به‌زودی برای ساخت‌وساز در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد ...

«برنامه‌های منسجمی برای انبوه‌سازان داریم»
■ «سرپناه سیل‌زده‌ها جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است»


مدیرعامل سازمان زمین و مسکن در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: به‌طورکلی حدود ۱میلیون و ۵۰۰هزار هکتار زمین در سراسر کشور در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است، که پس از شناسایی و برنامه‌ریزی‌های آغازین، مقرر شده هزار و ۸۰ هکتار این زمین‌ها به‌زودی برای ساخت‌وساز در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد؛ مقررشده در طرح اقدام ملی برای تولید و عرضه مسکن، ۴۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ ساخته شود که شامل احداث ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده و ۱۰۰ هزار واحد را بنیاد مسکن در کشور است.در این خصوص بنا بر اظهارات محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی این وزارت خانه سه‌گام اساسی را برای اجرایی شدن این طرح در نظر گرفته و گام‌هایی مثبتی نیز در این جهت انجام داده است.

به گفته اسلامی، وزارت راه و شهرسازی در گام نخست به دنبال این مبحث بود که واگذاری و به مشارکت گذاشتن زمین‌ها را پیگیری کند تا سازندگان بتوانند از این عرصه‌ها استفاده کنند و از این طریق، دغدغه تأمین زمین یا تأمین منابع برای خرید زمین را نداشته باشند؛ که این مورد با مشارکت مجموعه‌های ذی‌ربط در حال انجام است.

وزارت راه و شهرسازی در گام دوم توانست با اهتمام بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۹۷، مبلغ وام تخصیصی به افراد یا زوجین در شهر تهران و سایر شهرهای کوچک را افزایش دهد با این اقدام سه حلقه ساخت، عرضه و تقاضا از این وام منتفع خواهند شد چراکه سازندگان می‌تواند با در اختیار داشتن این وام و با انتقال به خریداران بخش عرضه و تقاضا را به‌صورت توأمان رونق دهند. به عقیده وزیر راه و شهرسازی گام سوم در بحث سیاست‌های شهرسازی این است که در شهرها و جاهایی که زیرساخت‌ها و معابر شهری اجازه افزایش تراکم را می‌دهد، این کار صورت گیرد و بعد از سیر مراحل اداری، در استان‌هایی که استانداران می‌توانند این کار را انجام دهند، عملیات را سرعت خواهیم داد تا گشایش در ساخت‌وساز ایجادشده و جذابیت‌ها افزایش یابد؛ درنهایت از این طریق هم می‌توان موجبات رونق ساخت‌وساز را فراهم کرد.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
گام نخست، اقدامات اولیه برای ارائه‌ی زمین به انبوه‌سازان

در همین زمینه مدیرعامل سازمان زمین و مسکن به عنوانی یکی از بزرگ‌ترین متولی‌های ارائه زمین به انبوه‌سازان در گفت گو با «صما» گفت: بعد از ابلاغ وزیر راه و شهرسازی، ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها در خصوص اختصاص زمین به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای تولید مسکن اعلام آمادگی کردند؛ و هم‌اکنون این اقدام در دست اجرا است. براین اساس مقررشده زمین این پروژه‌ها توسط بخش دولتی و ساخت آن توسط انبوه‌سازان بخش خصوصی رقم بخورد

علی نبیان گفت: به‌طورکلی حدود ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین در سراسر کشور تحت اختیار سازمان ملی زمین و مسکن است که بعد از شناسایی و برنامه‌ریزی‌های ابتدایی، مقررشده هزار و ۸۰ هکتار این زمین‌ها به‌زودی برای ساخت‌وساز در اختیار سرمایه‌گذاران بخش خصوصی قرار گیرد.

وی گفت: در حال حاضر شناسایی زمین‌های دولتی مناسب توسط ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به‌صورت مداوم در حال انجام است و میزان این زمین‌ها روزبه‌روز تغییر می‌کند تا بتوانیم شاهد حداکثر تولید پروژه‌های مشارکتی در کشور باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان بیشترین هزینه تمام‌شده ملک مربوط به ارزش زمین است گفت: هم‌اکنون ۶۰ درصد هزینه تمام‌شده مسکن را مربوط به ارزش زمین بوده و اگر این زمین‌ها با شیوه و قیمت مناسب در دسترس سازندگان قرار بگیرد می‌توانیم اطمینان داشته باشیم گام‌های مطلوبی در بخش مسکن ارزان برداشته‌ایم.

وی گفت: به‌یقین با اجرای این طرح می‌توانیم بخشی از مشکلات مسکن مردم کشور را حل کنیم اما اجرای دقیق این طرح منوط به عزم جدی و مشارکت عمومی دارد.

ایجاد سرپناه برای سیل‌زده‌ها: اولویت مهم وزارت راه وشهرسازی

معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با بیان اینکه برای شهرهای سیلاب زده برنامه‌های منسجمی داریم. گفت: طبق تکلیفی که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بر عهده سازمان ملی زمین و مسکن قرار داده است با برنامه ریزی‌های انجام شده زمین‌های مشخص شده از سوی دولت را به صورت تفکیک شده در اختیار متقاضیان مناطق سیل زده قرار خواهیم داد.

نبیان گفت: سازمان ملی زمین و مسکن ۶ و نیم هکتار اراضی در شهر خرم آباد و ۱۰ هکتار اراضی در شهر معمولان برای ساخت واحد مسکونی در اختیار دستگاه‌های مسئول قرار داده است.

نبیان تاکید کرد: در شهر خرم آباد ۶ و نیم هکتار زمین برنامه ریزی شده در اختیار شرکت بازآفرینی شهری قرار گرفته و این اراضی با همکاری استانداری و شرکت‌های مسئول به زودی تبدیل به واحد‌های مسکونی با کیفیت می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای اختصاص زمین و بازسازی منازل سیل زدگان، عزمی در وزارت راه و شهرسازی با محوریت شخص وزیر صورت گرفته است.

  منبع : وبگاه صما
  10:53   یکشنبه 9 تیر 1398  
 نظرات