اخبار   
 

 «تفکر مهندسان بر انتخاباتِ هیأت‌مدیره حاکم است»

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که انتخاباتِ دوره‌ی هشتمِ نظام مهندسی دارای یک شرایط احراز است که در آیین‌‌نامه‌ی اجرایی و قانون نظام مهندسی به آن اشاره شده است، گفت: درعین‌حال تفکر مهندسان و جامعه‌ی مهندسی هم بر انتخابات هیأت‌مدیره‌ی نظام مهندسی حاکم است ...

«تفکر مهندسان بر انتخاباتِ هیأت‌مدیره حاکم است»
■ فصل مشترک نظام مهندسی، مجلس و وزارت راه


عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به این که انتخاباتِ دوره‌ی هشتمِ نظام مهندسی دارای یک شرایط احراز است که در آیین‌‌نامه‌ی اجرایی و قانون نظام مهندسی به آن اشاره شده است، گفت: درعین‌حال تفکر مهندسان و جامعه‌ی مهندسی هم بر انتخابات هیأت‌مدیره‌ی نظام مهندسی حاکم است.

علیرضا مجربی در گفت و گو با «صما» ادامه داد: در حال حاضر مسئله اصلی در بین جامعه مهندسی این است که کسانی انتخاب شوند که بتوانند از حقوق مهندسان دفاع کنند و جایگاه سازمان‌ ها، جایگاه هیئت ‌مدیره‌ها و جایگاه جامعه مهندسی را به شرایط بهتری برگردانند و این حداقل موضوعی است که ما پیگیر آن هستیم.

وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام مهندسی باید به جایگاهی برسد که بتواند از خدمات مهندسی بهتر و کیفیت خدمات مهندسی بهتر دفاع کند، افزود: هیئت مدیره ها باید با این رویکرد و در این مسیر حرکت کنند و مستلزم این است که افرادی شایسته، شناخته شده و پاکدست در بدنه هیئت مدیره ها حضور یابند که جامعه مهندسی بتواند به آنها اعتماد کنند.

حرکت به سمت انتخابات بهتر

مجربی همچنین با اشاره به اینکه ابلاغ نظام ‌نامه انتخاباتی از سوی وزارت راه و شهرسازی نظم خوبی به انتخابات هشتم هیئت مدیره می‌دهد، اظهار کرد: این نظام‌نامه به فرمت و شکل انتخابات پرداخته است و تاثیر آن این است که نظم خوبی به انتخابات می‌دهد.

وی ادامه داد: همچنین در این نظام نامه در بحث هیئت ‌های اجرایی یکسری شرایط احراز پیش‌بینی کرده اند که شرایط مناسبی است و به طور کلی در دوره جدید به سمت انتخابات بهتر می‌رویم. بنابراین با توجه به اینکه تجربه چند دوره انتخابات را داشته ایم و با توجه به نکات ذکر شده در این نظام‌نامه، نظام‌نامه خوبی تهیه شده است.

تعارض منافعی وجود ندارد

مجربی در ادامه سخنان خود بر ضرورت حرفه ای بودن اعضای هیئت مدیره تصریح کرد: مطابق با آیین‌نامه اجرایی هیئت ‌مدیره‌ها حتما باید کار حرفه‌ای انجام داده باشند و اگر قرار باشد پروانه اشتغال خود را تحویل دهند، تناقضاتی در این زمینه وجود دارد. ضمن اینکه این موضوع صرفا در حد پیشنهاد بوده است.

وی ادامه داد: در کل با توجه به شرایطی که وجود دارد، اگر سازمان ‌های نظام مهندسی بخواهند مثل گذشته و طبق آیین‌نامه‌هایی که وجود داشته، در فرآیند ساخت ‌و ساز شرکت کنند، تعارضات منافعی وجود دارد. ولی اکنون با فرمت جدید و تبصره اعلامی ماده ۲۴ وزیر راه و شهرسازی تعارض منافعی هم وجود ندارد.

مجربی با بیان اینکه وقتی عملا کنترل ساخت و سازها ارتباطی با سازمان ‌های نظام مهندسی ندارد، پس بنابراین تعارض منافعی هم وجود ندارد، صریح کرد: ولی اگر قرار باشد که سازمان‌های نظام مهندسی وارد حیطه ساخت شوند و در فرآیند ساخت‌وساز شرکت کنند، قطعا تعارض منافع هم به وجود می آید.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
شورای مرکزی در حاشیه‌ی نیت خیر وزارتخانه

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی همچنین در خصوص میزان اثربخشی ابلاغیه های وزارت راه و شهرسازی در خصوص این سازمان و ارتقای صنعت ساختمان گفت: آنچه مسلم است نیت خیر در وزارتخانه وجود دارد. ولی به نظر می‌رسد که نظر سازمان‌های نظام مهندسی و مخصوصا شورای مرکزی به آن شکل در این ابلاغیه ها اعمال نشده است.

مجربی تاکید کرد: اگر نظرات سازمان نظام مهندسی و مجلس و نمایندگان مردم در این زمینه اعمال شود، به نظر می‌رسد که بتوانیم به یک فصل مشترکی برسیم. همانطور که در حال حاضر شورای مرکزی هم نمایندگانی را برای این منظور فرستاده و مشغول مذاکره هستند.

ـ در همین زمینه :
بدگمانیِ مهندسان تهرانی نسبت به دلایل کاهش ارجاع کار
حذف ارجاعِ نظارت از دید مهندسان حقیقی و حقوقی
«بخش عمده‌ای از عمر دوره‌ی هفتم، صرف مسائل حاشیه‌ای شد»

  منبع : وبگاه صما
  15:33   چهارشنبه 10 مرداد 1397  
 نظرات