اخبار   
 

 «روند کنونی صدور پروانه‌ی ساختمان در نظام مهندسی بسیار پیچیده است»

معاون مسکن و ساختمانِ وزیر راه و شهرسازی بر این باور است که صدور پروانه‌ی ساختمانی در ایران زمانِ قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد و در واقع برای اجرای این فرآیند، بخش‌های گوناگونی درگیر موضوع هستند و ضرورت دارد به جای این که سرمایه‌گذار و متقاضیِ ساخت از دستگاه‌های مختلف گذر کند، بتواند از یک پنجره‌ی واحد و در زمانی بسیار کوتاه، پروانه‌ی ساختمانی را دریافت کند ...

«روند کنونی صدور پروانه‌ی ساختمان در نظام مهندسی بسیار پیچیده است»

معاون مسکن و ساختمانِ وزیر راه و شهرسازی بر این باور است که صدور پروانه‌ی ساختمانی در ایران زمانِ قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد و در واقع برای اجرای این فرآیند، بخش‌های گوناگونی درگیر موضوع هستند و ضرورت دارد به جای این که سرمایه‌گذار و متقاضیِ ساخت از دستگاه‌های مختلف گذر کند، بتواند از یک پنجره‌ی واحد و در زمانی بسیار کوتاه، پروانه‌ی ساختمانی را دریافت کند.

به گزارش خبرنگار اسکان نیوز، به منظور کاهش زمان صدور پروانه ساختمان و ایجاد یک تشکل واحد، وزارت راه و شهرسازی از طریق اصلاح آیین‌نامه کنترل مقررات ساختمان در پی آن است که بخش زیادی از این بروکراسی را حذف نماید. در حال حاضر روند کاری صدور پروانه ساختمانی در سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای زمان زیاد و پیچیدگی خاصی بود که این پیچیدگی در اصلاحیه به شدت کاهش پیدا کرده و امید است این حرکت کمک بزرگی برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی باشد.

زمان صدور پروانه‌ی ساختمانی در ایران بسیار زیاد است
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در پاسخ اسکان نیوز مبنی بر اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی در ایران بسیار طولانی است واین زمان طولانی علاوه بر سردرگمی سرمایه‌گذار باعث خواب سرمایه و گرانی مسکن می‌شود که در نهایت تاوان آن را بهره‌بردار می‌دهد، گفت: اینکه ایران در زمینه زمان صدور پروانه ساختمانی رتبه خوبی را در جهان ندارد، موضوع حائز اهیمتی است.

example-image

مظاهریان با اشاره به اینکه نه تنها بر مبنای ارزیابی‌های درون سازمانی، بلکه بر اساس بررسی‌های بانک جهانی هم، ایران در سال پیش رتبه 1300، پس از آن رتبه 130 از 188 کشور داشته و در حال حاضر هم علیرغم بهبود وضعیت، در شرایط قابل قبولی قرار ندارد، تاکید کرد: بر اساس گزارش بانک جهانی صدور پروانه ساختمانی در ایران چیزی حدود 300 روز به طول می‌انجامد که باید برای رفع این معضل عظم جدی وجود داشته باشد.

مظاهریان با بیان اینکه برای صدور پروانه ساختمانی بخش‌های متفاوتی درگیر موضوع هستند، تصریح کرد: نهادهای مختلفی درگیر این موضوع هستند، لذا در گام اول باید با یک گفتمان این وظایف مشخص شود و درحقیقت از طریق یک پنجره واحد پروانه ساختمانی صادر شود. لذا لازم است به جای اینکه سرمایه‌گذار و متقاضی ساخت از دستگاه‌های مختلف عبور کند بتواند از طریق یک پنجره واحد و در زمان بسیار کوتاه، پروانه ساختمانی را دریافت نماید.

مظاهریان در پایان خاطر نشان ساخت: برای کاهش این معضل وزارت راه و شهرسازی از طریق اصلاح آیین‌نامه کنترل مقررات ساختمان در پی آن است که بخش زیادی از این بروکراسی را حذف نماید. گفتنی است که روند کاری صدور پروانه ساختمانی در سازمان نظام مهندسی ساختمان دارای زمان زیاد و پیچیدگی خاصی بود که این پیچیدگی در اصلاحیه به شدت کاهش پیدا کرده که امید است این حرکت کمک بزرگی برای کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی باشد.

  منبع : وبگاه اسکان‌نیوز
  15:27   یکشنبه 9 اسفند 1394  
 نظرات