مقالات   
 

 آسیب‌شناسی بافتِ سکونتگاهی در حاشیه‌ی رودخانه‌ها از نظر اجتماعی

کلیدواژه‌ها : سازمان‌یابی ، سامانه ، زیرسامانه ، دیدگاه سیستمی ، رویکرد سامانه‌ای ، بافت روستایی ، سکونتگاه روستایی ، طرح هادی روستایی ، رودخانه ، آسیب‌شناسی...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: سه شنبه 23 آبان 1391
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
یکی از مهم‌ترین ناموزونی‌ها در سامان‌دهی فضای روستاهای کشور،‏ در چگونگی استقرار بافت مسکونی روستا در حاشیه‌ی رودخانه‌هاست. در این مقاله، آسیب‌شناسی رفتار رودخانه،‏ از منظر آسیب‌شناسی سازمان‌یابی فضای روستایی بررسی و آشکار شده است که سامان‌دهی سکونتگاه‌های حاشیه‌ی رودخانه‌ها و راهبریِ آن در طرح‌های هادی روستایی به سوی یک نظم و سامانِ فضایی،‏ می‌تواند آن را به سوی رفتاری عاری از نابه‌سامانی هدایت کند.


نام مقاله :
آسیب‌شناسی بافتِ سکونتگاهی در حاشیه‌ی رودخانه‌ها از نظر اجتماعی

پدیدآورندگان :
اصغر صالحی ، سید اسکندر صیدایی

چکیده :
فضای روستا،‏ مجموعه‌ای از زیرسامانه‌های گوناگون است که هر یک از آن‌ها،‏ افزون بر داشتن اجزا،‏ عناصر و روابط درونی،‏ چه‌گونگی سازمان‌یابی فضای روستا را تعیین می‌کنند. موزونی یا ناموزونی در سازمان‌‌یابی فضای روستایی،‏ می‌تواند در قالب‌هایی گوناگون جلوه‌گر شود.
هم‌اینک‏ یکی از مهم‌ترین ناموزونی‌ها در سامان‌دهی فضای روستاهای کشور،‏ در چگونگی استقرار بافت مسکونی روستا در حاشیه‌ی رودخانه‌هاست. راه‌کارها و سیاست‌هایی که تا کنون برای اصلاح بافت مسکونی روستا در حاشیه‌ی رودخانه‌ها ارائه شده،‏ غالباً جزءنگر بوده‌اند؛‏ یعنی علت‌های بروز مشکلات و راه‌حل‌های رویایی با آن‌ها را در زیرسامانه‌ی سکونتگاهی روستا جست‌وجو کرده‌اند.
در این بررسی،‏ از دیدگاه سیستمی و با تأکید بر ضرورت جامع‌نگری به مقوله‌ی رودخانه در روستاها،‏ بر شناخت مؤلفه‌ها و بردارهای فضایی در آسیب‌شناسی تعیین حریم رودخانه در روستاها تأکید شده است؛‏ یعنی آسیب‌شناسی رفتار رودخانه،‏ از منظر آسیب‌شناسی سازمان‌یابی فضای روستایی مطالعه و بررسی شده است. جامعه‌ی آماریِ این بررسی، شماری از روستاهای حاشیه‌ی رودخانه‌های گرگان‌رود در استان گلستان،‏ ماسوله در استان گیلان،‏ ایجرود در استان زنجان،‏ لایجند در استان اصفهان،‏ شاهرود در استان قزوین و رودخانه‌های جاجرود و کرج در استان تهران بوده‌اند.
بر پایه‌ی دستاوردهای این بررسی،‏ سامان‌دهی سکونتگاه‌های حاشیه‌ی رودخانه‌ها و راهبریِ آن در طرح‌های هادی روستایی به سوی یک نظم و سامانِ فضایی،‏ می‌تواند آثاری پایدار بر اصلاح بافتِ سکونتگاه‌های روستایی بگذارد و آن را به سوی رفتاری عاری از نابه‌سامانی هدایت کند.

کلیدواژه‌ها :
سازمان‌یابی ، سامانه ، زیرسامانه ، دیدگاه سیستمی ، رویکرد سامانه‌ای ، بافت روستایی ، سکونتگاه روستایی ، طرح هادی روستایی ، رودخانه ، آسیب‌شناسی.
 
 نظرات    
 
مهسا معتمد 14:26 سه شنبه 23 آبان 1391
0
 مهسا معتمد
جناب آقای مهندس فیلا بابت ارسال این مقاله از شما سپاسگزارم

اگر مقاله ای در ارتباط با اثرات اجتماعی و اقتصادی گردشگری شهری در اختیار دارید در صورت امکان آن را ارسال

بفرمایید

با تشکر فراوان
امیر یاشار فیلا 02:01 چهارشنبه 24 آبان 1391
0
 امیر یاشار فیلا

خوشحال‌ام که این مقاله را پسندیده‌اید خانم مهندس معتمد.

در زمینه‌ی موضوعی هم که فرموده‌اید، مقاله‌ای با نام
«سنجش کیفیت و ظرفیتِ گردشگری شهری بر پایه‌ی الگوی رفتاریِ گردشگران و جامعه‌ی میزبان؛ نمونه‌ی موردی: شهر اصفهان»
به نشانی پست الکترونیکِ شما و نیز برای بخش مقالاتِ iiiwe فرستادم؛ که چنانچه مدیریت وبگاه صلاح بدانند و تأیید کنند، به‌زودی در دسترس همه‌ی اعضای iiiwe قرار خواهد گرفت.

امیدوارم به کارتان بیاید.
مائده علیشاهی 19:51 سه شنبه 30 آبان 1391
0
 مائده علیشاهی
موضوع بسیار جالبیست...ممنونم آقای مهندس
حق یارتان
سارا قنواتی 01:22 پنجشنبه 25 مهر 1392
0
 سارا  قنواتی
با عرض سلام و خدا قوت
مقاله مفیدی است. اگر در زمینه "مقایسه حریم رودخانه ها با حریم سازه ها مانند پل ها و جاده ها و ... " مقاله ای دارید در صورت امکان ارسال بفرمایید.
متشکرم