مقالات   
 

 کریستوفر الکساندر و باغ‌های اصفهان

نام مقاله: میزان تعمیم‌پذیری نگره‌ی ساختار زنده‌ی «کریستوفر الکساندر»؛ موردپژوهی: چهارباغ و باغ‌های اصفهان / پدیدآورنده: سمیه هاتفی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: دوشنبه 28 دی 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: میزان تعمیم‌پذیری نگره‌ی ساختار زنده‌ی «کریستوفر الکساندر»؛ موردپژوهی: چهارباغ و باغ‌های اصفهان
پدیدآورنده: سمیه هاتفی
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی «باغ نظر» (شماره‌ی ۳۶، پاییز ۱۳۹۴)
شمار صفحه‌ها: ۱۰
زبان مقاله: انگلیسی
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل : ۵۴۰ کیلوبایت

چکیده :
کریستوفر الکساندر ‌بر پایه‌ی ایده‌ی سرشت نظم‌، همه‌ی پدیده‌های جهان هستی را زیر دو عنوان «‌ساختارهای زنده» و «ساختارهای غیرزنده» مطالعه می‌کند و به بررسی و شناخت الگوی ساختارهای زنده با توجه به مفاهیم کلیتِ یکپارچه و مراکز نیرومند می‌پردازد. این نگره در قالب ۱۵ خصلت پیوسته از مراکز نیرومند شکل می‌گیرد.
بر ‌پایه‌ی دستاوردهای پژوهشگران، باغ‌ایرانی پدیده‌ای‌ست فرهنگی که در قالب مجموعه‌ای منظم و هندسی با ترکیب ‌عناصر گوناگون طبیعی و برساخته، با طبیعت به‌خوبی آمیخته و عجین شده است. ابتکار موضوع از این جهت می‌تواند در باغ ایرانی مورد توجه واقع شود که به شناخت کلیت یکپارچه و تشریح مراکز نیرومند‌ به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین موضوعات اندیشه‌ی معاصر می‌پردازد.
موضوع این پژوهش، «میزان تعمیم‌پذیری نگره‌ی الکساندر در چهارباغ و نمونه‌ی‌ باغ‌های اصفهان» است که با هدف بنیادی و روش تحلیلی و مقایسه‌ی تطبیقی با رویکرد کیفی مورد مطالعه قرار می‌گیرد. یافته‌ها و دستاوردهای پژوهش نشان می‌دهند که ویژگی‌های نگره‌ی ساختارهای زنده همچون مقیاس‌های گوناگون‌، مراکز نیرومند‌، مرزها‌ و تکرار متناوب، به گونه‌ای نسبی بر نمونه‌ی باغ‌های اصفهان با کارکردهای گوناگون تطبیق‌پذیر است؛ اما‌ نقش همه‌ی ویژگی‌های این نگره در نمونه‌های بررسی‌شده به یک اندازه نیست و مقیاس‌های گوناگون‌، مراکز نیرومند‌، فضای معین‌، تکرار متناوب‌، پژواک‌، مرزها و شکل خوب، نقش بیش‌تری در زیست‌آفرینی (یا «خلق حیات») دارند. چهارباغ به‌عنوان یک فضای شهری با کارکرد همگانی (مردمی‌) دارای زیستِ بیش‌تری بوده و نقش مراکز نیرومند‌، تضاد‌، جدایی‌ناپذیری و ناهمگونی در آن بسیار چشم‌گیر است‌.

کلیدواژه‌ها :
باغ، چهارباغ، الگو، فضای شهری همگانی، ساختارهای زنده، حیات، زیست‌آفرینی، مراکز نیرومند، اصفهان.

 
 نظرات