مقالات   
 

 باغ ایرانی از دیدگاه پروفسور پوپ

نام مقاله : باغ ایرانی از منظر پوپ (شرح و تحلیلی بر مقاله‌ی «باغ‌ها» در مجموعه‌ی «سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز»)...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: دوشنبه 5 آبان 1399
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله : باغ ایرانی از منظر پوپ (شرح و تحلیلی بر مقاله‌ی «باغ‌ها» در مجموعه‌ی «سیری در هنر ایران از دوران پیش از تاریخ تا امروز»)
پدیدآورنده : علی علایی
انتشاریافته در : فصل‌نامه‌ی تخصصی «کیمیای هنر» (شماره‌ی ۲، بهار ۱۳۹۱)
شمار صفحه‌ها : ۲۲
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : ۱.۳۳ مگابایت

چکیده :
«آرتر آپم پوپ» و همسرش، «فیلیس آکرمن» از پژوهشگران و هنرشناسان نامی معاصرند که در زمینه‌ی هنر ایران آثار پرشماری تألیف و منتشر کرده‌اند. پُرآوازه‌ترین و مهم‌ترینِ این آثار، مجموعه‌ی دانش‌نامه‌ی ۱۶جلدی با عنوان «سیری در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا امروز)» است که در سال ۱۹۷۷ به زبان انگلیسی منتشر شد و از همان زمان به‌عنوان یکی از منابع پایه در مطالعات تاریخ معماری ایران به کار پژوهشگران محققان آمده است. بخش بزرگی از مجموعه‌ی یادشده را در سال ۱۳۸۷ خورشیدی گروهی از مترجمان به سرپرستی نجف دریابندری به پارسی برگرداندند و انتشارات علمی و فرهنگی آن را منتشر کرد. در واپسین بخشِ جلد سوم از مجموعه‌ی یادشده، مقاله‌ای با نام «باغ‌ها» هست که مؤلفان در آن به وجوه گوناگونِ موضوع «باغ» در ایران پرداخته‌اند. با توجه به پیشینه‌ی پژوهشگران و ارزش کتاب پیش‌گفته، آگاهی از چند و چونِ محتوای این مقاله و نکات مورد توجه در آن، برای دوست‌دارانِ موضوع باغ ایرانی، به‌ویژه دانشجویان، می‌تواند ارزشمند باشد. از آن رو که ممکن است مقاله‌ی یادشده در دست‌رس همگان نباشد و با توجه به این که متن تألیف و ترجمه‌شده جدای از تصاویر و فاقد عنوان‌های فرعی است، ممکن است مطالعه و دریافتِ محتوای آن از سوی خوانندگان دشوار باشد؛ از این رو، مقاله‌ی پیش رو برای جلب‌توجه دیگربار به محتوای مقاله‌ی «باغ‌ها» و نیز دسته‌بندی مطالب مندرج در آن نگاشته شده است. در مقاله‌ی «باغ‌ها»، نویسندگان به موضوع‌هایی همچون تاریخچه‌ی باغ ایرانی، اهمیت، منظور و هدف از ساخت باغ در ایران و نقش آن در زندگی ایرانیان، طرح و ویژگی‌های باغ‌های ایرانی، معرفی منابع گوناگون برای شناخت باغ ایرانی، عناصر و بخش‌های باغ ایرانی و ویژگی‌های آن‌ها همچون: آب‌نماها، درختان، بوته‌ها و گل ها، آرایه‌ها، جانوران و... پرداخته‌اند.

کلیدواژه‌ها :
باغ، باغ ایرانی، هنر ایرانی، پوپ، معماری

 
 نظرات