مقالات   
 

 مسیریابی بهینه در حوادث ناگهانی

نام مقاله: مسیریابی بهینه در محیط GIS برای تخلیه‎ی اضطراریِ آسیب‎دیدگان از حوادث ناگهانی / پدیدآورندگان: محمد طالعی، محمد سعادت‌سرشت، علی منصوریان، سمیه احمدیان ...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: چهارشنبه 23 آبان 1397
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: مسیریابی بهینه در محیط GIS برای تخلیه‎ی اضطراریِ آسیب‎دیدگان از حوادث ناگهانی
پدیدآورندگان: محمد طالعی، محمد سعادت‌سرشت، علی منصوریان، سمیه احمدیان

چکیده :
هدفِ این مقاله،‏ بهبود و گسترش یک مدل بر پایه‌ی سامانه‌ی اطلاعات مکانی،‏ به‎منظور پاسخ‎گویی به نیاز جست‎وجوی مسیر بهینه‏ برای تخلیه و انتقالِ بی‌دیرکرد آسیب‌دیدگانِ حوادث ناگهانی به مناطق امن ازپیش‌تعیین‎شده است. در بسیاری از حوادث،‏ بهترین گزینه‏ جابه‎جایی افراد نجات‌یافته از بلایا که در منطقه‌ی تحت تأثیر مخاطره واقع شده‌اند،‏ به مناطق امن است. پس تخلیه‌ی اضطراری،‏ از نخستین مراحل مدیریت بحران به‎شمار می‎رود که باید در کم‌ترین زمان ممکن انجام پذیرد.
چالش اصلی در مدیریت تخلیه‌ی اضطراری،‏ هدایت مردم در مسیرهای بهینه برای دست‎یابی به مناطق امن موردنظر است. از این رو،‏ به‎دلیل لزوم سرعت در تخلیه‌ی منطقه‌ی در خطر،‏ وجود یک طرح مسیریابی بهینه و کارآمد،‏ بسیار ارزشمند است. مدل پایه برای مسیریابی بهینه در این پژوهش،‏ «دایجسترا» است که با مقید شدن به پاره‌ای شرایط ویژه،‏ برای حادثه‌ی زمین‌لرزه بهینه شده است.
از آن رو که فرآیند مسیریابی برای تخلیه‌ی اضطراری آسیب‎دیدگان می‌باید بارها (برابر با حاصل‌ضرب شمار بلوک‌های ساختمانی در تعداد نواحی امن مربوطه) انجام پذیرد،‏ مهم‌ترین ویژگی الگوریتم پیشنهادی، سرعت بالای آن است. توانمندی و چابکی روش پیشنهادی،‏ در یک شبکه‌ی مجازیِ شبیه‌سازی‎شده و همچنین در یک شبکه‌ی واقعی گذرهای شهری واقع در منطقه‌ی ۷ شهرداری تهران،‏ آزموده شده است. آزمایش‎های انجام‌گرفته حاکی از آن‌اند که برای تعیین مسیر بهینه در یک شبکه‌ی واقعی شهری با ۴۳۲ گره بلوک ساختمانی،‏ ۱۱ گره ناحیه‎ی امن و ۱۱۸۹ یال،‏ ‌تنها زمانی نزدیک به ۹۰ ثانیه نیاز است. قابلیت جست‎وجوی چندمقصدیِ مدل در یک بار اجرای آن،‏ از دیگر ویژگی‌های روش پیشنهادی‌ست.

کلیدواژه‌ها :
جی.آی.اس، مسیریابی بهینه، نظریه‌ی گراف، زلزله، تخلیه‌ی اضطراری، مدیریت بحران.

 
 نظرات    
 
احمد ارخی 16:48 سه شنبه 20 فروردین 1392
0
 احمد ارخی
دستتون درد نکنه