اخبار   
 

 جی.آی.اس، یاور بی‌مانندِ دست‌اندرکارانِ برنامه‌ریزی و توسعه‌ی شهر

مدیرکل مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت اگر بپذیریم که موفقیت فعالیت اداره‌ی کل مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و همه‌ی سازمان‌های...

مدیر کل مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری گفت: اگر بپذیریم که موفقیت فعالیت اداره‌ی کل مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و همه‌ی سازمان‌های دخیل در مسائل شهری در گروی برنامه‌ریزی و مدیریت شهریِ درست است، اهمیت GIS آشکارتر خواهد شد.


علی ابراهیمی بعدازظهر پنج‌شنبه در نشست جامعه‌ی مهندسان این استان، اظهار داشت: در سال‌های اخیر سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی GIS تحولات انکارناپذیری در زمینه‌ی مطالعات جغرافیایی و سازمان‌دهی و مدیریت داده‌های مکانی پدید
آورده است.

وی افزود: این فناوری با داشتن وِیژگی‌هایی مانند قابلیت اخذ و تبادل داده‌ها از سرچشمه‌های گوناگون، سازمان‌دهی اطلاعات، دریافت و نمایش به‌هنگام اطلاعات، تلفیق و پردازش داده‌های گوناگون و امکان ارائه‌ی خدمات چندمنظوره، افق‌های تازه‌ای را به روی برنامه‌ریزان و مدیران شهری گشوده است.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت بهره‌گیری از سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی، گفت: اگر بپذیریم که موفقیت فعالیت اداره‌ی کل مسکن و شهرسازی، شهرداری‌ها و همه‌ی سازمان‌های دخیل در مسائل شهری در گروی برنامه‌ریزی و مدیریت شهریِ درست است، اهمیت GIS آشکارتر خواهد شد.

مدیر کل مسکن و شهرسازی چهارمحال و بختیاری با بیان این که نبود یک بانک اطلاعاتی یکپارچه، از مهم‌ترین مشکلات موجود در مدیریت است، تصریح کرد: در سامانه‌ی اطلاعات جغرافیایی تمامی لایه‌های اطلاعاتی از جمله املاک، معابر، مراکز بهداشتی درمانی، هتل‌ها خطوط لوله آب، فاضلاب،گاز، مخابرات و... به همراه اطلاعات توصیفی مربوط به هرکدام موجود است.

وی ادامه داد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌ی GIS فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است که لازم است در مراحل مختلفِ آن سازمان‌ها و واحدهای گوناگون به همراه کارشناسان مربوطه حضور داشته باشند.

ابراهیمی افزود: تکنولوژی GIS در حل مشکلات شهری شیوه‌های تازه‌ای برای به‌کارگیری اطلاعات گسترده درباره‌ی شهر ارائه می‌دهد.


مدیر کل مسکن و شهرسازی استان چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مدیریت توسعه‌ی شهری، مدیریت بازسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، مدیریت زیربنای شهر و توسعه‌ی فضاهای سبز، مدیریت بحران و مدیریت تأسیسات شهری، از کاربردهای گوناگون GIS در مدیریت و برنامه‌ریزی شهری هستند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون GIS در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و خصوصی در سطح جهان پیاده‌سازی شده و مزایای گوناگونی به همراه داشته است.

ابراهیمی با اشاره به مزایای کاربرد GIS در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی، گفت: کاهش هزینه و زمان عملیات اجرایی و اجتناب از هزینه‌های اضافی، از این کاربردها به‌شمار می lang=FA>روند.

 

 

 

برگرفته از : خیرگزاری فارس


27 بهمن 1390

ویرایش : امیریاشار فیلا

 
  منبع : ارسال شده توسط امیریاشار فیلا
  10:10   شنبه 29 بهمن 1390  
 نظرات    
 
مجید صابر 21:30 شنبه 29 بهمن 1390
1
 مجید صابر
سامانه اطلاعات جغرافیایی یا همان GIS پدیده ای که تمام مدیران کلان کشور از آن دم میزنند ولی افسوس که فقط در سطوح کارشناسان علاقه مند نه ابزار کار تصمیم گیریهای ارگانهای مختلف دولتی استفاده می شود !
ممنون مهندس عزیز
م افتخاری 08:24 یکشنبه 30 بهمن 1390
1
 م افتخاری
این جمله خیلی قابل تامل است
"وی ادامه داد: طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌ی GIS فرآیندی پیچیده و زمان‌بر است که لازم است در مراحل مختلفِ آن سازمان‌ها و واحدهای گوناگون به همراه کارشناسان مربوطه حضور داشته باشند. "
خوب شما از این جمله ارزشمند چه نتیجه‌ای میگیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
امیر یاشار فیلا 15:18 یکشنبه 30 بهمن 1390
0
 امیر یاشار فیلا

اشاره‌ی به‌جایی به نکته‌ی ظریفِ این خبر فرمودید آقای مهندس افتخاری؛ نکته و مضمونی که آقای مهندس صابر هم از منظری دیگر آن را بیان کرده‌اند.

مفهوم سرراست این جمله‌ی ایشان این است که: در خوب و مفید و سودمند بودن GIS شکی نیست، ولی چون انجام همکاریِ نتیجه‌بخش میان «سازمان‌های گوناگون» و «با حضور کارشناسان مربوطه» در ایران چیزی در مایه‌های «محال» است، انتظار نداشته باشید به‌کارگیری این ابزار توانمند به این زودی‌ها پایه و اساس کارهای فنی و کارشناسی و تصمیم‌گیری‌های کلان شود.

از هر دوی شما بزرگواران که دیگر را مخاطبان را در آگاهی از مفاهیم نهفته در لابه‌لای سطرها و گفته‌ها یاری می‌رسانید، سپاسگزارم.