مقالات   
 

 سکوت دیگر جایز نیست

دوستان و همکاران گرامی در سازمان نظام مهندسی اصفهان، سلام همانگونه مستحضرید در اتنخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در ...

ارسال کننده: سید محمود نجفی الموسوی
تاریخ ارسال: پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389
دوستان و همکاران گرامی در سازمان نظام مهندسی اصفهان، سلام.
همانگونه مستحضرید در اتنخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در مرداد ماه سال گذشته، جمعی از همکاران شما با تشکیل ائتلافی با نام "من موافقم " و در دست گرفتن خواسته های به حق همه اعضا و کمک و پشتیبانی امید وارانه شما به هیات مدیره سازمان راه یافتند.
در این مدت چند ماه که از ابتدای آن با شوق و ذوق گروه برای پیشبرد برنامه های اصلاحی شروع شدو این شوق و ذوق با پیگیریها و روحیه دهی های اعضای سازمان دو چندان میشد، برنامه ها و ایده های متعدد و متفاوتی در زمینه های مختلف مربوط به سازمان توسط افراد گروه و با نظر سنجی و کمک از خود اعضا و صرف صدها ساعت وقت و تعداد زیادی جلسه اعضای گروه، تهیه گردید و با محور قرار دادن منطق و اصول مهندسی همه کس فهم و همه کس پسند با رعایت منافع جمعی همه اعضای سازمان و پرسنل فهیم و خدوم سازمان، گروه سعی در پیشبرد آنها نمود. بد نیست در این فرصت به ذکر فهرست وار تعدادی از این طرح تا آنجا که در خاطرم هست اشاره کنم:
- طرح خود شناسی تحلیلی و اصلاح ساختار سازمان با هدف بررسی نقاط کور و کند سازمان و ارتقائ کیفیت خدماتی و بهره دهی سازمان
- طرح شفاف سازی سازمان با هدف اصلاح روند اطلاع رسانی موجود در سازمان و ایجاد بستری شفاف از فعالیتهای سازمان.
- طرح اصلاح آیین نامه مالی و معاملاتی سازمان با هدف اصلاح ابهامات و نقاط مبهم آیین نامه مالی و ایجاد شفافیت در عملکرد مالی سازمان و هیات رئیسه و تغییر رویه از شخص محوری به قانون محوری.
- طرح بررسی گزینه های مناسب جهت تهیه زمین برای ایجاد مجموعه اداری-رفاهی تفریحی سازمان بجای زمین نامرغوب فعلی در نظر گرفته شده برای این امر.
- طرح تهیه برنامه جامع اتوماسیون سازمان برای ایجاد یک سازمان الکترونیک به معنای واقعی برای سازمان و اعضا.
- طرح ارتقائ کتابخانه سازمان و راه اندازی کتابخانه الکترونیک برای سازمان.
و چندین طرح و برنامه اصلاحی دیگر...
بر گردم به اصل مطلب: جالب است که بر خلاف تصور اولیه گروه مبنی بر مخالف احتمالی جناح مقابل در هیات مدیره با برنامه های مذکور، با توجه به همه کس فهم و منطقی بودن این برنامه ها، جناح مقابل با هوشمندی تمام، با مطرح شدن هر یک از طرحها و بیان مفاهیم و اصول آن و روشن شدن مطلب، ضمن تایید مطلب، حتی دست به تحسین نیز میزدند و با تمجید از طرحها و اینکه پیگیری آنها ضروریست، خود را مدافع حرف حق و اصلاح طلب معرفی میکردند. و با موافقت با طرحهای ارائه شده در صحن جلسات هیات مدیره، حتی پیگیری آن را نیز به پیشنهاد دهنده واگذار میکردند.
تا اینجای کار ظاهرا همه چیز به خوبی و خوشی پیش میرفت و گروه من موافقم نیز به پاس این حسن نیت جناح مقابل سعی در نشان دادن حسن نیت میکرد و مثلا در مواردی که رئیس سازمان درخواست همکاری و همراهی اعضای هیات مدیره را مینمود، اعضای من موافقم نیز علی رقم بعضی موارد ابهام به موضوعات کمک میکرد. منتهی حقیقت مطلب تازه از حدود 2 ماه پیش روشن شد. پس از حدود 5-6 ماه از شروع جلسات هیات مدیره جدید و زمان سر رسید مصوبات هیات مدیره در جلسات اولیه در راستای تحقق طرحهای اصلاحی، کم کم تاخیر در به نتیجه رسیدن این طرحها افراد گروه را کلافه کرد. این جناح با نفوذی که در سازمان دارند و با اعمال انواع فشارها حتی بر پرسنل سازمان، سعی در به چالش کشیدن طرحهای اصلاحی دارند و با این کار چند هدف اساسی را دنبال میکنند:
1- با موافقت اولیه با طرحهای فنی و اصولی، خود را اصول طلب و اهل منطق معرفی می نمایند.
2- با به چالش کشیدن طرحها در مرحله بعد و جلوگیری از به نتیجه رسیدن آنها، افراد گروه من موافقم را افرادی ناکارامد و فاقد فکر و ایده های عملی معرفی میکنند
3- طرحهای ناکارامد و نظامات دارای ابهام قبلی را با آب و رنگ و کار ساز معرفی میکنند و روند فعلی را از هر حیث بی عیب و نقص تبلیغ میکنند.
4- با طرح تهمتهای واهی به افراد گروه، مبنی بر اینکه قصد دست اندازی به سرمایه های سازمان و اعضا دارند و میخواهند از طریق طرحهای واهی برای خود منفعتی به جیب بزنند، سعی در منفعل کردن و از میدان به دور کردن افراد گروه را دارند.
5- با کمک همه موارد فوق سعی در سرکوب کردن روحیه و انگیزه افراد گروه من موافقم دارند تا اینکه بقول گفتنی حریف را از پای در اورند و دوباره خود یکه تاز میدان شوند.
نمونه بارز این روند در جریان طرح اصلاح آیین نامه مالی-معاملاتی سازمان رخ داده است و این روزها بحث داغ بین پرسنل سازمان و تنش در هیات مدیره را سبب شده است. موضوع از این قرار است که طی مصوبه مهرماه گذشته هیات مدیره، پیگیری انتخاب و مدیریت یک مشاور برای اصلاح آیین نامه مذکور که حتی بنا به اظهار نظر یکی از بازرسان سازمان دارای ایرادات متعددی است، به خزانه دار سازمان یعنی آقای مهندس قنادیف محول شد و مقرر شد ظرف حداکثر 6 ماه یعنی تا قبل از پایان سال 88 این موضوع به نتیجه رسیده و اصلاحیه آیین نامه به تصویب هیات مدیره برسد. متاسفانه علی رقم تلاش و پیگیری مجدانه آقای قنادیف که به دلیل تجربه قوی در این زمینه، فرد بسیار مناسب و کاردانی برای این موضوع میباشد، با کارشکنی های جناح مقابل، موضوع هنوز به انجام نرسیده و باعث شده که در روند عقد قرارداد پرسنل در سال جدید و پرداخت حقوق آنها طبق آیین نامه جدید، وقفه بیفتد. جالب این است که جناح مقابل از ترفند خود مبنی بر تطویل موضوع اصلاح آیین نامه تا برخورد به سال جدید هدفی را دنبال میکند و آن اینکه با تنگ کردن شرایط، خزانه دار را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد و با این دلیل که در سال جدید بایستی هرچه زودتر قراردادهای پرسنل منعقد شود، مبنای کار را همان آییننامه سرتاپا اشکال قدیمی قرار دهد و عملا موضوع اصلاح آیین نامه را بایگانی کند! متاسفانه در این روند پرسنل خدوم و زحمتکش سازمان نیز در امان نمانده و از انها به عنوان هدف انسانی استفاده میشود! چنانکه جناح مقابل با پیش انداختن آنها و اینکه چند روز تاخیر در پرداخت حقوق آنها باعث ایجاد خلل در زندگی آنها میشود و انها به این حقوق بعنوان تنها راه زنده ماندن نیاز دارند(!)، سعی در رسیدن به اهداف خود دارند. ایجاد فشار بر پرسنل جهت امضا کردن نامه ای کذایی مبنی بر درخواست حقوق عقب افتاده فروردین ماه و تهدید به شکایت به اداره کار و امور اجتماعی توسط پرسنل سازمان آخرین حربه جناح مقابل برای تحت فشار گذاشتن خزانه دار سازمان و امین اعضای سازمان است تا مگر دست از دعوی به حق خود در اصلاح آیین نامه مالی بردارد(!)
در پایان ضمن تشکر از حوصله ای که در خواندن این مقاله به خرج دادید،وظیفه خود میدانم:
اولا از پرسنل زحمتکش سازمان که اکثر آنها از دوستان صمیمی بنده و دیگر اعضای من موافقم هستند به خاطر همه چیز تشکر کنم( مخصوصا به خاطر تماسهایی که تعداد زیادی از آنها با مهندس قنادیف گرفتند و ضمن عذرخواهی، تاکید کردند که تحت فشار مجبور به امضای نامه کذایی شدند).
ثانیا جناح مقابل باید بداند که آفتاب همیشه پشت ابر نمیماند و حتی اگر ترفند های آنها در از میدان به در کردن من موافقم نتیجه دهد، روزی شما نیز توسط خداوند از میدان به دور میشوید.
ثالثا من موافقم شخص نیست، یک اندیشه پویا و محرک است. لذا هیچگاه از پا نمیافتد و بر سر منافع اعضای سازمان مصالحه و معامله نمیکند. باشد تا روزیکه سازمان توسط نمایندگان واقعی همه اعضا اداره شود و منافع آن به جمیع اعضای آن برسد.
رابعا من موافقم از شما دوست و همکار گرامی انتظار حمایت و پشتیبانی دارد. لذا خواهشمندم در صورت موافقت با این متن و یا حتی مخالفت با آن، نظر خود را بیان نمایید.
ولاسلام علیکم و رحمته الله
سید محمود نجفی الموسوی
 
 نظرات    
 
محمدرضا جمشیدیان 11:40 پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389
11
 محمدرضا جمشیدیان
دوست بسیار عزیزم
آقای مهندس نجفی

نامه سراپا احساس شما که نشان دهنده روزهای سختی است که در ماه های گذشته در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گذرانده اید، تحسین همه ما را برانگیخت.
از متن نامه به خوبی مشخص است که شما و سایر دوستان ائتلاف "من موافقم!" ساعت ها و روزهای پرکار و پر تنشی را در هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گذرانده اید.
گروه نرم افزاری سازه و بنده آماده همه گونه همفکری و همکاری برای حل معضلات هستیم و پشتیبانی همه جانبه خود را از گروه "من موافقم!" اعلام میداریم.
انتظار جامعه مهندسی اصفهان از سایر اعضاء هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی نیز آن است که پیام بدنه اصلی سازمان را که در انتخابات هیئت مدیره با رای دادن به گروه "من موافقم!" بیان نموده اند بوضوح بشنوند و به خواست عمومی جامعه مهندسی با نظر احترام و تمکین بنگرند.
از همه همکاران و مهندسینی که مایلند اهداف والای گروه "من موافقم!" در سازمان نظام مهندسی پیاده شود، چنانچه در خود احساس مسئولیت می کنند، انتظار می رود با گذاشتن کامنت روی این موضوع و یا ارسال نظرات خود جامعه مهندسی را از نظرات خود مطلع نمایند.

با آرزوی موفقیت روزافزون برای گروه "من موافقم!"، شما و همه خیرخواهان جامعه مهندسی
عضو عضو 13:22 پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389
7
 عضو عضو
همکارگرامی
باسلام
آنچه مسلم است همیشه جایگاه سخنوری بدون توجه به عمل درکشورما برهمگان مشهود بوده است.بنده و جمعی ازهمکاران حاضربه هنگام نگارش این پیام،با توجه به حضوردرجلسه مورداشاره به این مسئله اذعان داریم که به هیچ عنوان اجبار و یا تهدیدی درخصوص حضوردرجلسه برهمکاران اعمال نگردید.اما جای سوال است که اگرتلاشهای صورت گرفته گروه محترم من موافقم به شرح اعلام شده توسط همکارمحترم جناب آقای مهندس نجفی الموسوی می باشد،چراتاکنون هیچگونه بازتابی درخصوص بهبود شرایط پرسنل سازمان که حسب حس مسئولیت و تأکیدات مکررریاست سازمان آقای مهندس عسکری،ارباب رجوع سالاری را پیشه خودقرارداده اندنداشته است.آیا جزاین نبوده که حتی مقرری مربوط به اضافه کاری پرسنل طی دوره خدمت اعضای اخیرهیاءت مدیره تاسقف حتی نصف(!)کاهش یافته است.همکارارجمندجناب اقای مهندس نجفی الموسوی اگر چه جنابعالی درخصوص جمله تامین زندگی پرسنل از طریق صرفاً حقوق سازمان علامت ((!)) بکار می برید اما توجه به این موضوع ضروری است که به واقع موضوع فوق درخصوص اکثزیت قریب به اتفاق پرسنل سازمان مصداق واقعی دارد.
در پایان توجه به این مهم را تاکید می نماییم که آنچه می بایست مطلع نظر همگان قرارگیرد عملکرد براساس وجدانیات و مسائل اخلاقی است و مع الاسف این موضوع درخصوص پرسنل ساعی سازمان به واقع مدنظر قرار نگرفت. وبه خاطرداشته باشیم که او...... خواهد امد.
رابین صدیق پور 16:03 پنجشنبه 9 اردیبهشت 1389
9
 رابین صدیق پور
با سلام خدمت همه دوستان و همکاران
از آنجا که شما عضوی از اعضای محترم شاغل در سازمان هستید، وظیفه دارم اطلاعاتی را در زمینه موارد مطح شده در بالا به خدمتتان معروض دارم.
متاسفانه در محیط داخل سازمان، اطلاعات پخش شده بیشتر در حد شایعات و شنیده هاست و متاسفانه چون اکثر ما هم عادت داریم اخبار را بدون اینکه زحمت تحقیق در مورد صحت و سقم آن کنیم، درجا قبول کنیم، هیچوقت اصل ماجرا بر ما روشن نمی شود.
در مورد تقلیل اضافه کاریها به نصف، متاسفم که باید به اطلاع شما و سایر همکاران برسانم که این موضوع کاملاً بی اساس و کار فرصت طلبانی است که همیشه عادت دارند از آب گل آلود ماهی بگیرند.
اصل جریان به شرح زیر است:
1- در پیش بینی بودجه سازمان برای سال مالی 88-87 ، رقم پیش بینی شده برای بودجه حدود 215 میلیون تومان بود که عملاً در آن سال، 168 میلیون تومان برای آن هزینه شد، به عبارت دیگر حدود 45 میلیون تومان آن جذب نشد.
2- در بودجه پیشنهادی برای سال 88-89، بدون توجه به به موضوع بالا، مبلغی در حدود 240 میلیون تومان برای اضافه کاریها پیش بینی شده بود که پس از بحث در هیئت رئیسه که خود آقای مهندس عسگری هم در آنجا تشریف دارند، مقرر شد که بودجه برای اضافه کاریها ، همان 215 میلیون تومان در نظر گرفته شود و این موضوع در مجمع عمومی نوبت دوم هم به تصویب اعضا رسید.
همکار ارجمند، می توانید این موارد را در گزارش مجمع عمومی مطالعه و تصدیق نمایید که اخبار نادرستی به شما انتقال داده شده است.
از این موضوع مطمن باشید که ائتلاف، در همه تصمیمات سعی بر آن داشته و دارد که بالاترین مبلغ پاداش و امکانات را برای پرسنل زحمتکش سازمان لحاظ نماید و سوابق این امر در دفتر گزارشات هیئت رئیسه سازمان موجود است.
ما همیشه در جلسات هیئت رئیسه و هیئت مدیره بر رعایت حقوق کارمندان سازمان تاکید داشته و داریم.
متاسفانه در مورد تصویب آیین نامه مالی هم دوباره همین جریان دارد اتفاق می افتد و سعی در ایجاد فاصله بین دلها می شود، ولی قسم به خدای آن منجی که خواهد آمد، در آیین نامه پیشنهادی، بر خلاف آیین نامه قبلی، امتیاز مدارک تحصیلی، نسبت به آیین نامه قبلی ثابت مانده و علاوه بر آن، مقدار حداکثر آیین نامه قبلی، برای امتیاز رده های شغلی لحاظ شده است و نتیجه این امر، افزایش حقوق پرسنل است.
از شما خواهشمندم هرگونه سوال و یا ابهام را با من در میان بگذارید تا صادقانه پاسخگو باشم.
با تشکر 
رضا اکبری 08:13 شنبه 11 اردیبهشت 1389
7
 رضا اکبری
دوست عزیز و گرامی، جناب آقای مهندس نجفی
امیدوارم با همه توان و با روحیه ای که از جنابعالی و سایر همکاران محترم و اعضای گروه "من موافقم" سراغ دارم، با "هنر مهندسی" خود بتوانید سازمان را به مسیر واقعی خود که همانا ایجاد یک بستر مناسب جهت ارائه خدمات مهندسی به معنای واقعی است هدایت کنید.
همچنین از پرسنل زحمتکش سازمان که با طرح و پیاده سازی "اصلاحات مورد نیاز" سازمان همکاری می کنند تشکر می کنم.
بنده با حمایت مجدد از گروه "من موافقم" از جنابعالی و سایر موافقانتان می خواهم با جناح مخالفی که از آن صحبت کردید، یک صدا در جلسات هیات مدیره فریاد بزنید "من مخالفم".
علی راییجیان 09:17 شنبه 11 اردیبهشت 1389
9
 علی راییجیان
دوست و همکار ارجمند جناب آقای مهندس نجفی عزیز
با سلام و خدا قوت
دوست عزیزم اولا خسته نباشید. شهر اصفهان به سیاسی بودن و جناحی عمل کردن شهره است و مصلحت اندیشی و خود برتری محور مدیریت دراز مدت در این کلانشهر امروزی است . تا آنجا که این مهم در حوزه های مهمتری نسبت به سازمان نظام مهندسی نیز دیده می شود.
به نظر من این تغییر مدیریت در نگاه کلان نیازمند بازنگری اساسی در تفکر مدیریتی است که شاخص اصلی آن حس خود برتری ، عدم اعتقاد به کار گروهی ، عدم توجه به خواست عمومی مجمع ، عدم استفاده از تکنولوژی روز ( به دلیل عقب بودن خود مدیر در استفاده از فن آوری های روز ) ، منفعت طلبی و ... است .
تجربه نشان می دهد تفکر یاد شده دارای بافتی پر نفوذ و گروه های عملیاتی موثر بوده به گونه ای که بدون تمهیدات لازم و برنامه ریزی قوی نمی توان به سادگی از آن عبور کرد .
توصیه بنده این است اولا مطالبات گروه من موافقم به مانند آنچه دوست و همکار ارجمند جناب آقای مهندس صدیق پور عزیز در پیش گرفته اند مکتوب به اطلاع همه اعضا رسیده و سطح پیشرفت و پی گیری موضوع نیز درج گردد .
قطعا این رویه به صورت دنباله دار موجب جذب مخاطبین بسیاری گشته و خود مسبب بروز روحیه پی گیری اعضا خواهد شد.
ثانیا برنامه زمانی پی گیری مطالبات من موافقم تدوین گشته و با یک برنامه ریزی دقیق تر و با شناخت بدست امده از جناح بندی موجود به هنگام گردد.
ثالثا میزان مشارکت اعضا و استعداد حمایت های اینترنتی طی برنامه ای مجزا شناسایی گردد تا در برنامه ریزی های آینده و محتمل مورد استفاده واقع شود .
رابعا پی گیری این امور و به ثمر رسیدن آنها نیازمند حوصله بیشتری است و قطعا انواع فشارها و تنگناها در پیش روی شماست ، اما قطعا اینجانب و همه همکارانی که ضرورت تغییرات بنیادین را در مجموعه نظام مهندسی خواهانند بسان المانهای سازه ای در کنار شما هستند و ظرفیت بی بدیلی ایجاد خواهند نمود تا مجموعه سازمان نظام مهندسی به اعتلای واقعی خود رهنمون گردد.
پاینده باشید
محمدرضا جمشیدیان 15:13 شنبه 11 اردیبهشت 1389
9
 محمدرضا جمشیدیان
ریاست محترم سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان
آقای مهندس غلامحسین عسگری

با سلام و عرض احترام. پس از ارسال مقاله های روشنگر دوست عزیزمان آقای مهندس نجفی تحت عنوان "سکوت دیگر جایز نیست"، ابهامات متعددی برای اعضاء سازمان نظام مهندسی ساختمان استان اصفهان بوجود آمده است که در پی آن سایت iiiwe.com ایمیل های زیادی دریافت نموده است.
برای رفع ابهامات فوق و برای ایجاد فضای برابر برای همه اطراف جامعه مهندسی ساختمان، سایت iiiwe.com آماده است تا در قالب مصاحبه، خبر، مقاله و یا روزنوشت اظهارات حضرتعالی در این زمینه را منعکس نماید.
در صورت اعلام آمادگی دستور فرمائید تا برای این کار برنامه ریزی لازم انجام گردد.

با آرزوی موفقیت برای همه زحمتکشان جامعه مهندسی
محمدرضا جمشیدیان
جعفر نظری 12:04 یکشنبه 27 تیر 1389
8
 جعفر نظری
با سلام خدمت همه دوستان
به نظر بنده اقدام سازمان نظام مهندسی استان اصفهان کاملا درست و به جاست،این مشکل کاملا مشهود است که کنترل سایز دودکش ها توسط بازرسین محترم گاز ناممکن است زیرا نصب ددودکش در ساختمان در مرحله ای انجام میشود که بازرس در محل حضور ندارد ، در واقع تعیین بازرس گاز در زمان نصب دودکش صورت نگرفته است، پس ضروریست که این مهم توسط مهندسان ناظر سازه یا معماری ،والبته مهندس ناظر تاسیسات مکانیک صورت پذیرد، تا بازرسین محترم گاز در هنگام تایید با مشکلات محل نصب و یاسایز دودکش مواجه نگردند ، بی انصافیه که ساختمانی که نازک کاری آن تمام شده و حتی ممکن است مالک در آن سکونت داشته باشد ولی به خاطر عدم تایید دودکش ، عمل تخریب صورت پذیرد.شایان ذکر است که استثناء وجود دارد .مثل گاز کشی زیر کار و ...
با این توصیف اگر دوستان وهمکاران در این زمینه همکاری نمایند کمال تشکر را از طرف تمامی بازرسن گاز دارم.
با تشکر و آرزوی موفقیت
جعفر نظری