مقالات   
 

 دانستنیهایی از نظام مهندسی(1) اجلاس گروههای تخصصی عمران در قزوین

موضوع دانستنیهایی از نظام مهندسی1 دومین اجلاس سراسری هیات رئیسه گروههای تخصصی عمران در قزوین...

ارسال کننده: سید محمود نجفی الموسوی
تاریخ ارسال: دوشنبه 22 آذر 1389
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
بسمه تعالی
موضوع: دانستنیهایی از نظام مهندسی(1)- دومین اجلاس سراسری هیات رئیسه گروههای تخصصی عمران در قزوین
با سلام به همه همکاران گرامی، بخصوص دوستان رشته عمران.
خدمت شما عرض کنم که روز پنج شنبه مورخ 18/9/89 دومین اجلاس یکروزه هیات رئیسه گروههای تخصصی عمران با هماهنگی گروه تخصصی عمران شورای مرکزی در شهر قزوین برگزار شد و بنده و آقای مهندس فائزی به نمایندگی از اصفهان در آن شرکت کردیم.
موضوع اصلی جلسه فوق، اعطای صلاحیت به مهندسان عمران در زمینه های مقاوم سازی، گودبرداری، ایمنی و تخریب و نهایتا اجرا بود که به اتفاق به تصویب رسید و مقرر شد به تدریج در جلسات بعدی، پیش نویس آیین نامه آن تهیه و پس از تصویب در اجلاس، برای طی مراحل قانونی به شورای مرکزی و وزارتخانه ارسال شود.همچنین مقرر شد از این پس اجلاس برای پیگیری موضوعات رشته عمران هر سه ماه یکبار در یکی از استانهای داوطلب برگزار شود.
برای جلسات آتی در ماههای اسفند، خرداد، شهریور و آذر آینده به ترتیب شهرهای قم، اصفهان، همدان و مشهد داوطلب شدند. همچنین پیشنهاد شد اجلاس آینده حتی الامکان دو روزه برگزار شود و در روز دوم همایشی مرتبط با ساخت و ساز برگزار گردد.
اما در حاشیه اجلاس نکات جالبی از نظام مهندسی قزوین توجه بنده و بعضی دوستان را به خود جلب کرده بود که چند قلم از آنها به قرار ذیل است:
- استان قزوین علی رقم وسعت و جمعیت کم و ساخت و ساز کمتر نسبت به استانهایی مانند اصفهان، رتبه اول نظام مهندسی کشور را دوسال پیاپی به خود اختصاص داده است.
- در استان قزوین کلیه خدمات مهندسی و اجرای مسکن مهر با مدیریت نظام مهندسی توسط مهندسان بومی عضو نظام مهندسی انجام میشود. جهت اجرا، کارت مجری ذیصلاح برای اعضای واجد شرایط صادر شده و متقاضیان مسکن مهر فقط حق واگذاری اجرا به این مهندسان را دارند. در این شرایط استان قزوین رتبه اول کیفیت را در مسکن مهر در سطح کشور کسب کرده است.
به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی قزوین از 900 میلیارد تومان بودجه مسکن مهر قزوین، حدود 90 میلیارد تومان آن نصیب مهندسان شده است.
- ساختمان جدید نظام مهندسی قزوین اخیرا در یکی از نقاط مناسب شهر قزوین افتتاح شده، طراحی آن به مسابقه گذاشته شده و در یک نگاه ظاهرا طرح موفقی اجرا شده است.
- نظام مهندسی قزوین دارای دو عضو اصلی در شورای مرکزی جدید میباشد که یکی از آنها جزء سه کاندیدای معرفی شده به وزیر مسکن برای احراز سمت ریاست سازمان نظام مهندسی کشور میباشد.
- میزان رضایت اعضا از عملکرد ساختار مدیریت در نظام مهندسی قزوین، در حد بالایی قرار دارد.
- نظام مهندسی قزوین خود را پیشرو در مقاوم سازی ساختمانهای موجود معرفی میکند. با کمی تحقیق میتوان دریافت که اگرچه از نظر معیارها و ضوابط فنی، موضوعاتی نظیر مقاوم سازی در شهرهایی چون اصفهان بهتر و قوی تر واکاوی شده است، لیکن از نظر مدیریت امور، تعریف ساختارها و گردش کار، نظام مهندسی قزوین واقعا فعال و پویا عمل کرده است. بعنوان مثال طی توافقی که نظام مهندسی قزوین با شهرداری این شهر انجام داده است، برای ساختمانهای متقاضی گسترش بنا، ابتدا پس از طی مراحل خدمات مهندسی مقاوم سازی، پروانه مقاوم سازی در شهرداری صادر شده و با نظارت عالیه نظام مهندسی، مقاوم سازی بنای موجود انجام شده پس از تایید نظام مهندسی، شهرداری ضمن صدور پایان کار مقاوم سازی، برگ مجوز تهیه نقشه برای گسترش بنا صادر میکند.
- مهندسان و مردمان شهر قزوین با ادب، خوش رو و مهمان نواز هستند. سفر به قزوین و دیدار از این شهر تاریخی و مردم فعال آن را به همه دوستان توصیه میکنم.
در مقاله بعدی به مواردی از دلایل پویایی نظام مهندسی قزوین از دیدگاه خودم اشاره خواهم کرد.
با تشکر
- سید محمود نجفی الموسوی.
 
 نظرات    
 
شاهین پارسی گو 21:12 دوشنبه 22 آذر 1389
4
 شاهین پارسی گو
آقای مهندس نجفی عزیز
من در انتخابات این دوره به شما و دوستانتان رای دادم، به این امید که تحولی در وضع نابسامان موجود پدید آید و شان مهندسان و معاش آنها وضع بهتری پیدا کند.
چرا شما کاری نکردید که اصفهان هم رتبه مطلوبتری پیدا کند؟ چرا اوضاع نظام مهندسی و مهندسان اینقدر بی سر و سامان است؟
شما و دوستانتان که جزو مهندسان باسواد شهر هستید و رتبه علمیتان بالاست، چه کار علمی در سازمان انجام دادید؟
نظام مهندسی اصفهان، کماکان به روش سربازخانه ای اداره می شود و دریغ از یک کار و یا فعل و انفعال که بویی از روشهای علمی از آن استشمام شود.
این از وضع دلالها و کوپن فروشها که کماکان مهرهای طراحی را متری 300 تومان و مهرهای نظارت را متری 600 تومان می خرند. این از وضعیت کنترل نقشه ها که ارباب رجوع را برای یک کنسول نیم متری مجبور می کنند که هفت خوان رستم را طی کند. این از وضع کنترل نقشه های تاسیسات که در انحصار چند نفر در آمده و ماهها طول می کشد.
شما از مقاوم سازی صحبت می کنید؟! یک نقشه مقاوم سازی تا در سازمان تایید شود، دو ماه طول می کشد و بعد هم حالت صوری و فورمالیته دارد که هیچ نظارتی بر اجرای آن نیست.
دفاتر کارگذاری که کماکان مانند زالو به جان مهندسان افتاده اند و خود سازمان ما، کاسه داغتر از آش شده و سعی در حفظ آنها دارد.
این از طریقه برخورد برخی از کارمندان سازمان با مالکان و مهندسان که گویی دارند با بنده زرخرید خود صحبت می کنند. این از کلاسها و دوره هایی که صرفا مطالب کلیشه ای و کلاسیک را به خورد مهندسان می دهند.
وضع خدمات ارائه شده در بخش معماری، از بقیه رشته ها فاجعه بار تر است. مهندس معمار پول نظارت معماری را می گیرد که هیچ خدماتی به ازای آن ارائه نمی کند و به قول همکاران: پول زور وَده!
نقشه های معماری نیز اکثراً بی کیفیت هستند و مهندسان سازه و تاسیسات را به دردسر می اندازند.
پول مهندسان را از آنها می گیرید و در حساب سازمان می خوابانید که چه؟ مگر سازمان، باج گیر محله است که از درآمد مهندسان، سهم می خواهد؟
برای کنترل نظارت و محاسبات سازه، کنترلرهایتان بیشتر وقتها اظهار نظرهایی می کنند که در قوطی هیچ عطاری پیدا نمی شود.
آقای مهندس نجفی عزیز، به جای اینکه از قزوین و پیشرفت آن بگویید، به ما بگویید که برای ما چه کردید؟!
سید محمود نجفی الموسوی 10:48 سه شنبه 23 آذر 1389
4
 سید محمود نجفی الموسوی
عزیز دل برادر! دوست من، دل بنده و دیگر همراهانم از همه اینها که گفتی خون است و خود به همه آنها واقفیم. اکنون در جواب شما فقط یک جواب دارم: از اینکه نتوانسته ام به شعارهایم، به اعتقادم و به برنامه هایم عمل کنم و به اعتماد دوستان و همکارانم جواب دهم شرمنده ام. میدانم که روشن شدن همه حقایق هیچگاه امکان پذیر نیست زیراکه خود من هم که اندکی بیش از شما درون سیستم را میبینم، از مغز بسیاری مسائل به دور میمانم. اما در حد توانم اگر نتوانسته ام کاری کنم گوشه ای از دلایل ناکامی ها را کم کم به عرض میرسانم. صبور باشید و مطالب را دنبال کنید. آنگاه خود قضاوت کنید.
سعید برادران همتی 08:33 چهارشنبه 24 آذر 1389
4
 سعید برادران همتی
آقای مهندس نجفی
با سلام
در نشست قزوین صحبت های دیگری هم بود که مجال بیان آنها نشد شاید هم به این زودیها نتوان گفت چراکه عموم همکاران با آن مخالفند.
آیا تعریف صلاحیت جدید برای ارائه خدمات کاراتر و اطمینان خاطر بیشتر مفید خواهد بود یا بازهم این صلاحیت ها هم صوری خواهند بود و افراد دیگری را بر سر این خوان خواهد نشاند.
مگر همین الآن دو موضوع صلاحیت محاسبات و صلاحیت نظارت را نداریم. ضمن احترام به تمامی همکاران در صنف مهندسین عمران آیا تمام دوستان دارای پایه 1 محاسبات واقعا فرصت و یا توانایی کافی برای انجام محاسبات سازه را دارند؟ با روند رو به رشد علم طراحی سازه و نیز طرح فن آوریهای نوین ساخت آیا تمام محاسبین حاذق فعلی در آینده نیز توان محاسباتی خواهند داشت. با روند فعلی تمدید و ارتقا صلاحیت ها امید این هست که صلاحیت ها به واجدین اصلی آنها داده شود و یا بازهم تداوم امور صوری را شاهد خواهیم بود. تعریف صلاحیت جدید چه فایده ای خواهد داشت؟ به اطلاع همکار محترم آقای شاهین پارسی گو نیز برسانم آسمان در جاهای دیگر هم به رنگ آسمان اصفهان است!
با تشکر