مقالات   
 

 تیرهای لانه‌زنبوری و مهار جانبی

نام مقاله : آزمایش‌های مهار جانبی نسبی در خمش تیرهای لانه‌زنبوری...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: شنبه 19 اردیبهشت 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : آزمایش‌های مهار جانبی نسبی در خمش تیرهای لانه‌زنبوری
پدیدآورنده : حسین شوکتی
ارائه‌شده در : پنجمین کنگره‌ی ملی مهندسی عمران (14 تا 16 اردیبهشت 1389، دانشگاه فردوسی مشهد)
شمار صفحه‌ها : 8
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 732 کیلوبایت

چکیده :
اعضای خمشی در سازه‏ های فولادی چنانچه مهاربندی جانبی در تراز بال فشاری نداشته باشند، در معرض کمانش جانبی ـ پیچشی قرار می‏ گیرند. در بسیاری موارد به دلایل گوناگونی همچون بزرگ بودنِ دهانه‌ی خمشی، مهاربندی‏ های بال فشاری با سختی نسبی عمل می‏ کنند و امکان مهار کامل جانبی وجود ندارد. مهاربندی جانبی الاستیک برای انواع المان‌های سازه‌ای ار سوی بسیاری پژوهشگران مطالعه و بررسی شده‌اند و در آیین‏نامه ‏های ساختمانی توصیه‏ ها و ضوابط گوناگونی برای طراحی تیرها در برابر کمانش جانبی آورده شده است. اما برای تیرهای لانه‌زنبوری هیچ ضابطه و توصیه‏ای در این باره در دسترس نیست.
در این مقاله چند نمونه تیر لانه‌زنبوری با مقیاس واقعی و مطابق با شرایط ساخت‌وساز رایج تهیه، آزمایش و بررسی شد. برای تأمین مهار جانبی نسبی در آزمایشگاه، یک سامانه‌ی مکانیکی ویژه طراحی و ساخته شد. برای انجام این آزمایش‌ها از نمونه‏ های واقعی تیرهای لانه‌زنبوری CPE12 استفاده شده و هریک از آن‌ها با تعداد کافی از مقادیر سختی جانبی آزموده شده است. بارگذاری در نمونه‏ ها به‌صورت خمش خالص بوده و در هر مورد مقادیر خیز قائم و جانبی و نیز مقادیر کرنش ‏ها اندازه گرفته شده است. با توجه به نمودارهای به‌دست‌آمده، آشکار شد که مسیر رفت و برگشت در منحنی بار ـ خیز جانبی تیرهای لانه‌زنبوری در حالت مهار جانبی الاستیک، یک رفتار غیرخطی است. همچنین،‏ بر پایه‌ی دستاوردهای آزمایش، مشاهده شد که در اغلب نمونه‏ های آزمایش‌شده، بیش‌ترین خیز جانبی در یک‌چهارم دهانه و در بال پایین می‏ باشد.
از مقایسه‌ی درصدهای افت سختی و بار کمانشی در نمونه‏ های آزمایش‌شده آشکار می‏ شود که روند کاهش بار کمانشی نسبت به کاهش سختی، با افزایش شمار حلقه‏ های فنر شتاب بیش‌تری می‏ گیرد. در تیر خمشی از نیم‌رخ CPE12 هنگامی که شمار حلقه‏ های فنر مهار جانبی زیاد باشد، عملاً تیر فاقد مهار تلقی شده و ظرفیت کمانش جانبی آن معادل با نیم‌رخ مهارنشده خواهد بود.

کلیدواژه‌ها :
تیر لانه‌زنبوری، مهار جانبی الاستیک، آزمایش تیر، سازه‌ی فولادی.

 
 نظرات    
 
احد آمالی 00:10 یکشنبه 20 اردیبهشت 1394
0
 احد آمالی
ممنون