مقالات   
 

 رفتار لرزه‌ایِ ساختمان‌های بلند با کمربند سخت‌کننده

نام مقاله : ارزیابی رفتار لرزه‌ایِ ساختمان‌های بلند با ساختار پایه‌ی کمربند سخت‌کننده‌ی محیطی...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: دوشنبه 19 مرداد 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : ارزیابی رفتار لرزه‌ایِ ساختمان‌های بلند با ساختار پایه‌ی کمربند سخت‌کننده‌ی محیطی
پدیدآورندگان : مهرداد عبدی مقدم ، افشین مشکوه‌الدینی
انتشاریافته در : ماه‌نامه‌ی «راه و ساختمان» (خرداد 1394)
شمار صفحه‌ها : 12
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 1.16 مگابایت

چکیده :
جنبش‌های بسیار نیرومند زمین در نواحی نزدیک به گسل‌های فعال، تأثیراتی ویرانگر بر روی سازه‌ها به بار می‌آورند. برای مقابله با بروز چنین تخریبات سازه‌ای، توجه به ساختار مقاوم طراحی‌شده برای ساختمان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. همچنین، روند فزاینده‌ی بلندآشیان‌‌سازی نیز موضوعات گوناگون مرتبط با دیدگاه‌های طراحی لرزه‌ایِ ساختمان‌ها، به‌ویژه در مناطق زمین‌لرزه‌خیز را به دنبال دارد. روند یادشده نیازمند تبیین ریشه‌ایِ موضوع‌ها و مفاهیم لرزه‌شناسی، رکوردهای نیرومند زلزله و نیز معیارهای طراحی مهندسی بلندآشیان‌سازی است. یکی از مهم‌ترین معیارهای طراحی ساختمان‌های بلند، توجه به نوع ساختار مقاوم سازه و ویژگی‌های پاسخ لرزه‌ایِ آن است.
هدف این مقاله، ارزیابی رفتار لرزه‌ای ساختمان‌های بلند فولادیِ دارای اسکلت مقاوم مهاربندی‌شده با ساختار کمربند سخت‌کننده‌ی محیطی است. به این منظور، سه مدل مطالعاتی سه‌بعدیِ 30طبقه طراحی شدند. مدل مطالعاتی شماره‌ی یک دارای اسکلت مقاوم بی کمربند سخت‌کننده بود و نیز دو مدل دیگر به‌ترتیب دارای دو و سه ساختار کمربند سخت‌کننده بودند. پانل‌های مهاربندی هر یک از ساختارهای کمربند سخت‌کننده، به‌صورت دو طبقه‌ای در نظر گرفته شد.
دستاوردها و نتایج بررسی‌های این پژوهش، بر پایه‌ی انجام یک رشته تحلیل‌های غیرخطی تاریخچه‌ی زمانی به دست آمده‌اند. گروه زمین‌لرزه‌های سه‌مؤلفه‌ای انتخابی نیز شامل شش رکورد بسیار نیرومند حوزه‌ی نزدیک و یک رکورد حوزه‌ی دور بودند. ارزیابی نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دامنه‌ی تحلیلی پارامترهای پاسخ سازه‌های مطالعاتی تحت اثر رکورد‌های حوزه‌ی نزدیک به‌مراتب بیش‌تر از رکورد حوزه‌ی دور می‌باشد. همچنین، وجود کمربند سخت‌کننده سبب افزایش شایان‌توجه سختی سازه و در پی آن، زیاد شدنِ برش پایه می‌شود. وجود این ساختارهای مقاوم در اسکلت ساختمان بلند، تأثیر بسیار مطلوبی در کاهش دریفت و تغییرمکان جانبی طبقه‌ها دارد.


کلیدواژه‌ها :
ساختمان بلند، سازه‌ی مهاربندی‌شده، کمربند سخت‌کننده، رکورد حوزه‌ی نزدیک.

 
 نظرات