مقالات   
 

 بازیافت ضایعات در صنایع سیمان

نویسنده: آزاده زائرانی امیرانی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: دوشنبه 15 دی 1393
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)


نام مقاله : بازیافت ضایعات به‌عنوان جایگزین مواد خام و سوخت در صنایع سیمان
پدیدآورنده : آزاده زائرانی امیرانی
انتشاریافته در : شماره‌ی 62 ماه‌نامه‌ی تخصصی «فن‌آوری سیمان» (مرداد 1392)
شمار صفحه‌ها : 9
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 1.84 مگابایت


چکیده :
صنعت سیمان افزون بر مصرف بالای مواد اولیه، یکی از صنایع پرمصرف در زمینه‌ی انرژی نیز به شمار می‌رود. با توجه به مصرف بالای انرژی که بیش از 30درصد از کل هزینه‌های تولید در این صنعت را به خود اختصاص می‌دهد، کاهش هزینه‌های مربوط به این بخش، انگیزه‌ی اصلی برای گسترش فن‌آوری‌های نوین در فرآیند تولید است. امروزه راهبردهای به‌کارگرفته‌شده در این صنعت، با تکیه بر سوخت‌های جایگزین، می‌کوشد مصرف بالای انرژی در این صنعت را کاهش دهد و در راه توسعه‌ی پایدار گام بردارد. این موضوع همچنین از منظر تولید گازهای گلخانه‌ای، به‌ویژه دی‌اکسید کربن، دارای اهمیت بسیار است.
گذشته از این، امروزه با گسترش شهرها و صنعتی شدن آن‌ها، به وجود آمدن زباله‌های آلی و غیرآلی صنعتی، یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های عمده در زمینه‌ی محیط زیست شده است. چرا که بیش‌تر ضایعاتِ به‌وجودآمده بازیافت‌پذیر نیستند یا بازیافت‌شان با صرف انرژی و آلودگی‌های ناشی از آن همراه است، و همین مسأله آن‌ها برای محیط زیست خطرناک‌تر می‌کند. بنابراین، در راستای نگاهبانی از محیط زیست، کوشش برای بازیافتِ زباله‌ها و ضایعاتِ فعالیت‌های گوناگون و بهره‌گیری از آن‌ها در برنامه‌های کاربردی، بسیار مهم است. با همین رویکرد است که پیشرفت در مدیریتِ مواد زاید جامد، به بهره‌گیری از ترکیب‌های جایگزین در مصالح ساختمانی به‌جای مواد اولیه‌ی سنتی مانند آجر، بلوک، کاشی، سرامیک و سیمان انجامیده است.
در این بررسی، چگونگی به‌کارگیریِ انواع ضایعات صنعتی و غیرصنعتی در صنایع سیمان به‌عنوان ماده‌ی اولیه، و پتانسیل بازیافت و مفاهیم زیست‌محیطی، برای نمونه تأثیر بر انتشار آلاینده‌های گازی همچون CO2، SOx و NOx در حین فرآیند، مورد بحث قرار گرفته است.


کلیدواژه‌ها : صنعت سیمان، سوخت‌های جایگزین، ضایعات سنتی، آلودگی محیط ریست.

 
 نظرات