مقالات   
 

 رفتار ستون‌های دوجداره‌ی پُرشده با بتن

نام مقاله : بررسی رفتار ستون‌های دوجداره‌ی پُرشده با بتن با مشخصات گوناگون بتنی تحت بار‌گذاری پیچشی / پدیدآورندگان : احمد ملکی ، رضا خلیلی ساربان‌قلی...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 26 آبان 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : بررسی رفتار ستون‌های دوجداره‌ی پُرشده با بتن با مشخصات گوناگون بتنی تحت بار‌گذاری پیچشی
پدیدآورندگان : احمد ملکی ، رضا خلیلی ساربان‌قلی
انتشاریافته در : نشریه‌ی «راه و ساختمان» (آذر 1394)
شمار صفحه‌ها : 12
اندازه‌ی فایل : 1 مگابایت

چکیده :
لوله‌های دو جداره‌ی پولادیِ پُرشده با بتن، لوله‌های توخالی هم‌محوری هستند که جداره‌ی میان این دو لوله‌ی پولادی با بتن پُر می‌شود. بخش مرکزی بتن در جداره‌ی پولادی پرشده با بتن به‌صورت کامل تحت بارگذاری فشاری، پیچشی و خمشی دارای ظرفیتِ به‌نسبت پایینی می‌باشد، همچنین، پیش از آن که ترک‌های میکرو در بتن افزایش یابند، فشار محبوس‌کننده (دورگیر) در اعضای CFSTبه‌آرامی افزایش می‌یابد. به همین دلیل بتن دارای سختی اولیه‌ی کوچکی می‌باشد؛ و از همین رو می‌توان بتن مرکزی را با یک لوله‌ی پولادی جایگزین کرد. در نتیجه می‌توان گفت اثر لوله‌ی پولادی همانند مسلح کردن بتن در راستا‌های طولی و عرضی می‌باشد. جداره‌ی پولادی، بتن را محبوس کرده و از شکست ترد بتن جلوگیری می‌کند و رفتار آن را بهبود می‌بخشد. بتن موجود در ستون CFDST، موجب بهبود رفتار، افزایش شکل‌پذیری و به تأخیر افتادن کمانش موضعی در لوله‌ی پولادی می‌گردد. ستون‌های CFDST دارای مزایای فوق‌العاده‌ای در مقایسه با ستون‌های CFST می‌باشند، که شامل افزایش مدول مقطع، شکل‌پذیری و جذب بیش‌تر انرژی به هنگام زمین‌لرزه، بهبود شاخص میرایی و کارکرد مناسب در بارگذار‌های رفت‌وبرگشتی است.
در این پژوهش به چه‌گونگی رفتار لرزه‌ای و عملکرد ستون‌های دوجداره‌ی پرشده با بتن تحت بار پیچشی پرداخته می‌شود. برای درستی‌‌سنجی اطلاعات و نحوه‌ی مدل‌سازی در رایانه یک مدل آزمایشگاهی به روش المان محدود در نرم افزار ABAQUS مدل‌سازی گردید که نتایج تحلیلی با نتایج آزمایشگاهی مقایسه شده است؛ که مطابقت خوبی میان نتایج مشاهده می‌گردد. مدل یادشده برای بررسی رفتار سازه‌ای این اعضا تحت بارگذاری پیچشی به کار می‌رود و پارامترهای مورد نظر (همانند تغییر در مقاومت فشاری بتن، تغییر در مشخصات مکانیکی لوله‌های پولادی) را تغییر داده و نتایج به‌دست‌آمده مقایسه و بررسی شده‌اند. همچنین، ملاحظه می‌گردد که بتن مانع از کمانش موضعی در جداره‌های پولادی می‌گردد.

کلیدواژه‌ها :
جذب انرژی، شکل‌پذیری، شکست ترد، کمانش موضعی، بارهای پیچشی.


 
 نظرات