مقالات   
 

 تأثیر جهت ساختمان بر کاهش آلودگی ریزگردها

نام مقاله : بررسی تأثیر جهت ساختمان بر کاهش آلودگی ناشی از ریزگردها در مجموعه‌های ساختمانی، مورد مطالعاتی: بناهای شهر دزفول...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 8 اردیبهشت 1394
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)

نام مقاله : بررسی تأثیر جهت ساختمان بر کاهش آلودگی ناشی از ریزگردها در مجموعه‌های ساختمانی،
مورد مطالعاتی: بناهای شهر دزفول
پدیدآورندگان : شهرام پوردیهیمی ، محسن بینا
انتشاریافته در : دوفصل‌نامه‌ی «مطالعات معماری ایران» (شماره‌ی 6، پاییز و زمستان 1393)
شمار صفحه‌ها : 23
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : 2.94 مگابایت

چکیده :
غبار هوا وضعیت پرمخاطره‎ای را در فضای زندگی مردم جنوب باختریِ ایران پدید آورده و به بهداشت هوای تنفس آن‎ها آسیب زده است. از همین رو، برای چاره‌اندیشی و رفع این گرفتاری، بایسته است متخصصانِ رشته‎های گوناگون، از جمله محیط زیست، بهداشت محیط، زمین‌شناسی، جغرافیای طبیعی، شیمی آلودگی هوا، مکانیک سیالات، هواشناسی، طراحی محیط، منابع طبیعی و... همدیگر را یاری کنند؛ زیرا این معضل را یک گروهِ تک‌تخصصی نمی‌تواند برطرف کند. در این میان، شایسته است معماران با مشارکتِ مؤثر خود، برای رفع این معضل نهایت تلاش‌شان را بکنند. همچنین، لازم است آنان در این راه، به‌عنوان طراحانِ جامع، افزون بر مسیریابی مناسب، نقش هماهنگ‌کننده و عامل ربط‌دهنده‌ی تخصص‎های گوناگون را برای بهسازیِ شرایط فضاهای سکونتی ایفا نمایند.
در این نوشتار، ضمن بیان معضل و طرح مسأله برای یافتن سمت‌وسوی مناسب برای جهت‌گیریِ ساختمان‌ها، به‌منظور نصب خشت اولِ طراحی، در آغاز موردهای مطالعاتی با پوشش مناسب سطح شهر دزفول، از میان بناهای باقابلیت تعیین شده‌اند؛ سپس، به یافتن راه و روش مناسب برای معیّن کردنِ میزان (کم) هر بعد از ابعاد اصلی این معضل اقدام شده است تا در وضعیت‌های مختلف، آن مقادیر قابلیت تحلیل و مقایسه را در اختیار قرار دهند. پس از آن، جمع‌آوری طولانی‌مدتِ داده‌ها (اندازه‌گیری ریزگردها از جهت‌های چهارگانه‌ی ساختمان و داده‌های هواشناسی) از وضعیت‌های گوناگونِ بناهای مورد مطالعه انجام گرفته است. سپس، با تحلیل داده‌های گردآوری‌شده و بحث درباره‌ی آن‌ها، به بررسی نتایج پرداخته شده و در نهایت، سمتی از ساختمان‌ها که بیش‌ترین آلودگی را ته‌نشست می‌کند و نیز سویی از ساختمان که بیش‌ترین ذرات را به‌صورت معلق در هوا نگه می‌دارد، نسبت به جهت وزش باد، مشخص و معرفی شده‌اند (البته فراوانی چنین وضعیتی 95درصد از برداشت‌ها را پوشش داده و بدین ترتیب، با استفاده از شناسایی باد غالب هر منطقه، تعمیم‌پذیریِ نظریه‌ی این پژوهش میسر شده است.

کلیدواژه‌ها :
تنظیم وضعیت محیطی، جهت‌گیریِ ساختمان، سلامتِ فضای زیست، غبار، غلظت ذرات معلق در هوا.


 
 نظرات