مقالات   
 

 مراحل ساخت ستونها و رفترهای سوله

مراحل ساخت ستونها و رفترهای سوله...

ارسال کننده: حسن ابراهیمی
تاریخ ارسال: شنبه 17 تیر 1391
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
مراحل ساخت ستونها و رفترهای سوله
 
 نظرات    
 
مائده علیشاهی 19:56 شنبه 17 تیر 1391
1
 مائده علیشاهی
ممنون آقای ابراهیمی...
خیلی کم پیدایید؟!
حسین غفوری 22:12 شنبه 17 تیر 1391
3
 حسین غفوری
ممنونم.
تشکر
حمید بناپورغفاری 12:06 یکشنبه 18 تیر 1391
0
 حمید  بناپورغفاری
ممنون - بسیار مفید بود
سید محمد سیدنقوی 01:23 دوشنبه 19 تیر 1391
2
 سید محمد سیدنقوی
با سلام و با عرض پوزش
بسیار ابتدایی و اصطلاحات بکار برده شده نیز ناصحیح میباشد
اگر لغات باید خارجی استفاده شود اشکالی ندارد ولی بصورت درهم کمی غریب است
ستون فارسی ذکر گردیده ولی استفاده از لغت رفتر RAFTER کمی نا مانوس است
لغت شاپلون چه معنایی دارد نفهمیدم چون همچین لغتی در زبان خارجی وجود ندارد ویا در زبانهایی که من میدانم چنین لغتی نیافتم و امکان دارد منظور شابلون Shablon و یا Chablon باشد .
و بازهم لغاتی مانند کُنیک و استاپ زد و ........
قوطی با ضخامت حدود 4 میلیمتر و با ورق چهار سوراخه بنام فلنج برای نصب میل مهار چه مفهومی دارد
میل مهار چگونه مستقیم میتواند به این مجموعه اتصال یابد و............
بازهم با عرض پوزش از دوستان مقاله داده شده بسیار عامیانه بوده و در یک مجموعه مهندسی دارای
اشکالات زیادیست که چاپ آن در چنین نشریه ای کمی برای من دور از ذهن بوده و علمی نیست و میشد بسیار دقیقتر و علمی تر و همچنین بسیط تر نوشت .
منظورم به هیچ وجه وارد شدن به جدل نیست ولی چون حدود چهل سالست که در این حرفه کار میکنم
کمی مقاله غیر مهندسی و پیش پا افتاده است .
بازهم اعلام میکنم بدنبال جدل نیستم ولی نوشتن چنین مقاله ای توان علمی بیشتری را طلب میکند .
با تشکر از توجه دوستان
حسن ابراهیمی 05:23 دوشنبه 19 تیر 1391
1
 حسن  ابراهیمی
با عرض سلام خدمت جناب آقای مهندس سیدنقوی

از حسن توجه شما و بیان نکات ظریفی که به آن اشاره فرمودید تشکر میکنم ، در محضر اساتید باتجربه و بزرگوارانی چون شما ابراز نظر برای بنده بسیار سخت و مشکل هستش ، مهندس جان برای چی ما باید وارد فضای نا مانوس جدل بشیم ؟ برای بنده باعث افتخاره که از تجربیات ارزشمند شما فایده ای ببرم.

مسلما برای مهندسین باتجربه چنین بحثهایی کاملا ابتدایی و پیش پا افتاده محسوب میشه ، ولی برای کسانی که تجربه اجرایی ندارند میتونه به مقدار خیلی کمی مفید باشه و تا حدی افراد نا آشنا با مراحل ساخت سوله آشنایی پیدا کنند.

پیش پا افتاده بودن این مقاله کاملا مشهوده ، البته نمیشه بهش مقاله گفت چون مقاله دارای ساختار دیگه ای هست ولی این مطلب در واقع یک گزارش اجرایی هستش که از نوع بیان جملاتش هم کاملا پیداست که بصورت عامیانه نوشته شده.

وجود اشکالات تایپی هم یکی دیگه از مشکلات این فایل هستش که دیده میشه و منظور از شاپلون حتما همون شابلون Shablon هستش و فکر میکنم نباید بخاطر وجود اشتباهات تایپی در هر مقاله یا مطلب و یا کتابی تخصصی آن را غیر علمی بدونیم ، غیر علمی بودن مطالب زمانی عینیت پیدا میکنه که اصول مهندسی و مراحل درست اجرایی در آن رعایت و لحاظ نشه و بصورت کاملا اشتباه مطرح و ارائه بشه.

باز هم از نکته سنجی شما تشکر میکنم و برای شما آرزوی موفقیت دارم.


احد آمالی 10:24 سه شنبه 20 تیر 1391
0
 احد آمالی
ممنون بنده فعالیت های بسیاری در زمینه طراحی و ساخت سوله داشتم بنظرم بسیار عالی بود.
علی هاشمی 12:51 آدینه 23 تیر 1391
0
 علی هاشمی
سلام حسن جان عزیزمی، واقعا از طرز جواب منطقی و هوشمندانه ت بسیار خرسند شدم، آفرین بر تو که این همه خاکی و متواضع و فروتنی.
موفق باشی

*****

ضمن عرض سلام خدمت جناب سید تقوی،
قربان فرمایش شما متین بوده و هر کسی هم بر حسب تجاربش در زمینه ی فعالیّتش متبحّرتر از شخصی ست که هیچ فعّالیّتی در آن زمینه نداشته، لذا نمی توان توان علمی شخصی که مطالب و نوشته های دیگران رو گردآوری کرده به چالش کشید که شاید آن شخص در زمینه ی دیگری مقیّدتر از ما بشد.
با تشکر و آرزوی سلامت روزافزون برای شما و دیگر دوستان
سید محمد سیدنقوی 02:52 شنبه 24 تیر 1391
0
 سید محمد سیدنقوی
با سلام مجدد
از اینکه دوستان همکارم سعه صدر دارند ممنونم وهمانطوریکه گفتم هیچ علاقه ای به جدل ندارم مگر در راه کمک به کسانی باشد که بدنبال دانستن باشند .
از جناب آقای مهندس ابراهیمی متشکرم و پاسخ ایشان ، ولیکن این سایت را در حدی میدانم که مطالب و مقالات ارایه شده در آن میباید جامع ، اصولی ، منطقی و کاملاً گویا باشد بدین دلیل به خود این اجازه را دادم که در این مبحث وارد شوم ، و مطالب خیلی کم مفید برایم بعنوان یک مهندس سازه که سالها در ساخت و نصب این نوع اسکلت شرکت داشته ام متاسفانه مفهوم ندارد و مطالب از نظر من میباید حالتی راداشته باشد که از کم اطلاع ترین افراد تا متخصصین واقعی توان بهره گیری از آن را داشته باشند .
ولی بعنوان یک دوست و یک همکار از جناب مهندس ابراهیمی خواهشمندم که مطالب را با مطالعه بیشتر و عکسهایی که از کارگاه های قابل قبول تهیه مینمایند بهتر و مفید تر ارائه نمایند چون عکسها هم از نظر برشکاری و جوشکاریها چنگی به دل نمیزد و کار بسیار ضعیفی بود .

و اما .....
جناب آقای مهندس هاشمی
این پاسخ شما کمی دور از درک من بود چون کسی که مطالب و نوشته های دیگران را گردآوری مینماید ( که فکر نمیکنم مطالب ذکز شده توسط جناب آقای مهندس ابراهیمی چنین باشد .) میباید در آن رشته اطلاعات جامعی داشته باشد و حتی در بعضی موارد اظهار نظر خودرا نیز بدان اضافه نماید نه اینکه نا دانسته وارد مباحثی شود که هیچ اطلاعاتی از آن ندارد لذا فکرنمیکنم ایشان هیچ فعالیتی در این زمینه نداشته باشند بلکه بنظرمن جناب آقای مهندس ابراهیمی اطلاعات خودشان را به تحریر درآورده اند .
نوشته شما چنین است که یک شخص بدون داشتن اطلاعاتی از ادبیات تالیف اشعار دیگران را نماید و
شما جناب آقای مهندس ابراهیمی را بعنوان کسی که هیچ فعالیتی در این زمینه ندارد معرفی نموده و ایشان را فقط یگ گردآورنده نامیده اید که فکر کنم در مورد دوست خود کمی کم لطفی نموده اید !

ضمناً
چندی پیش مبحثی در مورد لاپه ها پیش آمد که خوشبختانه بسیار مفید و گویابود و با دوستان عزیز به نتایج خوبی رسیدیم و چالشی بود برای این پروفیل غیرقابل قبول که برای سوله سازان بدلیل وزن کم ایده آل است و برای من محاسب ....... نمیدانم چه باید بگویم ... بی ارزش
بازهم از سعه صدر دوستان متشکرم
به امید روزهای خوب و پر از فعالیت کاری برای دوستان
بازهم اگر کاری از من برآید حتماً دریغ نخواهم داشت

وباز .......
این مطلب ربطی به چالش بالا ندارد ولی چندی پیش یکی از دوستان کاتالوگی را ارایه نمودند که برنامه ای وجود دارد برای این نوع سازه که اعداد وارد و نقشه خارج میشود !!! و دوستان سوله ساز برای خرید آن سر و دست میشکنند و دیگر احتیاج به ارایه کار به محاسب و پرداخت پول زیادی ندارد و هر کسی در هر معلوماتی توان کار با آن را دارد !!!!

در این چهل سال فعالیت محاسباتی بسیار سعی کردم که چنین برنامه ای را تهیه نموده و دانسته های خودم را همراه با تجربیات در آن وارد کنم ولی هرچه تلاش کردم از نظر مهندسی امکان پذیر نبود چون منطقی در آن ندیدم .

بدفتری رفتم که برنامه های متنوعی را برای هر نوع سازه ارائه میکرد ولی برای آزمایش برنامه به اصطلاح سوله توسط یکی از مهندسین اجرا گردید که در نهایت اشتباهاتی را دیدم که فقط تاسف خوردم که در مملکتی زندگی میکنیم که حتی یک شرکت ارایه کننده یک برنامه این مسئولیت را بخود نمیدهد که برنامه ای راکه بفروش میرساند هیچگونه تاییدیه ای را از هیچ مرجعی ندارد و غلط و درست فقط بدنبال پول است . تازه فرصت چندانی برای بررسی برنامه نداشتم و آقای مهندسیکه برنامه را نوشته بود وقتی استدلالهای مرا شنید فرمودند ببخشید ما شاگرد شماییم . کسی که برنامه ای را مینویسد آنقدر از کار خود اطمینان ندارد که پای آن بایستد و از آن دفاع کند واقعا متاسفم .

فقط خواستم جهت اطلاع بگویم که بدنبال برنامه های بدون تایید جامعه مهدسین مشاور و یا جامعه مهندسین محاسب نباشید تا دچار فاجعه خرابی سازه نشوید .

باپوزش از اطاله کلام و تشکر از تمامی همکاران و دوستان

نقوی
حسن ابراهیمی 10:38 شنبه 24 تیر 1391
0
 حسن  ابراهیمی
شما نیز عزیز ما هستید جناب آقای هاشمی ، ما آدمها معمولا دیگران را آنگونه ای می بینیم که خود هستیم و در دنیای درونی مان سیر می کنیم و مرحبا بر کمالات والای شما که بنده را در تواضع دیده اید.

با تشکر از شما و سایر دوستان گرامی
علی هاشمی 01:47 یکشنبه 25 تیر 1391
0
 علی هاشمی
سلام،
حسنِ عزیز شما لطف دارید، چوب کاری نفرمایید خوبی از وجودِ گل شماست.

جناب مهندس سیدتقوی حق با شماست، بله فردی که سر رشته ای در زمینه ی شعر و ادبیات ندارد نمی تواند نظر تخصصی در این زمینه دهد، امّا می تواند شعر شاعر دیگری را برای دیگران بازگو کند یا خیر؟!
مشکلات موجودِ جامعه ی مهندسین ایران یکی و دوتا و سه تا نیست جناب سیدتقویِ بزرگوار.

بنده از شما بابت نوشتار و نظراتِ شیوا و صریحتان بی نهایت سپاسگزارم.

موفق باشید
سید محمد سیدنقوی 23:28 یکشنبه 15 مرداد 1391
0
 سید محمد سیدنقوی
با سلام
وبا تشکر از دوستان عزیزم ، جناب آقای مهندس ابراهیمی که مقالات بسیاری را در این نشریه از ایشان خوانده ام و همچنین جناب آقای مهندس هاشمی که سعه صدر داشتند . امیدوارم این مباحث بدون برخورد منفی برای ارتقای این نشریه و همچنین افزودن دانسته ها بخصوص برای مهندسین جوان کارساز باشد .
ممنونم
حسن ابراهیمی 02:50 دوشنبه 16 مرداد 1391
0
 حسن  ابراهیمی
با سلام خدمت جناب آقای مهندس سیدنقوی عزیز

ما هم از فرمایشات شما در پیش برد و ارتقای سطح علمی کمال تشکر را داریم و فرمایشات شما را به فال نیک گرفته ایم جناب آقای مهندس ، بی شک همه ی ما در هر زمینه ای خواستار دریافت بهترین ها هستیم .

از توجه ویژه شما به مقالات ارسالی تشکر میکنم ، موفق باشید
سید ابراهیم موسوی نژاد 09:12 آدینه 31 شهریور 1391
0
 سید ابراهیم موسوی نژاد
بسیار عالی. مفید و کاربردی