مقالات   
 

 رفتار سازه‌های متشکل از شبکه‌های دولایه‌ی فضاکار

این نوشتار، در راستای امکان‌سنجی و شناخت نقاط ضعف و قوتِ کاربرد شبکه‌های دولایه‌ی فضاکار به‌عنوان سقف‌ها و دیوار‌ها در سازه‌های مسکونی، آموزشی، بیمارستانی، تجاری...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: چهارشنبه 23 مرداد 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
این نوشتار، در راستای امکان‌سنجی و شناخت نقاط ضعف و قوتِ کاربرد شبکه‌های دولایه‌ی فضاکار به‌عنوان سقف‌ها و دیوار‌ها در سازه‌های مسکونی، آموزشی، بیمارستانی، تجاری و اداریِ متعارف در مناطق لرزه‌خیز، با رشته‌مطالعاتی تحلیلی، مدل‌های نمونه‌ی سازه‌های فضاکار را ارزیابیِ کرده است.

نام مقاله :
مطالعه‌ی رفتار سازه‌های ساختمانی با سقف‌ها و دیوارهای متشکل از شبکه‌های دولایه‌ی فضاکار

پدیدآورندگان :
شاهرخ مالک ، محمدحسین نوری رحیم‌آبادی

چکیده :
در این مقاله، در راستای امکان‌سنجی و شناخت نقاط ضعف و قوتِ کاربرد شبکه‌های دولایه‌ی فضاکار به‌عنوان سقف‌ها و دیوار‌ها در سازه‌های مسکونی، آموزشی، بیمارستانی، تجاری و اداریِ متعارف در مناطق لرزه‌خیز، با رشته‌مطالعاتی تحلیلی به روش‌های استاتیکی و دینامیکی، مدل‌های نمونه‌ی سازه‌های فضاکار ارزیابیِ کمّی شده‌اند.
در خصوص مدل‌های سازه‌های ساختمانیِ یک‌اشکوبه نمونه‌ای که منطبق با ملزومات روش‌های طراحی مبتنی بر تنش‌های مجاز طراحی گردیده و مورد مطالعه تحلیلی قرار داده شده‌اند، نتایج تحلیل بار افزون حاکی از آن بوده‌است که می‌توان ضمن کاهش شایان‌ملاحظه‌ی وزن سازه، به سختی و مقاومتِ به‌مراتب افزون‌تری در مقایسه با نمونه‌ی سازه‌ی قاب خمشی فولادیِ متناظر دست یافت. همچنین، نشان داده شده است که با اعمال محدودیت نسبت لاغری بر شماری از اعضای بحرانی منتخب می‌توان میزان شکل‌پذیریِ سازه را به میزان درخور ملاحظه‌ای ارتقا داد.
در زمینه‌ی اهمیت رفتار پس‌کمانشی اعضا نیز نشان داده شده است که میزان شیب پس‌کمانشی منحنی‌های رفتاری اعضا، تأثیر تعیین کننده‌ای در رفتار مجموعه‌ی سازه دارد. مقایسه‌ی نتایج تحلیل دینامیکی غیرخطی تاریخچه‌زمانی تحت تأثیر تحریکِ سه‌مؤلفه‌ایِ زمین‌لرزه با حالتِ تک‌مؤلفه‌ای، حاکی از آن است که چشم‌پوشی از اثر مؤلفه‌ی قائم می‌تواند اعتمادپذیریِ طرح را به گونه‌ای شایان‌ملاحظه کاهش دهد.
مقاومتِ درخور ملاحظه و شکل‌پذیریِ مطلوبِ حاصل از تحلیل مدل سازه‌ی فضاکار با اعمالِ محدودیتِ نسبتِ لاغری در تعدادی از اعضای کلیدی، تحت تأثیر زمین‌لرزه آلتادنا با بیشینه‌ی شتاب مقیاس‌شده، نویددهنده‌ی آن است که با توجه به سبکی وزن، درجه‌ی نامعینی نسبتاً زیاد و قابلیت تولید انبوه صنعتی، سیستم سازه‌ی پیشنهادی به‌عنوان گزینه‌ای کارآمد در احداث سازه‌های ساختمانی متداولِ پیش‌گفته در مناطق لرزه‌خیز به شمار آید. بنابراین، گسترش مطالعات نظری و آزمایشگاهی در این زمینه سفارش می‌شود.

کلیدواژه‌ها :
رفتار پس‌کمانشی ، رفتار لرزه‌ای ، سازه‌ی ساختمانی ، سازه‌ی فضاکار ، شبکه‌ی دولایه ، کمانش عضو.
 
 نظرات    
 
زاهد عزیزیان 00:29 پنجشنبه 24 مرداد 1392
0
 زاهد عزیزیان
باتشکر آقای مهندس فیلا.
نیما محسون 23:08 شنبه 26 مرداد 1392
0
 نیما محسون
خیلی متشکریم.با سپاس و درود بی کران
محسن مطلع 01:17 یکشنبه 27 مرداد 1392
0
 محسن مطلع
تشکر