مقالات   
 

 پیشنهاد مدل پایه برای بررسی تنشهای بتنی در یخبندان

عنوان مقاله: پیشنهاد مدل پایه برای بررسی تنشهای ناشی از شرایط یخبندان در جداول بتنی...

ارسال کننده: احسان درفشی
تاریخ ارسال: سه شنبه 19 اسفند 1393
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
عنوان مقاله:
پیشنهاد مدل پایه برای بررسی تنشهای ناشی از شرایط یخبندان در جداول بتنی


نویسندگان:
امین ضیائی نیا، حمید اسکندری


چکیده:
یکی از عوامل مهم تخریب جداول، یخزدگی بتنهای مرطوب میباشد، چرا که آب به هنگام یخزدن ازدیاد حجم پیدا کرده و باعث تولید تنشهای مخرب درونی شده و در نتیجه بتن ترک میخورد. ترکها و درزهایی که نتیجه ذوب و یخبندانهای متوالی میباشند، باعث فرسایش سطح بتن شده و به تدریج عمق خرابی بیشتر میشود. یخزدگی بتن و میزان تخریب حاصله علاوه بر ترکها و درزها به درجه تخلخل و نفوذپذیری بتن نیز بستگی دارد .
در این بررسی جداول بتنی تحت تاثیر یخزدگی آب داخل منافذ، با نرم افزار اجزاء محدود، مدل گردیده است. در این مدلسازی شرایط مختلف اجرایی از قبیل اینکه بعضی از منافذ با توجه به اینکه نزدیکتر به سطح هستند از درجه اشباع بالاتری برخوردارند، در نظر گرفته شده است. همچنین مدلسازی برای درصدهای حباب هوای متفاوت انجام شد.
نتایج حاصل از مدلسازی نشان میدهد بخشهای بیرونی جداول تحت تنشهای حرارتی بیشتری قرار دارند که با اجرای دو تکه ای جداول و قابلیت تعویض رویه ها میتوان از تولید مجدد جداول تا حد زیادی جلوگیری نمود. همچنین افزودن حباب هوا در صورتی میتواند بیشترین تاثیر را در دوام داشته باشد که به روشهای گوناگون از جمله رنگ آمیزی جداول با غلظت مناسب، منافذ سطحی پرگردد تا از ورود آب به داخل منافذ و ایجاد تنشهای مازاد جلوگیری شود. در غیر این صورت تخلخل زیاد در مناطق برفگیر میتواند سبب خرابی زود رس جداول گردد.


کلیدواژگان:
مدل سازی، اجزاء محدود ،جدول بتنی ، دوام


ششمین کنفرانس ملی سالیانه بتن ایران تهران مهرماه 1393

 
 نظرات