مقالات   
 

 معماریِ ایرانیِ «بقعه‌ی خراسان» لاهور

نام مقاله: بررسی تأثیر سبک معماری و مناسبات فرهنگی ـ هنری ایرانی در ساخت بقعه‌ی خراسان لاهور / پدیدآورنده: کمال حاج‌سیدجوادی ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 16 مرداد 1397
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

نام مقاله: بررسی تأثیر سبک معماری و مناسبات فرهنگی ـ هنری ایرانی در ساخت بقعه‌ی خراسان لاهور
پدیدآورنده: کمال حاج‌سیدجوادی
انتشاریافته در: فصل‌نامه‌ی تخصصی «کیمیای هنر» (شماره‌ی ۱، زمستان ۱۳۹۰)
شمار صفحه‌ها: ۱۲
فرمت: PDF
اندازه‌ی فایل: ۸۲۳ کیلوبایت

چکیده :
مهم‌ترین جلوه‌ی معماری مذهبی جهان اسلام، طراحی و ساخت مسجد بوده که در این میان مسجدهای ایران در ارائه و تجسم شکوه و جلال و جمال عالم قدسی در خانه‌ی خدا، نقش مهمی ایفا کرده‌اند. مکتب معماری خراسان شیوه‌ای بود که با آن مسجدهای چهارایوانی در خراسانِ بزرگ شکل گرفت و اندک‌اندک خاور و باختر جهانِ اسلام را درنوردید و به شبه‌قاره‌ی هند و پاکستان رسید. در دوره‌ی گورکانیان هند و اوج ساخت شاهکارهای معماریِ آن عصر که در زمان شاه‌جهان و هم‌روزگار با پیدایش مکتب اصفهان در هنر و معماری ایران بود، شاهد بنای مسجدی به نام «وزیرخان» هستیم که مورخان آن را «بقعه‌ی خراسان» نامیده‌اند.
در این نوشتار، تاریخ مختصات و مشخصاتِ معماری و ویژگی‌های این مسجد با بهره جُستن از مطالعه‌های کتابخانه‌ای و منابع بومی و همچنین بررسی میدانی ارزیابی شده و نشان داده شده است که چه‌گونه در ساختمانِ آن، سطوح معماری خراسان و آرایه‌های وابسته به مکتب معماری اصفهان در هم آمیخته و نمونه‌ی کوچکی از ترکیب «مسجد ـ مدرسه، مزار ـ بازار» با تقلیدی همه‌سویه از مجموعه‌ی حرم مطهر حضرت رضا، مسجد گوهرشاد، مدرسه‌های دینی و بازار پیوسته به آن، در لاهور پاکستان شکل گرفته و نمادی ماندگار از تأثیر نفوذ فرهنگ و هنر ایران اسلامی در گذر سده‌ها شده است.

کلیدواژه‌ها :
مسجد وزیرخان، سبک خراسانی، معماری ایرانی، لاهور، مکتب معماری خراسان، مسجدهای چهارایوانی.

 
 نظرات