مقالات   
 

 تأثیرات نرم‌افزار اسکچ‌آپ بر فرآیند ترسیم اسکیس‌های معماری

ـ پدیدآورندگان : هاشم هاشم‌نژاد ، احمد اخلاصی ، بهرام صالح صدق‌پور ، کاوه شکوهی دهکردی...

ارسال کننده: امیر یاشار فیلا
تاریخ ارسال: شنبه 2 آذر 1392
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)






ـ نام مقاله :
تأثیرات نرم‌افزار Sketch Up بر فرآیند ترسیم اسکیس‌های معماری

ـ پدیدآورندگان :
هاشم هاشم‌نژاد ، احمد اخلاصی ، بهرام صالح صدق‌پور ، کاوه شکوهی دهکردی

ـ چکیده :
کاربرد روزافزون فن‌آوری در زمینه‌ی طراحی معماری و مهندسی، از مهم‌ترین دستاوردهای اخیر بشر در راستای ارتقای فرآیند طراحی و افزایش بهره‌وری در گام‌های گوناگونِ ساخت‌وساز به شمار می‌رود. با افزایش کاربرد کامپیوتر در فرایند طراحی معماری، ابزار CAAD تا حدودی جای ابزار دستی طراحی مانند کاغذ، قلم و تخته‌ی رسم را گرفته است؛ اما جایگزینی کامل ابزار CAAD به‌جای ابزار دستی طراحی در همه‌ی مراحل مربوط به فرآیند طراحی در هاله‌ای از ابهام است.
هدف اصلی مطالعه‌ی حاضر، بررسی تأثیرات به‌کارگیری کامپیوتر در فرآیند ترسیم اسکیس‌های معماری است. روش تحقیق این پژوهش آزمایشی ـ پیمایشی است. در این نوشتار، سه روش ترسیم اسکیس‌ها و طرحواره‌های معمارانه با ابزار رایانه‌ای (نرم‌افزار Sketch UP) با ابزار دستی و با روش ترکیبی (رایانه‌ای و دستی) که اصلی‌ترین فعالیت طراحی ادراکی (کانسپچوال) محسوب می‌شوند، در جامعه‌ی آماری پژوهش با یکدیگر سنجیده و مقایسه شده‌اند.
برای تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از بررسی، از میانگین نمره‌هایی که گروه داوران به اسکیس‌های دانشجویان داده‌اند، تحلیل عاملی پرسش‌نامه و آزمون آماری تحلیل واریانس چندگانه ـ مانوا ـ بهره‌گیری شد. دستاوردهای مطالعات آماری نشان داد روش های طراحی و ترسیم اسکیس بر عملکرد دانشجویان مؤثر است. همچنین، با توجه به میانگین نمره‌های دانشجویان در سه گروه شرکت‌کننده در آزمون اسکیس، گروه اسکیس با روش ابزار دستی (کاغذ و قلم و تخته رسم) بالاترین میانگین نمره‌ها را به دست آورد. بر همین اساس، مشاهده شد که نرم‌افزار سادشده همچنان نمی‌تواند جایگزین مناسبی برای ابزار دستی در گام‌ها و مراحل آغازین فرآیند طراحی باشد.

ـ کلیدواژه‌ها :




اسکیس ، گام‌های آغازین طراحی معماری ، آموزش معماری ، نرم‌افزار
 
 نظرات    
 
خ د 09:21 شنبه 14 تیر 1393
0
 خ د
درود ،متأسفانه اصلاً خوانا نبود وقتی مقاله رو باز کردم سپاسگزار میشم بررسی کنید.