مقالات   
 

 تأثیر نگره‌ی پوپر بر فرآیند طراحی معماری

نام مقاله: نگره‌ی پوپر و چه‌گونگی تأثیرگذاریِ آن بر فرآیند طراحی معماری در طول زمان / پدیدآورندگان: حمیدرضا شریف، فروغ سلمان‌پور ...

ارسال کننده: گروه رسانه‌ای دیرین
تاریخ ارسال: سه شنبه 2 بهمن 1397
برای دریافت فایلها باید از نرم افزار های ویژه دانلود استفاده نمایید. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید)
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.‌

نام مقاله: نگره‌ی پوپر و چه‌گونگی تأثیرگذاریِ آن بر فرآیند طراحی معماری در طول زمان
پدیدآورندگان: حمیدرضا شریف، فروغ سلمان‌پور
انتشاریافته در : ماه‌نامه‌ی «راه و ساختمان» (اسفند ۱۳۹۳)
شمار صفحه‌ها : ۱۶
فرمت : PDF
اندازه‌ی فایل : ۱.۸۲ مگابایت

چکیده :
نظریه‌پردازی در زمینه‌ی فرآیند و روش‌شناسی طراحی، عمری به‌نسبت کوتاه دارد. سرآغاز مطالعه در سازوکارها و فرآیند طراحی به اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰و اوایل دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی بازمی‌گردد. از آن زمان تا کنون نگره‌ها و روش‌های گوناگونی ارائه شده است که همگی کوشیده‌اند به‌نوعی پاس‌خگوی نیازهای تازه و کاستی‌های نظریه‌های پیشین باشند. از جمله نگره‌هایی که بر فرآیند طراحی اثر‌گذار بوده است و سمت و سویی نوین به آن‌ها داده است، دیدگاه‌های فیلسوف و اندیشمند اتریشی، «کارل ریموند پوپر» می‌باشد. هدف از این پژوهش بررسی چه‌گونگی تأثیرگذاری نگره‌ی پوپر بر فرآیند طراحی معماری است.
«هیلیر» و همکارانش در جُستاری با نام «دانش و طراحی» بر پایه‌ی دیدگاه‌های پوپر عنوان کردند که معماری دستاورد فرآیند حدس/تحلیل است. حدس/تحلیل که شامل ارائه‌ی گمانه‌ها و ارزیابی آن‌ها در همه‌ی مراحل طراحی است، در واقع جایگزینی برای روش سنتی است که آن را با عنوان تحلیل/ترکیب می‌شناسند.
در این مقاله تلاش بر آن است تا دریابیم که چه‌گونه و طی چه فرآیندی این نظریه در معماری تأثیر نهاده و چرا این تأثیر از سوی «هیلیر» با عنوان حدس/تحلیل ترجمه شده است. همچنین، بررسی می‌شود که پس از «هیلیر» این نظریه چه‌گونه و به چه شکلی در نگره‌های دیگر نظریه‌پردازان ریشه دوانده و آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است. برای این منظور، در آغاز نگره‌ی پوپر به‌طور مختصر شرح داده شده ‌و سپس نظریاتی که بر اساس آن در زمینه‌ی طراحی ارائه گردیده، به ترتیب زمانی آورده شده است. به‌عنوان نتیجه می‌توان اظهار داشت که هیچ‌یک از نظریاتی که در آن سال‌ها ارائه شده‌اند، به جزییات نپرداخته و تنها دربردارنده‌ی راهکارهای کلی بوده‌اند. برای یک طراحی درخور و کارآمد، نیاز به برنامه‌ای مدون و با جزییات است که همه‌ی مراحل و موقعیت‌های گوناگون را به‌طور کامل پوشش دهد؛ در غیر این صورت، به‌تر است با مطالعه و آگاهی از همه‌ی فرآیندهای ارائه‌شده و آشنایی با نقاط قوت و ضعف آن‌ها به طراحی پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها :
نگره یا نظریه‌ی پوپر، فرآیند طراحی، فرآیند طراحی تحلیل/ترکیب، فرآیند طراحی حدس/تحلیل.

 
 نظرات