اخبار   
 

 عدم استفاده از ناظر مقیم، وعده تحقق نیافته مسئولان

مهندس ناظر مقیم، نامی آشنا و کلیشه ای در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید؛ این در حالی است که بنا به اعتقاد کارشناسان این حوزه استفاده از مهندس ناظر مقیم می تواند تحولی شگرف در ساخت و ساز ایجاد نماید...

عدم استفاده از ناظر مقیم، وعده تحقق نیافته مسئولان

مهندس ناظر مقیم، نامی آشنا و کلیشه ای در صنعت ساخت و ساز به شمار می آید؛ این در حالی است که بنا به اعتقاد کارشناسان این حوزه استفاده از مهندس ناظر مقیم می تواند تحولی شگرف در ساخت و ساز ایجاد نماید.

شایان ذکر است، قانون نظام مهندسی متولد 1374 است و با گذشت تقریبا دو دهه از عمر این قانون تشریفاتی، متاسفانه تا به امروز هنوز استفاده از مهندس ناظر مقیم عملیاتی نشده است. این در حالی است که تاکنون نزدیک به صدها جلسه در این خصوص با مسئولان ذیربط برگزار شده و حتی در هر دوره استفاده از ناظر مقیم یکی از برنامه های روسا نیز به حساب می آید و همچنین تفاهم نامه ها و یا قطعنامه ها بدون اجرای بسیاری نیز در این خصوص موجود است.

البته باید متذکر شد که استفاده از ناظر مقیم بیشتر در پروژه های عمرانی کاربرد دارد که متاسفانه آن هم به صورت کامل اجرا نمی شود.

گفتنی است لزوم استفاده از مهندس ناظر مقیم دارای مزایایی چون کم کردن هزینه، افزایش دوام و قوام ساختمان، استفاده بهینه انرژی، جلوگیری از تخریبات بعدی و عواملی از این دست است.

حال این سوال مطرح می شود که با توجه به میزان قابل توجه فارغ التحصیلان رشته مهندسی چرا در تمامی پروژه های ساختمانی از مهندس ناظر مقیم استفاده نمی شود؟

باید در نظر داشت که استفاده از مهندس ناظر مقیم حتی در ساختمان های گروه ج و د نیز هدر رفت هزینه نباید محسوب شود، چرا که استفاده از مهندس ناظر مقیم خود برگشت هزینه و یا حتی یک سرمایه گذاری مناسب به حساب می آید. آیا با توجه به موقعیت زلزله خیز بودن، تعلل در استفاده از مهندس ناظر مقیم امری پسندیده محسوب می شود؟

با نگاه اجمالی به پروژه هایی که مهندس ناظر مقیم واقعی در آن حضور دارد به این نتیجه می رسیم که حضور لحظه به لحظه مهندس ناظر جلوی هدررفت سرمایه های ملی را نیز می گیرد.

باید در نظر داشت که فراهم شدن تمامی زیرساخت های لازم برای حضور ناظر مقیم بر سر تمامی پروژه های ساختمانی، خود مبین لزوم استفاده شایسته از این مهندسان است.

البته باید عنوان کرد وزیر راه و شهرسازی که خود برخاسته از سازمان نظام مهندسی ساختمان و یکی بانیان قانون مذکور به حساب می آید، در روزهای ابتدایی کار خود نیز به لزوم استفاده از مهندس ناظر مقیم برای تمامی پروژه های ساختمانی تاکید داشت. اما حال با گذشت نزدیک به یک سال متاسفانه این وعده آخوندی نیز عملیاتی نشده است.

با واکاوی عدم تحقق مسئولان در خصوص استفاده از مهندس ناظر مقیم، به این مهم دست می یابیم که در ابتدای امر شاید لزوم استفاده از این مهندسان هنوز احساس نشده است و یا اینکه به علت وجود قانون های موازی در کشور، شرلایط برای این وعده هنوز میسر نیست.

در پایاین شاید بتوان به مزایای حضور مهندس ناظر مقیم در پروژه های مسکن مهر استان قزوین اشاره کرد که موجب وجه تمایز مسکن مهر این استان با سایر استان ها شده است.

  منبع : خبرگزاری صما
  07:23   سه شنبه 21 مرداد 1393  
 نظرات    
 
Reza Talebzadeh 19:04 پنجشنبه 23 مرداد 1393
4
 Reza Talebzadeh
هر مهندسی که فقط یک بار نظارت ساختمانی را به عهده داشته می داند که مشکل عدم رعایت ضوابط فنی مقیم بودن یا نبودن مهندس نیست. وقتی استادکاران وکارگران ما سواد و توانایی نقشه خوانی ندارند و یا در اغلب موارد نیازی به مراجعه به نقشه نمیبینند و طبق چیزی که در ساختمان های  قبلی کار کرده اند کار را پیاده میکنند و جواب منطقیشان! اینست که ما همه جا به همین صورت کار میکنیم! فقط در صورتی مقیم بودن ناظر تاثیر دارد که خود انبرک جوشکاری را دست گرفته و اقدام به پیاده کردن نقشه کند.
ضمن اینکه اکثر پروژه های ساختمانی شخصی در همه ساعات شبانه روز و همه روزهای سال فعال نیستند. با چه منطقی میتوان یک مهندس را در یک پروژه ساختمانی مثلا 4 طبقه با زیربنای کل 1000 متر که حداقل یک سال و نیم و حداکثر تا وقتی که خدا بخواهد طول می کشد معطل (علاف واژه درست تری است) کرد؟ آن وقت یک روز استادکار خسته است سرکار نمی آید یک روز مصالح نیست. یک روز مالک حوصله ندارد! و مهندس می شود یک کارمند تمام وقت مالک که اگر ساختمان به راه باشد یا نباشد باید در سرکار حاضر شود و تخصصش هرز برود.
بله در پروژه های بزرگ که کار عموما جریان دارد مانند مسکن مهر وجود مهندس مقیم لازم است و شکی در آن نیست ولی این جزو استثنائات است و نمی توان این نسخه را برای همه ساختمانها پیچید.
بهتر است کار ساخت و ساز از دست عوامل غیرفنی درآورده شده و به مجریان دارای صلاحیت واگذار گردد.
محمدحسین مسعودی 22:30 پنجشنبه 23 مرداد 1393
1
 محمدحسین مسعودی
احسنت؛ استفاده کردم جناب مهندس طالب زاده
از جنابعالی که علاقمند به ارتقاء کیفیت ساخت و صاحبنظر در این حوزه هستید، جهت حضور در جامعه مشاوران راهبر مهندسان ساختمان دعوت می نمایم:
lobe.ir