اخبار   
 

 هشدار جدی «جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران» درباره‌ی شیوه‌ی بازبینی طرح تفصیلی تهران

جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران در نامه‌ای که اخیراً به معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نوشته، نسبت به بازبینی طرح تفصیلی هشدار داده شده است. در این نامه که رونوشت آن به تنی چند از مسئولان مرتبط هم فرستاده شده، جامعه‌ی مهندسان ایران از شیوه‌ی بازبینی طرح تفصیلی پایتخت در راستای قانونی کردنِ تخلفات شهرسازی پس از ابلاغ طرح تفصیلی ابراز نگرانی کرده‌اند ...

هشدار جدی «جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران» درباره‌ی شیوه‌ی بازبینی طرح تفصیلی تهران

جامعه‌ی مهندسان مشاور ایران در نامه‌ای که اخیراً به معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نوشته، نسبت به بازبینی طرح تفصیلی هشدار داده شده است. در این نامه که رونوشت آن به رییس شورای عالی شهرسازی، رییس کمیسیون عمران مجلس و رییس کمیسیون معماری شورای شهر تهران، رییس شورای شهر تهران و شهردار تهران هم فرستاده شده، جامعه‌ی مهندسان ایران از شیوه‌ی بازبینی طرح تفصیلی پایتخت در راستای قانونی کردنِ تخلفات شهرسازی پس از ابلاغ طرح تفصیلی ابراز نگرانی کرده‌اند.

تاخیر در تدوین و ابلاغ طرح تفصیلی پس از ابلاغ طرح جامع شهر تهران یکی از انتقادات اصلی به طرح تفصیلی است.

مدیریت کنونی شهر تهران مدعی است که پیگیری های وی سبب تهیه و ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران شده است و منتقدان به سیاست های شهرسازی وی نیز می گویند طرح تفصیلی و طرح جامع تفاوت های زیادی دارند و همچنین تغییراتی که در این مدت کمیسیون ماده ۵ در طرح تفصیلی ایجاد کرده است این طرح را عملا بی اثر کرده است.

حمزه شکیب، رییس کمیسون عمران شورای شهر سوم درسال های ابتدایی اجرای این طرح به نحوه اجرای آن انتقاد داشته و بارها نسبت به تغییرات آن هشدار داد. او همراهی شورای عالی شهرسازی وقت و مدیریت شهری در تغییرات طرح تفصیلی برای پایتخت را ناگوار توصیف کرده و گفت: در حالی که دولت و مدیریت شهری چالش های زیادی دارند متاسفانه در موضوع شهرسازی و تغییرات طرح تفصیلی هم دست هستند.

با تغییر مدیریت شورای عالی شهرسازی این هم پیمانی به اتمام رسید و برخی مصوبات کمیسیون ماده ۵ در این دوره توسط شورای عالی شهرسازی لغو شد. اما دراین مدت نگرانی ها از تغییرات طرح تفصیلی کاهش پیدا نکرد. یکی از ویژگی هایی که مدیران شهری به عنوان ویژگی طرح تفصیلی از آن نام می برند قابل بازنگری بودن این طرح است. موضوعی که از نگاه کارشناسان می توان خطری برای قانونی جلوه دادن تخلفات شهرسازی در این مدت باشد.

در متن کامل نامه مهندسان مشاور ایران که خطاب به علی نوذرپور معاون سازمان شهرداری ها ودهیاری ها است به پشت پرده این تغییرات پرداخته شده است . همچنین از این که مشاوران انتخاب شده برای بازنگری همان مشاوران تهیه کننده طرح تفصیلی هستند نیز انتقاد شده است.

در زیر متن کامل این نامه می آید:

جناب آقای دکتر نوذرپور
معاونت محترم سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور
با سلام،
همان گونه که استحضار دارید، ابلاغ طرح تفصیلی شهر تهران، با چند سال تاخیر، در ابتدای سال ۹۱ به وسیله شهرداری تهران انجام شد و مدت کوتاهی پس از ابلاغ، قراردادی با مهندس مشاور طرح یکپارچه سازی طرح تفصیلی تحت عنوان «بازبینی، راهبری و پایش طرح تفصیلی» منعقد شد که سوالات و ابهاماتی را بین شهرسازان و مهندسان مشاور شهرساز کشور به شرح زیر ایجاد کرد:

۱ ـ ضرورت بازبینی طرح تفصیلی
ظاهراً بخشی از وظایف این قرارداد به بازبینی طرح تفصیلی اختصاص دارد. حال این سوال مطرح است که چه ضرورتی طرح تفصیلی شهر تهران را نیازمند بازبینی کرده است؟
۱ ـ ۱ ـ آیا این ضرورت ناشی از اشکالات و تناقضات طرح قبلی است که در این صورت انعقاد قرارداد با مهندس مشاور مسئول یکپارچه سازی طرح تفصیلی، نقض غرض است.
۱ ـ ۲ ـ و یا این ضرورت ناشی از آن است که طی سالهای بین تصویب طرح تفصیلی شهر تهران تا زمان حاضر، تخلفات زیادی در شهر تهران صورت گرفته است که نه تنها بر خلاف ضوابط و مقررات طرح تفصیلی مصوب بوده، بلکه با اسناد طرح جامع شهر تهران، یعنی سند چشم انداز، راهبردها و سیاست های توسعه شهر تهران و حتی جمعیت پذیری آن در تعارض آشکار است و حال با بازبینی طرح تفصیلی می توان به یکباره تمام آن تخلفات را شکل قانونی داد.
همچنین ضروری است که در این بازبینی نقش نظارتی مراجع قانونی و همچنین نهادهای حرفه ای روشن شود.

۲ ـ راهبری و پایش طرح تفصیلی
پایش و بهنگام سازی طرح های توسعه شهری از مواردی است که همواره جامعه حرفه ای در تلاش برای اجرایی کردن آن بوده و مورد تایید جامعه حرفه ای است ولی در این موضوع چندین مشکل جدی و اساسی به شرح زیر وجود دارد؛
۲ ـ ۱ ـ با توجه به گستردگی و پیچیدگی مناطق و نواحی شهر تهران، آیا این اقدام شهرداری تهران که پایش طرح تفصیلی کل شهر تهران را به یک مهندس مشاور واگذار کرده اقدامی اصولی است و آیا نمی توان از ظرفیت های جامعه حرفه ای شهرسازی کشور برای شهر تهران استفاده کرد.
۲ ـ ۲ ـ در پایش طرح تفصیلی شهر تهران و نظارت بر نحوه انجام آن، جایگاه مراجع قانونی (مثل وزارت راه و شهرسازی و شورایعالی شهرسازی و معماری) و همچنین جامعه حرفه ای چیست و چگونه تعریف شده است؟
۲ ـ ۳ ـ از آنجا که بین وظایف راهبری و پایش طرح تفصیلی و طرح های توجیهی و امکان سنجی تضاد منافع وجود دارد، به چه دلیل این دو نوع وظیفه متضاد به وسیله یک مهندس مشاور انجام می گیرد که از یک سو به انحصارگرایی منحصر می شود و از سوی دیگر زمینه فساد و تخلف و انحراف از اهداف طرح جامع و تفصیلی شهر تهران را ایجاد می کند که در نهایت ضرر آن فقط به شهر تهران و شهروندان تهرانی می رسد.

بر این اساس جامعه حرفه ای تقاضا می کند هرچه سریع‌تر:
الف) ضرورت های بازبینی طرح جامع و تفصیلی شهر تهران به صورت شفاف اعلام شود و تا زمان مشخص نشدن این ضرورت های بازبینی طرح تفصیلی متوقف شود.
ب) ترتیبی داده شود تا از تمام ظرفیت های جامعه حرفه ای برای طرح های امکان سنجی و پایش طرح تفصیلی استفاده شود.
ج) نظارت جدی از طرف مراجع قانونی و نهادهای حرفه ای اعمال شود.
د) مهندس مشاور یا مهندسان مشاور پایش طرح های تفصیلی به هیچ وجه اجازه نداشته باشند که طرح های توجیهی و یا امکان سنجی در همان منطقه و یا شهر را انجام دهند و این اقدام به دلیل تضاد منافع، غیر قانونی اعلام شود.



  منبع : وبگاه معماری‌نیوز
  14:42   شنبه 16 مرداد 1395  
 نظرات