اخبار   
 

 اخطار به دورزنندگان طرح تفصیلی تهران

دبیر شورای عالی شهرسازی: تغییرکاربری و تخلفات ساختمانی در حکم رعایت نکردن حق‌الناس است؛ قلم پای متجاوزان به شهر را خواهیم شکست...

اخطار به دورزنندگان طرح تفصیلی تهران

دبیر شورای عالی شهرسازی: تغییرکاربری و تخلفات ساختمانی در حکم رعایت نکردن حق‌الناس است؛ قلم پای متجاوزان به شهر را خواهیم شکست

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه مفر‌های طرح تفصیلی تهران از طریق اصلاحات ماه‌های اخیر متن طرح در شورای عالی، بسته شده و حتی در کمیسیون ماده5 نیز جلوی صدور مجوز برای درخواست‌های ساختمانی فاقد توجیه شهری، گرفته شده است، اعلام کرد: از این پس با تمام متخلفان که از ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر تهران عدول کنند به شدت برخورد خواهیم کرد.

پیروز حناچی در چهاردهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران هشدار داد: قلم پای تمام افرادی را که بخواهند از ضوابط طرح جامع و تفصیلی شهر تهران عدول کنند می‌شکنیم و از این پس شورای عالی شهرسازی و معماری به هیچ وجه اجازه تخلف به هیچ فرد یا ارگانی را در ساخت‌وسازهای پایتخت نخواهد داد. وی افزود: در سال 86، طرح جامع شهر تهران مصوب شد؛ این در حالی است که اجرای طرح تفصیلی به بهانه تدقیق تا سال 91 به تعویق افتاد، با این وجود طرح تفصیلی در ظاهر تدقیق شده، اما در دو سال گذشته که اجرای این طرح مبنای عمل در شهر تهران قرار گرفت، اساسا ساخت‌وسازها انطباق کاملی با طرح جامع و ضوابط مشخص شده در آن ندارد.

حناچی با بیان اینکه عدم انطباق بین ضوابط طرح جامع و تفصیلی تهران خود را به شکل ناهنجاری‌های گسترده در پایتخت نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر تغییر کاربری در شهر تهران به صورت ویروسی به جان شهر افتاده است که ما طی جلساتی که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به آسیب شناسی این موضوع اختصاص دادیم تمامی مفرها و مسیرهای تخلف در طرح تفصیلی را شناسایی کردیم تا از این پس، ضوابط و نحوه عمل به مقررات بالادست شهری را به حالت قبل برگردانیم.

وی با تاکید بر اینکه عدول از ضوابط شهرسازی مطابق طرح جامع تهران و تغییر کاربری به صورت گسترده در حکم رعایت نکردن حق‌الناس است، اعلام کرد: در صدد هستیم سیاست‌های جامع توسعه شهری را در شورای عالی شهرسازی و معماری به‌گونه‌ای تصویب کنیم که هزینه تخلفات ساختمانی و مجازات‌های تخطی و عدول از ضوابط در آن، بسیار افزایش خواهد یافت. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری تصریح کرد: عدم تبعیت طرح‌های پایین دست از طرح‌های بالادست به مشکل اساسی شهرها به خصوص کلانشهر تهران تبدیل شده است که هم‌اکنون به صورت جدی این موضوع را تعقیب می‌کنیم و دیگر اجازه نخواهیم داد قبل از تصویب طرح‌های بالادست، سندی به عنوان طرح پایین دست ملاک عمل در شهر واقع شود.

وی با بیان اینکه پیروی از اصول و ضوابط شهرسازی و جلوگیری از عدول و تخلف از این قوانین علاوه بر تلاش و برخورد مسوولان باید به یک خواست و مطالبه عمومی تبدیل شود، گفت: وضعیت حاضر شهر تهران و تمام ناهنجاری‌های به وجود آمده ناشی از تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم، نتیجه اجرای ناقص طرح‌های راهبردی است. حناچی ادامه داد: طی سال‌های اخیر با حذف سیستم مانیتورینگ از ضوابط و تصمیم‌های شهری ناهنجاری‌های بسیاری در پایتخت را شاهد بوده‌ایم که یک نمونه آن وضعیت جمعیت‌پذیری در منطقه 22 است.

وی افزود: در منطقه 22، برای 240 هزار نفر پیش‌بینی جمعیت‌پذیری شده بود این در حالی است که هم‌اکنون به اندازه سکونت 650 هزار نفر در این منطقه پروانه ساختمانی صادر شده است. دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری همچنین با انتقاد از وضعیت بلندمرتبه‌سازی، فروش تراکم و تغییر کاربری در شهر تهران، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر 80 برج بلندمرتبه در تهران ساخته شده است که کاربری زمین هیچ‌کدام از آنها بلندمرتبه‌سازی نبوده است. وی ادامه داد: علاوه بر این، تعداد زیادی از این برج‌ها بر روی گسل احداث شده‌اند و این یعنی نبود مانیتورینگ و کنترل در مدیریت ساخت‌و‌سازهای پایتخت.

  منبع : دنیای اقتصاد
  08:48   چهارشنبه 26 آذر 1393  
 نظرات