اخبار   
 

 نقش بزرگراه‌های شهری در کیفیت زندگی پایتخت‌نشینان از دید دکتر آخوندی

وزیر راه وشهرسازی معتقد است: ایجاد شبکه‌های بزرگراهی جدید درون‌شهری نمی‌تواند بهره‌وری مناسب بهبود حرکت در پایتخت را اثبات کند ...

نقش بزرگراه‌های شهری در کیفیت زندگی پایتخت‌نشینان از دید دکتر آخوندی

وزیر راه وشهرسازی معتقد است: ایجاد شبکه‌های بزرگراهی جدید درون‌شهری نمی‌تواند بهره‌وری مناسب بهبود حرکت در پایتخت را اثبات کند.

دکتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موضوع محیط‌زیست و دسترسی به آب و هوای سالم، به یک مساله جهانی تبدیل شده است، گفت: حتی دسترسی به خاک و غذای سالم نیز به تدریج به یک مشکل جدی در دنیا تبدیل خواهد شد. او افزود: حوادث مربوط به فرونشست و فروریزش و همچنین گودهایی که برای احداث ساختمان‌ها ریزش می‌کنند، بیانگر مشکلات جدی در قابلیت زندگی شهری مردم است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو مساله قابلیت زندگی و حرکت بیان کرد: یکی از ویژگی‌های اصلی جهانی شدن و دنیای پسامدرن در شبکه‌های جدید شکل می‌گیرد که امکان حرکت آسان کالا، نمادها و اندیشه‌ها را در این شبکه‌ها فراهم می‌کند. آخوندی با بیان اینکه ما به‌رغم این ادعاها با مشکلات جدی در حرکت روبه‌رو شده‌ایم، گفت: سرعت حرکت در تهران به شکل میانگین نباید کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت باشد، در حالی که در ساعت اوج ترافیک به کمتر از ۷ کیلومتر در ساعت کاهش یافته است.او به موضوع قابلیت زندگی و حرکت به‌عنوان دو مساله پیش‌رو در زندگی انسان اشاره کرد و گفت: نمی‌توان از این مساله بنیادین به سادگی عبور کرد. با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی یک وزارتخانه کالبدی محور است، افزون بر همه این فناوری‌ها آنچه باید مورد توجه باشد انسان، شهر و زندگی اجتماعی است.

او با بیان اینکه اگر زندگی اجتماعی فدای فناوری شود، یک پای عمده توسعه می‌لنگد و ما را به مقصد نمی‌رساند، گفت: باوجود مجموعه شبکه‌های بزرگراهی و پل‌های دو یا سه طبقه به ویژه پل‌صدر در تهران به‌رغم هزینه میلیارد دلاری، نمی‌توان اثبات کرد که بهره‌وری مناسبی برای بهبود حرکت در تهران و زندگی شهری بوده‌اند. او ادامه داد: اگر توسعه انسان محور نباشد و ما شهرها را به‌عنوان سازمان اجتماعی نبینیم و همچنین در کنار این سیستم‌های هوشمند و کالبدی نهایتا نقش و عملکرد انسان و شهروند دیده نشود، به‌شدت قابل تردید است که بتوان ثابت کرد این اقدامات موجب ارتقای کیفیت زندگی و یا افزایش سرعت در حرکت شده است.

example-image
  منبع : روزنامه‌ی دنیای اقتصاد
  20:44   چهارشنبه 20 بهمن 1395  
 نظرات