اخبار   
 

 شفافیت، اصل فراموش‌شده در مدیریت شهریِ دوره‌ی گذشته

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه‌ی شهر تهران معتقد است شفافیتِ اطلاعاتیِ پروژه‌ها و میزان هزینه‌های صرف‌شده برای شهر باید به یک مطالبه‌ی شهروندی تبدیل شود ...

شفافیت، اصل فراموش‌شده در مدیریت شهریِ دوره‌ی گذشته

عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه‌ی شهر تهران معتقد است شفافیتِ اطلاعاتیِ پروژه‌ها و میزان هزینه‌های صرف‌شده برای شهر باید به یک مطالبه‌ی شهروندی تبدیل شود.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شهر تهران بابیان اینکه شفافیت یکی از اصول مهم و بنیادی شورای شهر پنجم است، در گفت‌وگو با «صما» گفت: در نظر داریم که شهروندان در جریان موضوعات مختلف قرار گیرند. به همین منظور کمیته شفافیت و شهر هوشمند در شورای شهر تشکیل شد.
بهاره آروین بابیان مطلب فوق افزود: هدف اصلی کمیته شفافیت در گردش اطلاعات، دسترسی آزاد به اطلاعات و ... نهفته شده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند بابیان اینکه اغماضی در اجرایی و شفاف‌سازی این اطلاعات وجود ندارد. گفت: در گام اول شفافیت به‌منظور برقراری دسترسی عمومی شهروندان به اطلاعات باکیفیت است. اطلاعاتی که حبس آن‌ها موجب رانت اطلاعاتی و فساد می‌شود. چند برنامه مشخص در این بخش ازجمله برقراری دسترسی عمومی به قراردادهای بالای یک میلیارد تومان و بیش از آن وجود دارد؛ که این مورد می‌تواند در شفافیت قراردادهای اصل مهم تلقی شود.

این عضو شورای شهر گفت: این مورد یکی از برنامه اصلی شهردار جدید تهران بوده و ازآنجایی‌که همدلی خوبی بین شورای شهر و شهرداری به وجود آمده است اجرایی آن حتمی است.

آروین همچنین بابیان اینکه این مطالبه باید به مطالبه مردمی مبدل شود تأکید کرد: اگر تمام مردم خواستار این شفافیت باشند. با تغییر مدیریت این اصل فراموش نشده و کاملاً اجرایی می‌شود.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

مشکلات کنونی شهرداری ارثیه است

وی بابیان اینکه مشکلات شهرداری کنونی تهران ارثیه شهردار قبلی است. خاطرنشان کرد: ما با انبوهی از نیروهای کار مواجه هستیم که بدنه شهرداری را سنگین کرده است.

بانی ایده شهرداری شیشه‌ای همچنین گفت: در حال حاضر هزینه سالانه حقوق کارمندان شهرداری با هزینه چندین وزارت خانه برابری می‌کند؛ اما به‌طور حتم اتفاقات خوبی در حال اتفاق است بدون تردید حلب و فصل این مشکلات یک‌شبه شکل نمی‌گیر.

این عضو شورای شهر بابیان اینکه نگاه شهرداری جدید به تغییر بسیار جدی است اظهار داشت: شخص نجفی از اقتدار و توانمندی بالایی در مواجه با مشکلات داشته و در پست‌های مختلف این موضوع را به اثبات رسانده است.

وی همچنین گفت: تفکر شهردار جدید قطع دست‌های فساد از بدنه شهرداری است و در این خصوص با هیچ‌کس تعارف و شوخی ندارد.

به دنبال تعهدات قانونی هستیم

آروین همچنین بابیان اینکه شورای شهر پنجم به جد به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای شهرداری است گفت: در این خصوص مطالبه گری و همکاری شورای شهر تهران و شهرداری با دولت ایجادشده است.

وی گفت: برای ایجاد درآمد پایدار و تخصیص بودجه میان شهرداری و دولت گفتگوهای منظمی در حال اجرا است.

آروین وجود مشکل بین مطالبات شهرداری و دولت شده را قید نشدن برخی تعهدات در قانون دانست و خاطرنشان کرد: آنچه در قالب بودجه سنواتی مطرح‌شده، در حال پیگیری است تا هرچه زودتر محقق شود. شورای شهر پنجم برای کسب این بودجه مصمم هستیم.

وی در ادامه افزود: با توجه به همسویی که میان دولت و شهرداری وجود دارد، به نظر می‌رسد که این مذاکرات ثمربخش باشد، گرچه دولت نیز با مشکلات بسیاری مواجه شده است اما در چارچوب توانی که دارد، شهرداری را حمایت می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران در ادامه تصریح کرد: هرسال یکسری تعهدات از سوی دولت مطرح می‌شود که بعضاً محقق نمی‌شود. یکی از این وعده‌ها پرداخت سهم شهرداری تهران از جرائم راهنمایی و رانندگی و ده درصد از بنزین مصرفی است. اختصاصی این موارد به بدنه شهرداری کلان‌شهرها باعث ایجاد درآمد پایدار و حفظ و نگهداری شهر از راه‌های صحیح می‌شود.

وی همچنین گفت: کسب درآمد پایدار برای شهرداری‌های کلان‌شهرها نه‌تنها یک اولویت بلکه یک ضرورت بوده و شهروندان دیگر حاضر نیستند شهر فروشی رخ دهد.

وی درنهایت گفت: همین تحقق درآمد باعث ایجاد اعتماد و خوش‌بینی میان شهرداری و دولت خواهد شد.

  منبع : وبگاه صما
  18:39   سه شنبه 16 آبان 1396  
 نظرات