اخبار   
 

 برج-باغهای مسکونی، شیوه نوین تخریب باغات!

مجوزهایی که پشت سر هم برای برج – باغ های مسکونی و برجهای اداری – تجاری که خود شهرداری در همه آنها شریک و ذی نفع است صادر می شود صدور حکم قتل عام درختان کهنی است که هیچ جای جبرانی برای آن نیست...

برج-باغهای مسکونی، شیوه نوین تخریب باغات!

مجوزهایی که پشت سر هم برای برج – باغ های مسکونی و برجهای اداری – تجاری که خود شهرداری در همه آنها شریک و ذی نفع است صادر می شود صدور حکم قتل عام درختان کهنی است که هیچ جای جبرانی برای آن نیست.



باغ تخریب شده توسط بانک ملت و درختان محصور شده در بین سیمان و بتن در حاشیه باغ!

به گزارش معماری نیوز تهران با سرعت تمام توسط مسوول درجه یک خود یعنی شهرداری به جهنم شهری تبدیل می شود که دیر یا زود با اتمام تمامی فضاهای سبز و منابع تامین آب و برق باید از آن گریخت!

رونمایی طرح تفصیلی نه تنها از قدرت بخش نامه های اختیاری و انحصاری شهرداری های مناطق که در مقابل وجه مجوز ساخت طبقاتی بسیار بیش از حد مجاز را صادر می کنند نه کاست، بلکه مجوزی شد برای تشدید این روند.

افزایش سطح اشغال ساخت و ساز در باغات از 30% به 60% و در زمینهای مسکونی از 60% به 70% عملا تمام باغات و فضاهای سبز خصوصی را به نابودی یک شبه کشانده است.

مجوزهایی که پشت سر هم برای برج – باغ های مسکونی و برجهای اداری – تجاری که خود شهرداری در همه آنها شریک و ذی نفع است صادر می شود صدور حکم قتل عام درختان کهنی است که هیچ جای جبرانی برای آن نیست.

به طرز مضحکی در قوانین و مقررات طرح تفصیلی آمده است که میزان سطح اشغال زیر زمین اول می تواند بدون قطع درختان تا 80% و زیرزمین دوم به بعد تا 100% باشد!

گویی که شعور مردم را به سخره گرفته اند یا نویسندگان طرح تفصیلی هیچ اطلاعی از چگونگی روند ساخت و ساز ندارند!

چگونه می توان 100% زمینی را بدون قطع درختان گود برداری و مقاوم سازی کرد ؟!

آیا نویسندگان این طرح نمی دانند که درختان چیزی به نام ریشه دارند که بدون تردید در محدوده زیرزمین های اول و دوم است ؟!

نه تنها حفظ درختان با ایجاد زیرزمین هایی به این وسعت امکان پذیر نیست بلکه به منظور ایجاد رمپ پارکینگ بدون استثناء همانطور که در تصاویر هوایی پیوست مشاهده می شود تمام باغچه های خصوصی و درختان سالمند تخریب می شوند و در برج – باغ های دروغین جز چند درخت در حاشیه دیوارها که بی تردید به دلیل عملیات ساخت و ساز ریشه های خود را از دست می دهند و بعدها می میرند باقی نمی ماند.

شهرداری تهران درحالیکه تمام باغ ها و درختان کهن شهر تهران را از بین می برد با چمن کاری در حاشیه بزرگراه ها مدعی افزایش سرانه فضای سبز می شود.

در دایره المعارف جهانی فضای سبز عمومی شامل بلوار، خیابان، نوار سبز کنار پیاده رو ها و یا حاشیه رودخانه ها، مسیل ها و بزرگراه ها که این همه شهرداری تهران به آن افتخار می کند نمی شود و نباید این نوع از سطوح سبز را در معادلات آماری و محاسبات سرانه فضای سبز در نظر گرفت!

لازم به ذکر است که در اصطلاح متخصصان محیط زیست چمن به عنوان زباله سبز شناخته می شود چون به آب زیادی برای نگهداری نیاز دارد و غیر قابل قبول است که در این بی آبی که شهرداری همیشه مردم را به صرفه جویی فرا می‌خواند، آبهای زیرزمینی را صرف آبیاری چمن می کند!

  منبع : معماری نیوز
  07:25   یکشنبه 5 مرداد 1393  
 نظرات    
 
سیامک الهی فر 15:14 دوشنبه 6 مرداد 1393
2
 سیامک الهی فر
واقعاً جای تاسف و اندوه دارد که مسئولین ذیربط انقدر غیر مسئولانه رفتار می کنند و همیشه هم مدعی هستند.
دائماً از صرفه جویی در مصرف آب، آلودگی هوا و ... صحبت می کنند. به قول یکی از صاحب نظران بزرگ (آقای رضا امیرخانی)، این آقایان فرآیندها را درک نکرده اند. مسئولین بر معلول خرده می گیرند و خود بر طبل علت می کوبند.