اخبار   
 

 طرح تحول بافت فرسوده تهران

بافت فرسوده در تهران همواره یکی از موضوعاتی بوده است که دولتها به دنبال حل مسایل مربوط به آن بوده اند حالا ظاهرا دولت تدابیر جدیدی برای بافت فرسوده دارد...

بافت فرسوده در تهران همواره یکی از موضوعاتی بوده است که دولتها به دنبال حل مسایل مربوط به آن بوده اند حالا ظاهرا دولت تدابیر جدیدی برای بافت فرسوده دارد.
رئیس سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام اینکه بیش‌از نیمی از متقاضیان مسکن در پایتخت، ابتدا محله‌هایی را که جزو «بافت‌فرسوده» هستند برای خرید آپارتمان انتخاب می‌کنند، می‌گوید: حجم بالای واحدمسکونی نوساز در بافت‌فرسوده که حداقل 60درصد بیشتر از نوسازهای سایر مناطق شهر تهران است، در کنار وام‌دار بودن این واحدها، باعث شده هزینه نسبی خرید مسکن در این محله‌ها به مراتب کمتر از سایر نقاط شهر تهران باشد.
علیرضا جعفری با تاکیدبر اینکه در ساخت‌وسازهای بافت‌فرسوده، متراژ آپارتما‌ن‌ها کوچک‌تر و مساحت مشاعات ساختمان‌های مسکونی نیز کمتر است، تاکید می‌کند: در حال حاضر، قیمت فروش واحدهای مسکونی موجود در بافت‌فرسوده مناسب قدرت خرید طبقات کم‌درآمد و متوسط است. متن گفت‌وگو با وی رادر زیر بخوانید:
-سایت سازمان نوسازی شهر تهران 2 روز پیش به نقل از شما اعلام کرد 70درصد متقاضیان مسکن برای خرید خانه از بین مناطق مختلف شهر تهران، محدوده بافت فرسوده را برای سکونت انتخاب می‌کنند. از دیدگاه شما دلیل چنین رفتاری از سوی متقاضیان مسکن چیست؟
در بیان علت شکل‌گیری این مساله توجه به چند نکته مهم است: نخست آنکه میزان تراکم جمعیت در داخل بافت فرسوده بیش از سایر نقاط شهر تهران است. از طرفی همین امر باعث می‌شود بخشی از متقاضیان خرید مسکن که در داخل بافت ساکن هستند از نظر اقتصادی، قدرت خرید پایین‌تری دارند و با توان اقتصادی پایین‌تری برای خرید خانه اقدام کنند. نکته سوم این است که به واسطه تسهیلات تشویقی موجود در بخش ساخت‌وساز در بافت فرسوده، میزان عرضه واحدهای نوساز دارای وام بیش از نقاط دیگر شهر است. ما نیز به عنوان متولیان سیاست‌گذاری نوسازی خانه‌های بافت فرسوده تلاش می‌کنیم با حفظ جمعیت درونی بافت هویت محلات بافت فرسوده را حفظ کنیم. به نظر می‌رسد با وجود کاهش توان اقتصادی خانوار‌ها برای خرید مسکن واحدهای نوسازی شده در این محدوده گزینه مناسب‌تری برای اقشار متوسط باشد.

منبع: www.shasa.ir
  منبع : ارسال شده توسط مائده علیشاهی
  09:35   شنبه 19 بهمن 1392  
 نظرات