اخبار   
 

 گودبرداری مترو اصفهان با توافق میراث‌فرهنگی انجام می‌شود

عملیات گوبرداری مترو اصفهان همچنان در عمق ۳ متر ادامه دارد. برخی باستان‌شناسان و کارشناسان درحالی از فعالیت‌های ساخت ایستگاه قطار شهری ابراز نگرانی می‌کنند که معاون میراث‌فرهنگی اصفهان معتقد است...

گودبرداری مترو اصفهان با توافق میراث‌فرهنگی انجام می‌شود

عملیات گوبرداری مترو اصفهان همچنان در عمق ۳ متر ادامه دارد. برخی باستان‌شناسان و کارشناسان درحالی از فعالیت‌های ساخت ایستگاه قطار شهری ابراز نگرانی می‌کنند که معاون میراث‌فرهنگی اصفهان معتقد است، جای هیچگونه نگرانی نیست و این فعالیت‌ها با توافق سازمان میراث‌فرهنگی و قطار شهری در حال انجام است.

باستان‌شناسان می‌گویند، بخشی از تاریخ اصفهان در زیر چهارباغ نهفته است، جایی که برخی گودبرداری‌های سازمان قطار شهری در حال انجام است. منابع آگاه و کارشناسان میراث‌فرهنگی، پس از گذشت یک ماه از کشف سازه‌ای تاریخی که حکایت از تاریخ اصفهان دارد، باز هم خبر از فعالیت مداوم و گودبرداری شهرداری در عمق 3 متر می‌دهند. معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان اما هیچ یک از اقدامات و فعالیت‌های شهرداری را مغایر با ضوابط اعمال شده میراث‌فرهنگی نمی‌داند. با این حال نگرانی‌ها از عملیات‌ ایستگاه‌سازی قطار شهری اصفهان و گودبرداری‌های بی‌وقفه، همچنان ادامه دارد.

به‌گزارش CHN، یک ماه‌ پیش بود که قطار شهری اصفهان برای ساخت ایستگاه‌‌های خط یک با سازه‌ای تاریخی برخورد کرد. هرچند که نبود کاوش‌های باستان شناسی در محل، مشخص نکرد که شناسنامه این سازه به کدام اثر و دوره تاریخی می‌رسد اما علیرضا جعفری زند، باستان شناس، به CHN گفت که چهارباغ و نقش جهان روی آثار باستانی‌ای قرار دارد که بخشی از آنها مربوط به تاریخ پیش از اسلام اصفهان است.

او تاکید کرده بود، در منطقه‌ای که عملیات قطار شهری درحال انجام است، دروازه‌ای به نام" شعیش" و یا به گفته ابن‌رسته "اسفیش" وجود داشته که ما دقیقا نمی‌دانیم محل قرارگیری این دروازه کجاست ولی باید در محدوده خیابان چهارباغ تا چهار راه تختی باشد.

به‌گفته او، سرستونی ساسانی با نقش خسروپرویز که در حال حاضر در باغ چهلستون قرار دارد از همین منطقه و در زمانی که پی کنی‌های کاخ‌های صفویه انجام می‌شده بدست آمده است، از همین رو لازم است فعالیت‌های باستان‌شناسی در این منطقه با انسجام بیشتری انجام گیرد.

این گفته‌ها درحالی از سوی باستان‌شناسان مطرح می‌شود که روز گذشته نیز برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان اصفهانی از فعالیت قطار شهری و ادامه گودبرداری‌های شهرداری اصفهان ابراز نگرانی کردند. موضوعی که وقتی با معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان در میان گذاشته شد، نگرانی‌های اعلام شده را بی‌مورد خواند.

«ناصر طاهری» معاون میراث‌فرهنگی اصفهان در پاسخ به این پرسش که برخی از باستان‌شناسان اعلام می‌کنند عملیات گودبرداری قطار شهری اصفهان متوقف نشده و گودبرداری‌های شهرداری در عمق 3 متر همچنان ادامه دارد. گفت: «آن‌چیزی که من می‌دانم توافقی بوده میان سازمان میراث‌فرهنگی و سازمان قطار شهری اصفهان. درحال‌حاضر هم شهرداری در این منطقه با شرایطی که میراث‌فرهنگی اعلام کرده فعالیت می‌کند.»

به گفته طاهری، شرایط میراث‌فرهنگی در کمیسیون و جلسه‌ای مطرح شد که اعضای پژوهشکده باستان‌شناسی به همراه دیگر کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی حضور داشتند و تاکید شد که سازه‌ها یا باید حفظ شوند یا جابجا.

او اما در پاسخ به این سوال که برخی از باستان‌شناسان اعلام کرده‌اند که عملیات قطار شهری با گودبرداری عمیقی درحال انجام است و هیچ شواهدی از سازه‌ها مشاهده نمی‌شود، ادامه داد: « دلیلی ندارد، عملیات قطار شهری متوقف شود. آنها دارند ایستگاه می‌سازند و اتفاق خاصی هم نمی‌افتد. چون میراث‌فرهنگی در آنجا ناظر دارد و این ناظران که عضو گروه‌های باستان‌شناسی هستند به‌صورت شبانه‌روزی بر فعالیت‌های شهرداری نظارت دارند.»

معاون میراث‌فرهنگی استان اصفهان درحالی معتقد است که هیچ خطری منطقه تاریخی چهارباغ را که‌ هم‌اکنون زیر دست عملیات عمرانی قرار گرفته، تهدید نمی‌کند که به‌گفته کارشناسان نوع برخورد و مواجهه میراث‌فرهنگی با شهرداری اصفهان بیشتر شبیه مصالحه است. چراکه پیشتر احداث زیرگذر در میدان عتیق اصفهان سبب شد که بخشی از تاریخ اصفهان از بین برود.

در این میان تعداد زیادی سفال پیش و بعد از اسلام هم به‌دست آمد و در نمایشگاه ارگ جهان‌نما اصفهان به نمایش درآمد اما به‌دلیل نبود کاوش علمی و منسجم هیچگاه مشخص نشد که این سفال‌ها از کجا و کدام‌ لایه‌ تاریخی به دست آمده‌اند.

این درحالی است که پیشتر نیز میراث‌فرهنگی اصفهان مدعی شده بود که باستان‌شناسانی را به‌َعنوان ناظر در پروژه بکار گرفته‌ است.

  منبع : میراث فرهنگی
  12:23   یکشنبه 12 بهمن 1393  
 نظرات