اخبار   
 

 تجدید نظر نظام مهندسی در نحوه پرداخت حق الزحمه مهندسان ناظر

تجدید نظر نظام مهندسی در نحوه پرداخت حق الزحمه مهندسان ناظر/ اختیاری شدن انتخاب مهندس ناظر در قالب بازنگری مبحث دوم در حال پیگیری است...

تجدید نظر نظام مهندسی در نحوه پرداخت حق الزحمه مهندسان ناظر/ اختیاری شدن انتخاب مهندس ناظر در قالب بازنگری مبحث دوم در حال پیگیری است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه اختیاری شدن انتخاب مهندس ناظر به نفع جامعه مهندسی است گفت: موضع گیری مهندسان نسبت به این امرناشی از بی اطلاعی آنها از ساختاری است که ازسوی وزارتخانه راه وشهرسازی در حال پیگیری است.

سعید غفرانی در گفت وگو با خبرنگار صما ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: اختیاری شدن انتخاب مهندس ناظر ناشی از نگرش جدیدی است که نسبت به فرآیند ساخت وساز در بدنه وزارتخانه راه وشهرسازی ایجاد شده واین مهم در قالب بازنگری مبحث دوم مقررات ملی ساختان در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: وزارتخانه راه وشهرسازی معتقد است که کار نظام مهندسی بیشتر باید به مقوله بازرسی وکنترل متمرکز باشد وناظرهم شخصی است که باید از حقوق کارفرما دفاع کند وبنابراین با این رویکرد کارفرما باید در انتخاب ناظر آزاد باشد تا بتواند از حقوق کارفرما دفاع کند و درمقابل شرکتهای کنترل وبازرسی نیز جایگزین وضعیت نظارتی شوند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با مثبت ارزیابی کردن شرایط مذکور پیامدهای آن را به نفع جامعه مهندسی کشور ارزیابی کرد وگفت: انتقاداتی که مهندسان به اختیاری شدن انتخاب مهندس ناظر وارد کرده اند ناشی ازاین است که ازساختاری که وزاتخانه دراینباره تعریف کرده بی اطلاع هستند ،این درحالی است که فرآیند جدید کاملا درجهت منافع مهداسن است .

غفرانی همچنین درباره دو مرحله ای شدن صدور پروانه ساختمان گفت: این امر موضوعی است که ازسوی شهرداری درحال پیگیری است وشهرداری به منظور جلوگیری از ازدیاد ساختمانهای نیمه کاره، به دنبال آن است که پروانه ساختمانی در دومرحله شهرسازی و ساختمان صادر شود.

وی ادامه داد: فرآیند مذکور سبب حفظ حقوق مالکانی می شود که بعضی اوقات تصور میکنند که شهرداری یا کارفرما صرفا به دنبال منافع خود است،اما با دو مرحله ای شدن صدور پروانه این مشکلات حل می شود .

وی همچنین درباره حق الزحمه مهندسان ناظر گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان تصمیم گرفته است که ازاین بعد حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب سازمان نظام مهندسی واریز نشود وبراساس فرِآیند جدیدی که تعریف شده است مقررشده که حق الزحمه مهندسان ناظر به حساب مهندسان واریز خواهد شد.

  منبع : صما
  13:00   دوشنبه 16 شهریور 1394  
 نظرات    
 
مجید صابر 08:32 سه شنبه 17 شهریور 1394
1
 مجید صابر
اقدام خوبیست ، امیدوارم محقق بشه
سعید گنجی 09:32 سه شنبه 17 شهریور 1394
0
 سعید گنجی
هردم از این باغ بری میرسد
نغزتر از نغزتری میرسد
محمدرضا جمشیدیان 17:35 سه شنبه 17 شهریور 1394
2
 محمدرضا جمشیدیان
اقدامات وزارت راه شهر سازی و مدیران لایق آن نشان از کارآمدی این وزارتخانه دارد.
صنعت ساختمان ایران، با این اقدام یک قدم بزرگ به سمت بهبود کیفیت ساختمان ها و خروج از ناکارامدی بر می دارد.