اخبار   
 

 دو پیشنهاد انبوه سازان برای تملک بافت های فرسوده

سال هاست که تملک بافت های فرسوده در سطح شهرهای کشور به مهمترین معضل در زمینه احیا و نوسازی این مناطق تبدیل شده است...

دو پیشنهاد انبوه سازان برای تملک بافت های فرسوده

صما- سال هاست که تملک بافت های فرسوده در سطح شهرهای کشور به مهمترین معضل در زمینه احیا و نوسازی این مناطق تبدیل شده است. علیرغم اینکه به گفته مسئولان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با توجه به اقدامات انجام شده، سطح آگاهی مالکان این بافت ها در خصوص ضرورت نوسازی خانه های خود و خروج از این منازل به سطح متوسطی رسیده، اما همچنان بسیاری از مالکان در این زمینه از خود مقاومت نشان می دهند.

در این میان، کارشناسان معتقدند که بعضا این مسئله ناشی از بی اعتمادی مالکان و عدم شفاف سازی دقیق درخصوص آینده ملک آنها است. به این معنا که مالکان اطلاع دقیقی از این موضوع ندارند که پس از واگذاری ملک خود جهت تجمیع و ساخت یک پروژه ساختمانی آیا می توانند به سهم خود متناسب با ارزش واقعی ملک خود دست یابند یا خیر.

در همین رابطه دبیر انجمن انبوه سازان استان اصفهان با تاکید بر نوسازی بافت های فرسوده به عنوان مناسب ترین محل انبوه سازی، تملک این بافت ها از مهمترین مشکلات موجود در مسیر احیای این منطق دانست و به خبرنگار صما گفت: مسئله نوسازی بافت های فرسوده در پروسه زمانی حداکثر 10 ساله قابل حل است، به شرطی که این موضوع از طریق دولت و بخش های دولتی از جمله بانک ها، سازمان مسکن و شهرسازی، شهرداری ها و مشارکت انبوه سازان پیگیری و عملیاتی شود.

احمد تولا در پاسخ به این سوال که با توجه به پیچیدگی مسئله تملک بافت های فرسوده چه راهکاری را برای این موضوع پیشنهاد می کنید گفت: اعتقاد ما بر این است که باید شبه تعاونی هایی راه اندازی و فعال شود. به این صورت که جهت تملک این بافت ها یک پشتوانه مالی با مشارکت بانک ها یا سایر موسسات مالی و یا منابع دولتی ایجاد شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این شبه تعاونی ها می توانند ارزش واقعی ملک را به صورت کارشناسی برآورد و اعلام کنند و دو پیشنهاد را به مالکان ارائه کنند. اول اینکه ملک را به قیمت مشخص واگذار کرده و از عرصه کنار بروند و اگر این پیشنهاد مورد پسندشان قرار نگرفت، با پیشنهاد دوم موافقت کنند.

این انبوه ساز افزود: پیشنهاد بعدی این است که مالکان به نسبت قیمت کارشناسی شده ملک خود، در پروژه ای که قرار است در آن ملک جدید احداث شود مشارکت کنند. به صورتی که نسبتی از آورده زمین مالک، نسبتی از سهام کل آن پروژه شود و مالک به عنوان شریک پروژه محسوب شده و در زمان اتمام ساخت پروژه نوساز بتواند از سهم خود استفاده کند.

عضو هیئت مدیره کانون سراسری انبوه سازان با بیان اینکه این راهکار پیشنهادی را به دولت ارائه کرده ایم و منتظر تصمیم گیری مسئولان درخصوص آن هستیم خاطرنشان کرد: با بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده علاوه بر اینکه شهرهای کشور از شکل نازیبا خارج می شوند، فرصت اشتغال زایی و تامین مسکن افراد نیازمند مسکن نیز فراهم می گردد.

  منبع : خبرگزاری صما
  14:36   شنبه 30 فروردین 1393  
 نظرات