اخبار   
 

 مصوبه پلیس ساختمان اصفهان در انتظار تایید فرمانداری است

اصفهان–رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت:مصوبه‌ای در شورای شهر اصفهان به تصویب رسیده که نظارت تخصصی مهندسی بر ساخت و سازها(پلیس ساختمان) دنبال شود که این مصوبه منتظر تایید فرمانداری است...

مصوبه پلیس ساختمان اصفهان در انتظار تایید فرمانداری است

اصفهان–رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر اصفهان گفت:مصوبه‌ای در شورای شهر اصفهان به تصویب رسیده که نظارت تخصصی مهندسی بر ساخت و سازها(پلیس ساختمان) دنبال شود که این مصوبه منتظر تایید فرمانداری است.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرسول جان نثاری پیش از ظهر امروز در نشست خبری خود با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی شورای اسلامی شهرها پرداختن به مسایل عمرانی شهرها است، اظهار داشت: در این راستا شفاف سازی و دقیق سازی در مسایل مرتبط با عمران و شهرسازی به ویژه بر روی پروژه‌های تاثیرگذار و همچنین در خصوص فعالیت NGOهای مرتبط با کمیسیون عمران و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه ضوابط و قوانین شهرسازی برای بسیاری از عموم مردم شفاف و دقیق نبوده و از این رو پیچیدگی‌هایی در مسائل شهرسازی ایجاد شده است، افزود: بر این اساس به منظور باز شدن ماهیت فنی و تخصصی مسائل شهرسازی ابلاغیه‌هایی به مناطق شهرداری اصفهان ارائه شده است تا این امور را برای شهروندان روشن کنند.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه شفاف سازی در امور مالی تراکم و صدور پروانه ساختمان نیز در دستور کار کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان قرار گرفته است، افزود: از این رو با ایجاد وحدت رویه در روند صدور پروانه ساختمان، اخذ پایان سفت کاری، اخذ پایان کار، اخذ استعلام ایستایی، اخذ استعلام آتش‌نشانی و بحث گردش‌های کمیسیون ماده ۱۰۰ این امر نیز انجام شده است.

اجرای شفاف سازی مالی در برخی مناطق شهرداری اصفهان

وی با بیان اینکه بنا بر اظهارات شهردار اصفهان تاکنون شفاف سازی امور مالی در تعدادی از مناطق شهرداری اصفهان اجرایی شده است، افزود: از این رو قرار است طی ماه‌های آینده این فرایند در تمام شهرداری‌های اصفهان راه اندازی شود.

جان نثاری در ادامه با بیان اینکه برون سپاری حوزه وظایف شهرسازی و معماری دوباره در دستور کار قرار گرفته است، افزود: حدود ۶ سال پیش برون سپاری این فعالیت‌ها در قالب راه اندازی ۴۰ دفتر برای تسهیل در صدور پروانه ساختمان و نظارت میدانی صورت گرفت که بعد از دو سال فعالت و پس از آسیب شناسی غیر فعال شدند.

وی بیان داشت: در زمان برون سپاری اولیه در ایجاد دفاتر کارگذاری صدور پروانه ساختمان مکانیز مورد نیاز برای فعالیت این دفاتر و ارتباط با شهرداری‌ها وجود ندارد و در حال حاضر با ایجاد این زیر ساخت‌ها طی چند ماه آینده این دفاتر آغاز بکار خواهد کرد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با اشاره به راه اندازی پلیس ساختمان در صفهان افزود: البته مقامات انتظامی استان نسبت به این نامگذاری اعتراض داشته و بر این اساس نام این نهاد را نهاد بازرسی فنی در شهرداری‌ها تغییر خواهیم داد.

نهاد تخصصی نظارت ساخت و سازها در شهرداری وجود ندارد

وی با بیان اینکه در حال حاضر نهاد تخصصی برای نظارت در شهرداری وجود دارد، اظهار داشت: ما در حال حاضر پیگیر ایجاد نهاد تخصصی مهندسی برای ساخت و سازها هستیم.

جان نثاری با بیان اینکه کاهش آمار پرونده‌های ارجاع شده به ماده ۱۰۰ یکی از دغدغه‌‌های اصلی کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان است، ادامه داد: باید در نظر داشته باشیم که تخلفات ساخت و ساز در شهر اصفهان با تخلفات ساخت و ساز سایر نقاط کشور بسیار متفاوت است و از این رو تخلفات شهر اصفهان فقط به افرایش طبقات خلاصه نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیشتر تخلفات کمیسیون ماده ۱۰۰ از سر زیاده خواهی است، افزود: افزایش طول و عرض ساختمان، عم رعایت ساخت و ساز و مشرفیت داشتن به خانه همسایه‌ها از دیگر تخلفات مطرح شده در این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه با بیان اینکه ساخت و سازها در شهر اصفهان باید کارآمد و منطقی باشد، ادامه داد: از این رو با رعایت قوانین تعریف شده در ساخت و ساز می‌توان از اتفاقاتی که ممکن است در آینده ایجاد شود جلوگیری کرد.

وی در ادامه با اشاره به تقویت تعاملات شهرداری اصفهان با نظام مهندسی اظهار داشت: نقش سازمان نظام مهندسی در حوزه ساخت و ساز بسیار موثر است و به گونه ای می‌توان گفت نظام مهندسی مرجع ذی صلاح قانونی در ساخت و ساز است.

جان نثاری در ادامه با بیان اینکه نمای ساختمان‌ها بر اساس قوانین ابلاغ شده در قالب طرح تفصیلی باید ۷۰ درصد آجر باشد، افزود: البته باید در خصوص نمای ساختمان‌ها قوانین کاملتر شود و در این حوزه اقداماتی در دستور کار قرار دارد.

شهرداری‌ها فروش تراکم را طبق مقررات اصول شهرسازی انجام دهند

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد شهرداری از شهر فروشی وفروش تراکم به دست می‌اید، ادامه داد: از این رو شهرداری‌ها باید توجه داشته باشند که این فروش تراکم باید طبق ضوابط و مقررات اصول شهرسازی باشد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان به رکود بازار ساخت و ساز در کشور و به ویژه شهر اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: شهرداری با توجه به رکود ساخت و ساز به لحاظ درآمدی آسیب‌هایی را خواهد خورد و از این رو ضروری است که محل درآمدهای پایدار شهرداری تغییر یابد.

وی در خصوص بافت‌های فرسوه شهر اصفهان و ساماندهی این بخش نیز اظهار داشت: ساماندهی بافت فرسوده شهر اصفهان خارج از توان شهرداری است و از این رو مدیریت کلان کشور باید این اقدام را در دستور کار قرار دهد.

جان نثاری در خصوص نظارت بر ساخت و سازها در شهر اصفهان نیز بیان داشت: برای ساخت و سازها بر اساس نوع کابری نظارت‌های خاصی وجود دارد که از این رو بر اساس تجاری، مسکونی، خصوصی و دولتی بودن تقسیم بندی می‌شوند.

وی ادامه داد: در مناطق ۱۵ گانه شهرداری مهندسین ناظر بر ساخت و سازها نظارت می‌کنند و بر پروژه‌های بزرگ شهرداری نیز شرکت‌های تخصصی بر روند ساخت و سازها با تایید شورای عالی تصویب طرح‌های عمرانی بر طرح‌ها نظارت خواهند داشت.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: در برخی از پروژه‌های بزرگ شهر با توجه به تحریم‌ها و تاخیر در راه اندازی حیف و میل‌هایی انجام می‌شود که نیاز به بازرسی و نظارت بیشتری دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه نظارت بر ساخت و سازها در شهر اصفهان به لحاظ تخصص مناسب نیست، اظهار داشت: از این رو مصوبه‌ای در شورای اسلامی شهر اصفهان به تصویب رسیده که نظارت تخصصی مهندسی بر ساخت و سازها دنبال شود که این مصوبه منتظر تاییدیه فرمانداری اصفهان است.

وی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از ساختمان‌های دولتی و شهرداری در شهر اصفهان و در بسیاری از شهرهای کشور دارای پروانه ساختمان نمی‌باشد، افزود: از این رو در حال پیگیری صدور پروانه ساختمان برای ساختمان‌های شهرداری هستیم.

  منبع : مهر
  14:54   سه شنبه 30 دی 1393  
 نظرات    
 
سن سی خلیلی فرد 00:34 چهارشنبه 1 بهمن 1393
0
 سن سی خلیلی فرد
خیلی خوبه  ای کاش میشد همزمان طرح همراه پلیس هم اجرا می شد انوقت می شد نور علی نور
حمید بناپورغفاری 12:04 چهارشنبه 1 بهمن 1393
0
 حمید  بناپورغفاری