اخبار   
 

 ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی واحد برای ثبت فعالیت مهندسان

در حالی که اقتصاد مملکت و به خصوص صنعت ساختمان در رکود و اغما به سر می برد، اما شاهد افزایش جمعیت مهندسان فارغ التصیل از دانشگاه های مختلف فنی هستیم...

ضرورت ایجاد بانک اطلاعاتی واحد برای ثبت فعالیت مهندسان/ تنها یک چهارم ظرفیت شغلی مهندسان فراهم است

در حالی که اقتصاد مملکت و به خصوص صنعت ساختمان در رکود و اغما به سر می برد، اما شاهد افزایش جمعیت مهندسان فارغ التصیل از دانشگاه های مختلف فنی هستیم. چرخه ساخت و ساز از حرکت ایستاده، اما ماشین دانشگاه با سرعت در حال پیشرفت و تولید مهندسان جوان است. اشتغال مهندسان در سطح استان ها یکی از دغدغه های اساسی سازمان نظامات مهندسی و مسئولان مربوطه شده است.

عده ای از روسای نظام مهندسی اجرای طرح مجری ذیصلاح، حمایت دولت برای کارآفرینی و.... را از جمله راهکارهای ایجاد اشتغال برای مهندسان و خروج از وضعیت فعلی می دانند.

ارجاع نظارت کار باعث رضایتمندی مهندسان است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» گفت: با توجه به وضعیت مبهم اقتصادی و عدم افزایش متراژ زیربنا در ساخت و ساز، استان سیستان و بلوچستان همانند دیگر مناطق کشور رونقی ندارد. این در حالی است که در سال های گذشته به صورت متوالی افزایش متراژ در زیربنای ساختمان ها بوده است.

عبدالباسط بزرگ زاده با بیان اینکه افزایش تعداد مهندسان مسیر خود را طی می کند و علی الرغم وضعیت نابسامان اشتغال، شاهد افزایش تعداد مهندسان هستیم، اظهار داشت: به دلیل اینکه تمرکز بیشتر مهندسان در مرکز استان یعنی شهر زاهدان است، باعث شده که توزیع کار در مرکز استان با مشکل مواجه شود و کار کمی به هر مهندسی داده شود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در شهرستان ها به دلیل جمعیت کم مهندسان توزیع کار در شرایط بهتری به سر می برد.

وی ارجاع نظارت کار را راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت اشتغال مهندسان دانست و گفت: ارجاع کار باعث رضایتمندی مهندسان شده و با توجه به میزان کار توانستیم توزیع عادلانه ای انجام دهیم، اما در کل در شرایط رکود اقتصادی میزان کار کم است.

این مسئول سازمانی در ادامه یادآور شد: برای بهبود شرایط کاری در سازمان نظام مهندسی ساختمان سیستان و بلوچستان سعی شده که با یک برنامه ریزی، مهندسان طراح در کار طراحی مستقر شوند و در مورد کار نظارت یک مقدار تخصصی تر برخورد شود. علاوه بر اینها سعی کردیم تعدادی از مهندسان ناظر را در حوزه های دیگر فعال کنیم تا شرایط کاری برای مهندسان بهبود یابد.

وی با اشاره به اینکه برای اشتغال زایی در حوزه مهندسی نیاز به حمایت دولت است و در صورت همکاری ارگان های مختلف می توان در بحث خدمات ساختمانی با توجه به گستردگی کار به یک نتیجه مطلوب رسید، اذعان داشت: با ترویج مقررات ملی، مبحث انرژی و نیروی کار، نیروی شهری، طراحی شهرها و ... سازمان می تواند در همه حوزه ها کار کند، اما با حمایت دولت و حضور سازمان نظام مهندسی به نقطه مطلوب خواهیم رسید.

بزرگ زاده همچنین خاطر نشان ساخت: توان فنی سازمان خیلی بالاتر از فعالیت های موجود است. ما می توانیم اشتغال را در بخش های دیگر بیاوریم. اما نیاز به حمایت و کارآفرینی دولت است و تمامی حرکت های نهادهای مختلف باید به سمت همکاری با نظام مهندسی باشد.

مهندسان سازه بیشترین ترافیک کاری را دارند

در ادامه همین مصاحبه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهار محال و بختیاری عنوان کرد: بیشترین ترافیک کاری در استان چهارمحال و بختیاری در حوزه مهندسان سازه وجود دارد. در سال 840 هزار متر مربع کار برای مهندسان در نظر گرفته شده که این میزان تنها 9 درصد ظرفیت مهندسان را پوشش می دهد.

منوچهر قربانی در ادامه اضافه کرد: با وجود چنین شرایطی قطع یقین سازمان نظام مهندسی با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد که البته هم اکنون با این مشکلات روبرو شده است.

شایان ذکر است که موارد مطرح شده باعث بروز نارضایتی در جامعه مهندسان خواهد شد؛ و به همین جهت ما در تلاش هستیم تا با اجرای مجری ذیصلاح که در قانون هم پیش بینی شده، فضای کاری جدید به وجود آوریم.

در شرایط فعلی ما تنها یک چهارم ظرفیت کار را داریم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان در همین زمینه به خبرنگار «صما» گفت: طبق آخرین آمار حدود 5000 هزار مهندس با پروانه اشتغال در سطح استان خوزستان حضور دارند که در گروه عمران 36 هزار متر مربع ظرفیت کار نظارتی برای مهندسان عمران است.

سیروس رادکیا در ادامه اضافه کرد: اگر این متراژ را بر جمعیت مهندسان استان تقسیم نماییم میزان ساخت و ساز موجود 4 میلیون متر مربع است، به عبارتی ما تنها یک چهارم ظرفیت کار را را داریم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمانی استان خوزستان ضمن بیان اینکه آمار موجود خبر از آن دارد که هیچ تناسبی مابین عرضه و تقاضای بازار کار وجود ندارد، گفت: در چند سال اخیر و در شرایط رکود اقتصادی، حرکت ساخت و ساز نزولی و حضور مهندسان در نظام مهندسی شکل صعودی داشته است و یک رابطه معکوس بین عرضه و تقاضا در حوزه نظام مهندسی و ساخت و ساز وجود دارد.

رادکیا بروز نارضایتی در بین اعضا، بی انگیزگی به کار و حرفه، رواج امضا فروشی و در نهایت سرخوردگی و ضعف در کیفیت ساخت و ساز را از جمله پیامدهای شرایط نامساعد کاری برشمرد و اذعان داشت: برای خروج از وضعیت فعلی مناسب است که طرح ناظر مقیم اجرایی گردد، البته در استان خوزستان مراحل ابتدایی کار در دست انجام است که برای ساختمان های گروه های «ج» و «د» ناظر مقیم در نظر گرفته شود؛ شاید در ابتدا به نظر آید که باعث افزایش هزینه ها می شود اما در نهایت باعث حفظ منافع ملی، سرمایه های مردمی و اعتلای مهندسی خواهد شد.

وضعیت اشتغال مهندسان خراسان شمالی نرمال است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خراسان شمالی، پیرامون وضعیت اشتغال به کار مهندسان استان خراسان شمالی اظهار داشت: در استان خراسان شمالی از 3 هزار نفر عضو نظام مهندسی حدود یک هزار تن دارای پروانه اشتغال هستند.

علی اکبر رمضانی با بیان اینکه تعداد مهندسان استان خراسان شمالی به اندازه­ای است که مشکل کمبود کار برای آنها وجود ندارد، تصریح کرد: به طور میانگین در طول سال فرصت شغلی برای مهندسان نسبت به استان های دیگر کار مهیا می­شود و در امر نظارت و طراحی و اجرا فعالیت دارند.

رمضانی تاکید کرد: اگر به دنبال ساماندهی سرمایه ملی و حل مشکل مردم و مهندسان در طراحی، نظارت و اجرا باشیم، ناگزیر باید یک مدیریت واحد در این خصوص ایجاد کنیم.

وی در ادامه افزود: باید یک بانک اطلاعاتی کامل از همه مهندسان که متقاضی کار در این حوزه هستند داشته باشیم و براساس آن همه فرصت های شغلی که در سراسر کشور میسر می شود را با این قانون پوشش دهیم.

رییس نظام مهندسی خراسان شمالی با انتقاد از موازی کاری سازمان ها و نهادها گفت: متاسفانه اکنون نهادها به صورت موازی کار می­کنند و در نظام مهندسی افرادی به عنوان طراح، مجری، ناظر مشغول به کار هستند و به طور مثال هم­زمان در بنیاد مسکن و دفاتر فنی سازمان یا شرکت خصوصی فعالیت دارند.

رییس نظام مهندسی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات قانون نظام مهندسی نبود بانک اطلاعاتی واحد است و باید برای ثبت فعالیت مهندسان و رفع مشکلات این حوزه بانک اطلاعاتی تشکیل شود.

قانون نظام مهندسی، قانونی غیرانتفاعی است و سازمان های نظام مهندسی، سازمان هایی غیرانتفاعی هستند و نمی توانند کار اقتصادی انجام دهند. بلکه باید نقش نظارتی و مدعی العموم خود را در قالب سازمان غیرانتفاعی دنبال کنند.

بدیهی است حجم انبوهی که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند باید در صنعت ساختمانی به کار گرفته شوند؛ این قشر دیدگاهشان این است که سازمان نظام مهندسی مرکز اشتغال و شغل یابی برای آنها است، قانون فعلی شاید بتواند فضای کسب و کار را دنبال کند اما به عنوان متولی اشتغال نیست، بنابراین با انتظارات سازگاری ندارد.

در هیچ جای قانون تکلیفی برای ایجاد اشتغال لحاظ نشده است که از این نظر باید در افق چند ساله مورد بازبینی قرار گیرد و موادی به قانون نظیر خود اشتغالی مهندسان اضافه شود.

وضعیت مهندسان عمران لرستان نامطلوب است

حسین رضایی، رییس نظام مهندسی ساختمان استان لرستان در ادامه این گزارش وضعیت اشتغال به کار مهندسان این استان را نامطلوب دانست وگفت: تعداد افراد دارای پروانه اشتغال به کار بسیار زیاد است و به مهندسان عمران سالیانه حدود 1400 مترمربع بیشتر پروژه واگذار نمی شود و شرایط مناسبی ندارند.

وی در ادامه افزود: وضعیت مهندسان معماری، برق و مکانیک به لحاظ تعداد نسبت به عمران کمی مطلوب­تر است.

رضایی در تشریح تدابیر اندیشیده شده برای خروج از این رکود کاری، اظهار داشت: در پی اجرایی شدن قانون مجریان ذیصلاح در سطح استان هستیم تا بتوانیم از این طریق بخشی از مهندسان عمران استان را وارد کار اجرایی و همچنین در حوزه طراحی و نظارت عمرانی متخصصان را در پروژه ها فعال کنیم.

کارهای نظام مهندسی امور مهندسان را تامین نمی کند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در گفتگو با «صما» در تصریح وضعیت اشتغال به کار مهندسان در سطح استان، اظهار داشت: حدود 7 هزار نفر در استان البرز پروانه اشتغال به کار در رشته های مختلف دارند که از این تعداد در پروژه هایی که از سال گذشته تاکنون کلید خورده است برخی از ناظران و مجریان مشغول فعالیت هستند.

کامیار بیات ماکو در ادامه گفت: به صورت تقریبی افراد واجد پروانه اشتغال هر کدام یک فرصت شغلی اعم از نظارت و اجرا برایشان مهیا است و این وضعیت مطلوبی نیست؛ لذا عمدتا گذران زندگی مهندسان تحصیلکرده را تامین نمی کند.

بیات ماکو در ارتباط با رکود کاری بیان کرد: با توجه به رکود اقتصادی در کشور برخی از مسائل از عهده مدیران نظام های مهندسی در سراسر کشور خارج است. اما به سهم خود با ایجاد رشته های جدید مهندسی در سال جاری و فعال تر شدن مهندسان در زمینه آبفا و برق گام برداشتیم.

وی تاکید کرد: براساس اختیارات درصدد گسترش ظرفیت ها هستیم اما بیکاری و نیاز به اشتغال مهندسان و فارغ التحصیلان عمران که بیشترین اعضای سازمان مذکور را در کشور تشکیل می دهند محسوس است.

فرهنگ حضور مهندسان در اجرای ساختمان نهادینه نیست

رییس نظام مهندسی آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگار «صما» گفت: در استان آذربایجان شرقی 45 درصد از اعضای عضو نظام مهندسی استان، پروانه اشتغال به کار دارند که این پروانه براساس متراژ پروژه ها صادر می شود.

احمد توسلی با بیان اینکه نظام مهندسی آذربایجان غربی 12 هزار نفر عضو دارد، اظهار کرد: در حدود 20 درصد از افراد دارای پروانه اشتغال مشغول به فعالیتند و دیگر افراد به دلیل جوابگو نبودن پروژه ها برای رفع نیاز امور زندگی به کارهای دیگر مشغول هستند.

توسلی گفت: نظام مهندسی آذربایجان غربی به افرادی که پروانه اشتغال ندارند رجوع نمی کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ حضور مهندسان در امور ساخت و ساز ایجاد نشده افزود: قانون مجری ذیصلاح برای به کارگیری مهندسان دارای پروانه اشتغال تعبیه شده و باید در ساختمان های متراژ پایین هم مهندسان مربوطه حضور داشته باشند، اما با توجه به عدم فرهنگ سازی در افکار عمومی؛ صرفا در امر طراحی و نظارت ساختمان به مهندسان رجوع می شود و مردم اجرای ساختمان را در تخصص مهندس نمی دانند و حاضر به هزینه در این زمینه نیستند.

رییس نظام مهندسی آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در استان آذربایجان غربی تنها توانستیم در ساختمان های بالای هزار متر و 5 طبقه به بالا که مالکان دارای توان مالی هستند قانون «مجری ذی صلاح» را اجرا کنیم و این روند تنها در مرکز استان قابل طرح و اجرا است و در دفاتر نمایندگی سراسر استان اصلا قابل بحث نیست.

  منبع : خبرگزاری صما
  13:52   چهارشنبه 23 مهر 1393  
 نظرات