اخبار   
 

 وزیر کشور، استانداران را موظف به تشکیل ستاد ویژه مبارزه با زمین خواری کرد

قائم مقام و سخنگوی وزیر کشور از دستور ویژه «عبدالرضا رحمانی فضلی» برای پدیده مقابله با زمین خواری خبر داد و گفت: استانداران از امروز موظف شدند تا ستاد ویژه مبارزه با زمین خواری را در استان خود تشکیل دهند...

وزیر کشور، استانداران را موظف به تشکیل ستاد ویژه مبارزه با زمین خواری کرد

قائم مقام و سخنگوی وزیر کشور از دستور ویژه «عبدالرضا رحمانی فضلی» برای پدیده مقابله با زمین خواری خبر داد و گفت: استانداران از امروز موظف شدند تا ستاد ویژه مبارزه با زمین خواری را در استان خود تشکیل دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «حسینعلی امیری» امروز (سه شنبه) در حاشیه جلسه بررسی وضعیت پدیده زمین خواری، تغییر غیرقانونی کاربری اراضی، ساخت و سازهای غیرمجاز و راه های مقابله با آن، در جمع خبرنگاران افزود: استانداران مکلف شدند با توجه به شرایط استانی خود، اقدامات لازم را برای مبارزه با سوء استفاده از زمین خواری انجام دهند و نتایج را به وزیر کشور اعلام کنند.

سخنگوی وزارت کشور همچنین به سوء استفاده از زمین خواری در برخی استان های کشور اشاره کرد و گفت: در سه استان مازندران، گیلان و گلستان سوء استفاده های بیشتری صورت می گیرد و بدین جهت بنا بر تدابیر ویژه در نظر گرفته شده، تدبیر ویژه ای برای این مناطق مدنظر خواهد بود.

امیری اظهار داشت: وزارت کشور در دولت یازدهم همت جدی و برنامه دقیقی را برای هماهنگ کردن دستگاه های مختلف در زمینه پیشگیری از زمین خواری در پیش گرفته است.

امیری در پاسخ به این سوال خبرنگار سیاسی ایرنا که چرا در کشور برای مبارزه با زمین خواری طرح کاداستر جامع نداریم، تصریح کرد: پیگیر هستیم تا طرح کاداستر جامع را برای پیشگیری از پدیده زمین خواری به اجرا درآوریم که البته این اقدام متحمل هزینه سنگینی است که بودجه کشور پاسخگوی اجرای این طرح نیست.

وی ادامه داد: اجرای طرح کاداستر جامع نیازمند زمانی طولانی است و با این شیوه نمی تواند تحقق پیدا کند باید چاره ای در این باره اندیشیده شود.

سخنگوی وزارت کشور، این وزارتخانه را یک وزارتخانه فرابخشی عنوان کرد و گفت: وزارت کشور وظیفه هماهنگی امورات وزارتخانه را به عهده دارد ومتولی امورات مربوط به اراضی املاک ودستگاه های مختلف همچون سازمان جهاد کشاورزی، سازمان امور اراضی، جنگل ها ومراتع و وزارت مسکن راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری ها است.

امیری با بیان این که مدیریت زمین در کشور ما یکپارچه نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه صدور پروانه ساخت و ساز توسط دستگاه های مشخص و واحد انجام نمی شود و تعداد مراجع تصمیم گیر و متولی در امر زمین بی شمار است به همین دلیل از زمین سوء استفاده های زیاد صورت می گیرد.

وی، جامع نبودن مقررات، نگاه های بخشی را از ابهاماتی برشمرد که در زمین خواری مساله ساز شده است.

وی گفت: در جلسه امروز وزارت کشور که با نمایندگان دستگاههای مختلف در پدیده زمین خواری برگزار شد تصمیمات لازم مربوط به این وزارت خانه اتخاذ شده وآن دسته از موضوعاتی که نیازمند مصوبه دولت است در دولت طرح خواهدشد.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار سیاسی ایرنا مبنی بر این که آیا تکلیفی برای ساخت وسازهای غیرمجاز حریم شهرها نیز اندیشیده شده است ؟ اظهارداشت: برخی سوءاستفاده ها از اراضی مربوط به زمین خواری حریم شهرها است که این موضوع نشات گرفته از دلایل مختلف است که نیاز به بررسی کارشناسی دارد.

وی ادامه داد: عمده پرونده های زمین خواری نیازمند احکام قضایی است که قوه قضاییه قول داده است تا موضوعات مربوطه به این پرونده ها را جدی پیگیری کند.

سخنگوی وزارت کشور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا پرونده زمین های تصرف شده توسط ارگان ها و یا نهادها نیز مورد رسیدگی قرار می گیرد یا خیر؟ گفت: برای وزارت کشور فرقی نمی کند زمین تصرف شده توسط اشخاص حقیقی یا حقوقی به تصرف درآمده باشد، آنچه مهم است آن است که از تصرفات اراضی جلوگیری شود.

وی با بیان این که وزیر کشور مصمم به برخورد با خاطیان کم کاری های احتمالی پیگیری مسایل مربوط به پرونده های زمین خواری هستند، ادامه داد: این موضوع بطور جدی در دستور کار است و بازرسی وزارت کشوربطور فعال در این زمینه فعالیت می کند.

قائم مقام وزارت کشور همچنین درباره ساخت وسازهای غیرمجاز در شهرها توسط شهرداری ها، گفت: معاون عمرانی وزات کشور با پرداختن به ناقص بوده قوانین شهرداری ها، این موضوع را در دستورکار دارد وچنانچه تخلفی از ناحیه شهرداری ها ویا شهرداران برای ساخت وساز غیرمجاز مشاهده شود حتما با آنها برخورد خواهد شد.

  منبع : خبرگزاری ایرنا
  16:17   سه شنبه 25 شهریور 1393  
 نظرات