اخبار   
 

 مشکل اصلی نوسازی بافت فرسوده

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به اندازه کافی مصوبه، لایحه و دستورالعمل برای بخش های مختلف بافت فرسوده وجود دارد، گفت: مشکل اصلی بافت فرسوده تهران، عدم رغبت ساکنان آن به نوسازی املاک فرسوده است...

مشکل اصلی نوسازی بافت فرسوده/لایحه و دستورالعمل به اندازه کافی داریم

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به اندازه کافی مصوبه، لایحه و دستورالعمل برای بخش های مختلف بافت فرسوده وجود دارد، گفت: مشکل اصلی بافت فرسوده تهران، عدم رغبت ساکنان آن به نوسازی املاک فرسوده است.

محمدمهدی تندگویان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به ضرورت افزایش ارزش افزوده املاک در بافت های فرسوده اظهار داشت: بخشی از موضوع بافت فرسوده را باید در شهرداری و شورای شهر جستجو کنیم، اما شورا نمی تواند اقدام خاصی در این زمینه انجام دهد.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه به اندازه کافی مصوبه، لایحه و دستورالعمل برای بخش های مختلف بافت فرسوده وجود دارد، افزود: همچنین در این رابطه تسهیلات نیز به اندازه کافی ارائه شده است. حال فرض کنید تسهیلات دوبرابر شود اما بازهم تغییری در بافت فرسوده مشاهده نمی شود.

وی اضافه کرد: تهران دارای چند مشکل اساسی است. یکی از معضلات شهر تهران کوچ درون شهری است که به این مساله در سال های گذشته توجه نشده است. یعنی تقریبا یکی از آرزوهای تمام آدم هایی که در جنوب شهر تهران و بافت فرسوده ساکن هستند، این است که به سمت دیگری از تهران کوچ کنند.

تندگویان ادامه داد: ما نتوانستیم کوچ درون شهری را از لحاظ اجتماعی و فرهنگی بررسی کنیم. از طرفی اصالت خیلی از محلات تهران به همان آدم هایی بود که در آنجا ساکن بودند و این محلات هم اکنون اصالت خود را از دست داده اند.

نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: تغییرات اجتماعی محله های تهران و کوچ درون شهری ضربه های اجتماعی است که طی این سال ها به شهر تهران وارد شده است.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی بافت فرسوده تهران، عدم رغبت ساکنان آن به نوسازی املاک فرسوده است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین علت های این بی رغبتی ارزش پایین این بافت ها از نظر اقتصادی است. ارزش املاک در شمال و جنوب شهر تهران تفاوت زیادی دارد.

تندگویان با بیان اینکه اینکه باید برای ارزشمندتر کردن بافت های فرسوده در شهر تهران تلاش شود، افزود: در شهر تهران شاهد هستیم که در برخی از مناطق یک آپارتمان تا متری 30 میلیون تومان به فروش می رسد اما در برخی از مناطق یک آپارتمان با همان متراژ متری 500 هزار تومان نیز به فروش نمی رسد. این اختلاف طبقاتی تهران را بیچاره کرده است. زمانی که این میزان اختلاف طبقاتی در پایتخت وجود دارد، ساخت و ساز در محدوده های جنوبی شهر برای سرمایه گذاران سودآوری ندارد.

وی تأکید کرد: اول باید بافت را ارزشمند کنیم به این معنی که افرادی که در مناطق مختلف شهر سرمایه گذاری می کنند را هدایت کنیم تا در مناطق بافت فرسوده نیز حضور پیدا کنند. همچنین در کنار این موضوع دولت نیز تسهیلاتی ارائه می دهد و بخش خصوصی نیز باید مشارکت خود را داشته باشد.

  منبع : مهر
  17:35   یکشنبه 16 آذر 1393  
 نظرات    
 
محمدحسین مسعودی 20:34 یکشنبه 16 آذر 1393
2
 محمدحسین مسعودی
به تحقیق مشکل اصلی عدم رغبت مشارکت مالکان بافت فرسوده، فقدان مدلهای نوسازی کارآمد است. این مهم باتوجه به ارزیابی کیفی نوسازی بافت فرسوده در 12منطقه شهر تهران که دارای بیشترین بافت فرسوده هستند اثبات شده است.
جهت اطلاع بیشتر به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:
www.Lobe.ir
لازم است این عضو محترم شورای شهر در این خصوص توضیح دهند که چرا باتوجه به سرازیر شدن بودجه های کلان اجرایی و تحقیقاتی به دو متولی اصلی این امر یعنی سازمان نوسازی شهر تهران و شرکت عمران و بهسازی شهری، همچنان این مهم مورد توجه قرار نمیگیرد!؟
سیامک الهی فر 21:05 یکشنبه 16 آذر 1393
2
 سیامک الهی فر
بسمه تعالی

با سلام و احترام و تشکر از نظرات ارزشمند جناب آقای مهندس مسعودی که بر اساس تحقیقات جامع و علمی یکساله تیم کنترل مضاعف نوسازی بافت فرسوده سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و با پشتوانه نظران ارزشمند صاحبنظران عرصه ساخت و ساز در راهبر مهندسان ساختمان ارائه شده است.
جناب آقای تندگویان، عضو محترم شورای شهر تهران، تلاشهای زیادی در خصوص نوسازی بافت فرسوده در راهبر مهندسان ساختمان صورت گرفت که متاسفانه علیرغم تلاشهای بسیار زیاد مورد استقبال متولیان آن در سازمان نوسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری واقع نگردید. نتایج و دستاوردهایی که به جرات می توانم بگویم در کشور نظیر نداشت.
علت عدم استقبال و رغبت ساکنان بافت ها همین بی مهری ها و بی توجهی ها می باشد، "بافت فرسوده مظلوم است"رسیدن به پاسخ این سئوال (عدم استقبال ساکنان از نوسازی) به راحتی و با حضور در بین مردم و استماع سخنان آنها قابل حصول است.
با وجود تمام بی مهری ها راهبر مهندسان ساختمان با افتخار تمام، آمادگی خود را جهت ارائه تمامی دستاوردهای حاصل از نشست تخصصی و جامع برگزار شده در خصوص نوسازی بافتهای فرسوده به شورای اسلامی شهر تهران را اعلام می دارد تا به این طریق گشایشی در کار مردم که مهمترین رکن جامعه می باشند حاصل گردد.
من الله توفیق
سیامک الهی فر
عضو جامعه مشاوران راهبر مهندسان ساختمان