اخبار   
 

 رعایت قوانین نظام مهندسی مهره اصلی حفظ جان و سرمایه‌های مردم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان گفت: رعایت اصول و قوانین نظام مهندسی به نفع خود مردم و برای حفظ جان و سرمایه‌های آنها است...

رعایت قوانین نظام مهندسی مهره اصلی حفظ جان و سرمایه‌های مردم

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان گفت: رعایت اصول و قوانین نظام مهندسی به نفع خود مردم و برای حفظ جان و سرمایه‌های آنها است.

به گزارش «صما» و به نقل از روابط عمومی شورای مرکزی ساختمان، محمدصدیق ثابتی در برنامه گفتمان که با موضوع پدافند غیرعامل در سنندج برگزار شده بود، با بیان اینکه پدافند غیرعامل نخستین بار در سال 82 از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، اظهار داشت: در سال 90 نیز پیشنهاد نامگذاری یک روز به نام روز پدافند غیرعامل ارائه و در نهایت 8 آبان‌ماه به عنوان روز پدافند غیرعامل نامگذاری شد.

به گفته وی، بر اساس ماده 215 قانون برنامه پنجم توسعه، تمامی پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای باید داری پیوست پدافند غیرعامل باشند که این مهم در سال‌ جاری به صورت جدی‌تر در سطح کشور و استان‌ها با توجه به اهتمام دولت دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی مباحث و موضوعات پدافند غیرعامل در مبحث بیست و یکم مقررات ملّی ساختمان توسط دفتر مقررات ملی ساختمان ارائه شده است، گفت: رعایت معیارها و ضوابط فنی پدافند غیرعامل برای طراحی ساختمان‌های متعارف که از سوی کمیته تخصصی مبحث 21 مقررات ملی ساختمان و توسط جمعی از استادان دانشگاهی، متخصصان و کارشناسان توانمند طی مورد بررسی قرار گرفته، نقش مهمی در کاهش آسیب‌پذیری‌ها خواهد داشت.

رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان، در ادامه یادآورشد: کاهش و مدیریت تأثیر تهدیداتی که به کشور و زیرساخت‌های جامعه وارد می‌شود، مهم‌ترین مأموریت و رسالت پدافند غیرعامل است که باید از سوی اقشار مختلف جامعه مورد توجه قرار گیرد.

این مسئول سازمانی، سرمنشا بسیاری از ایده‌های علمی را طبیعی دانست و گفت: مقاوم‌سازی، مکا‌ن‌یابی، حیله و فریب، جابه‌جایی و جنگ و مبارزه از سامانه‌های دفاعی حیوانات در مقابله و دشمنان است.

ثابتی افزود: توجه به این مهم نشان می‌دهد که از 6 سامانه دفاعی جانوران و حیوانات پنج سامانه آن غیرعامل بوده و این مهم نشان از اهمیت توجه به پدافند غیرعامل و تاثیرات آن در پیروزی و توفیق بر دشمنان است.

وی به محدوده کاری و اختیارات نظام مهندسی اشاره کرد و بیان داشت: هر نوع پروژه‌ای که منابع اجرایی آن از محل اعتبارات دولتی تامین نشود جزو حیطه کاری نظام مهندسی است و در مورد طراحی معماری و طراحی سازه و سایر بخش‌های آن قوانین و تدابیر خاص تعریف شده و لحاظ می‌شود.

به گفته رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان، بحران‌ها و مشکلاتی که ناشی از تهدیدات طبیعی است در حیطه کاری سازمان نظام مهندسی قرار نمی‌گیرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کردستان بر نقش مردم در تحقق اهداف نظام مهندسی تاکیدکرد و گفت: از مردم می‌خواهیم به دلیل برخی صرفه‌جویی‌ها در خرید مصالح ساختمانی بی‌کیفیت و بی‌توجهی به رعایت مسائل ایمنی و قوانین مهندسی موجب از بین رفتن کل سرمایه خود نشوند.

وی با بیان اینکه نظام مهندسی در اعمال برخی سخت‌گیری‌ها به دنبال تحمیل هزینه‌های اضافی به مردم و فعالان عرصه ساخت و ساز نیست، افزود: رعایت اصول و قوانین نظام مهندسی به نفع خود مردم و برای حفظ جان و سرمایه‌های آنهاست.

ثابتی در مورد وضعیت استان در حوزه پدافند غیرعامل گفت: بخش عمده‌ای از قوانین پدافند غیرعامل به ویژه طی چند سال اخیر به صورت ویژه در زمان احداث و بازسازی ساختمان‌ها و زیرساخت‌های دولتی رعایت می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان افزود: خوشبختانه این مهم در دولت یازدهم با گستردگی و توجه بیشتری دنبال و در بسیاری از مباحث انجام می‌شود.

وی ایجاد بسترهای لازم برای حفظ جان و مال مردم در زمان وقوع بحران را مهمترین مبحث در زمینه پدافند غیرعامل برشمرد و گفت: متاسفانه در برخی موارد سخت‌گیری‌هایی در بحث ساخت و ساز انجام می‌گیرد که مردم به عنوان هزینه‌های تحمیل شده به آن نگاه می‌کنند.

ثابتی همچنین خاطر نشان کرد: مردم نباید به خاطر عدم پرداخت پنج درصد افزایش هزینه که به منظور رعایت قوانین ایمنی بحث ساخت و سازها، 95 درصد سرمایه خود را به خطر بیاندازند.

رئیس سازمان نظام مهندسی کردستان تصریح کرد: کاهش آسیب‌پذیری نیروی انسانی، ساختمان تاسیسات و هر آنچه که به عنوان سرمایه به آنها توجه می‌شود، دلیل انجام برخی سخت‌گیری‌ها از سوی نظام مهندسی و قوانین و مقررات پیش‌بینی شده در این حوزه است.

صدیق ثابتی در پایان داشتن وجدان کاری در اجرای پروژه‌ها را امری ضروری در رعایت قوانین و مقررات ساخت و سازها و حفظ جان نیروهای انسانی و سرمایه‌های ملی دانست و بیان داشت: بسیاری از مشکلاتی که در زمینه عدم رعایت قوانین و نکات امینی در بحث ساخت و سازها انجام می‌شود، ناشی از زیاده‌خواهی و عدم رعایت وجدان کاری است.

  منبع : خبرگزاری صما
  16:13   چهارشنبه 7 آبان 1393  
 نظرات