اخبار   
 

 ایران پنج سال با استانداردهای مصرف انرژی فاصله دارد

در حال حاضر سرانه مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان حدود پنچ برابر مصرف کشورهای اروپایی است، از این رو تاکنون بهینه‌سازی انرژی و دستیابی به استانداردهای دنیا از جمله موضوعاتی است که توجه سازمان‌های مربوطه را به خود معطوف کرده است...

ایران پنج سال با استانداردهای مصرف انرژی فاصله دارد

در حال حاضر سرانه مصرف انرژی کشور در بخش ساختمان حدود پنچ برابر مصرف کشورهای اروپایی است، از این رو تاکنون بهینه‌سازی انرژی و دستیابی به استانداردهای دنیا از جمله موضوعاتی است که توجه سازمان‌های مربوطه را به خود معطوف کرده است.

به گزارش «صما» از سری مباحث قانونی و ویژه‌ای که بر امر بهینه‌سازی انرژی در ساختمان تاکید دارد و سازنده را ملزم به رعایت الگوی مصرف انرژی در ساخت و ساز می‌کند، مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است که با تصویب آن در سال 86 می‌بایست این طرح در سه سطح منطقه‌ای کشور (پرمصرف، میانه‌مصرف و کم‌مصرف) به طور کامل اجرا و پیاده‌سازی می‌شد که متاسفانه تا به امروز در سطوح محدودی به اجرا درآمده است.

به گفته کارشناسان مربوطه بهینه‌سازی مصرف انرژی علاوه بر افزایش میزان بهره‌وری اقتصادی در جامعه، می‌تواند حافظ محیط زیست باشد؛ این درحالی است که با توجه به مزیت برشمرده تاکنون عزم جدی برای رعایت و اجرای مبحث مذکور در صنعت ساخت و ساز به راه نیفتاده است. حال این پرسش مطرح می شود که دلیل اصلی سر باز نمودن مجریان از اجرای مبحث 19 مقررات ملی در ساختمان سازی چیست؟ و اینکه چه زمانی ایران می‌تواند در بحث بهینه‌سازی انرژی هم‌سطح کشورهای پیشرفته باشد؟

در بحث بهینه‌سازی مشکل تکنولوژی نداریم

در همین زمینه مشاور رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در بحث انرژیبا اشاره به تفاوت شاخص مصرف انرژی به نسبت کشورهای اروپایی، گفت: ایران می‌تواند با گذر یک پروسه پنج ساله در بحث بهینه‌سازی انرژی در ساختمان، همگام با کشورهای اروپایی شود.

محمدرضا اسماعیلی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» تصریح کرد: در ده سال گذشته، صنعت ساختمان با کمبود مصالح نوین و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیا مواجه بود اما با سرمایه‌گذاری‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است، این مشکلات رفع شده است.

اسماعیلی در ادامه افزود: از این رو با فرهنگ‌سازی در بهینه‌سازی انرژی و نظارت جدی قانون‌گذار بر اجرای کامل مبحث 19 مقررات ملی همچنین هماهنگ شدن نهادهای دولتی ذی ربط و پرهیز از موازی کاری، می‌توان امید داشت در یک پروسه 5 ساله، فاصله سرانه مصرف انرژی کشور با دیگر کشورهای پیشرفته کم می‌شود.

فقدان مدیریت واحد، اصلی‌ترین چالش در اجرای مبحث 19

عضو شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور، اصلی‌ترین چالش در اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را فقدان مدیریت واحد در این زمینه دانست و افزود: پایبندی مجری و ناظران ساختمانی به تعهدات خود در این زمینه و نیز عدم مداخله کارفرمایان در بحث‌های فنی، عامل مهمی در اجرای برابر با قانون بهینه‌سازی ساختمان است.

اسماعیلی در پاسخ به اینکه چه عاملی باعث نبود مدیریت واحد میان نهادهای مربوطه در راستای بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شده است، اذعان داشت: در حال حاضر فقدان قانون مدون در زمینه بهینه‌سازی باعث بروز تداخل‌کاری نهادهای ذی ربط شده، بنابراین قانون‌گذار می‌بایست هرچه سریع تر نسبت به تدوین قانون و واگذاری آن به یک نهاد اقدام کند.

کاهش مصرف سرانه انرژی با اجرای برچسب انرژی ساختمان

مشاور ترکان در بحث انرژی با اشاره به تاثیر برچسب انرژی ساختمان در بهینه‌سازی، تاکید کرد: اجرا شدن این موضوع برای کلیه ساختمان‌ها، در زمینه بهینه‌سازی انرژی و کاهش مصرف سرانه کشور راهگشا است و نهادینه و همراه شدن آن با شناسنامه فنی ملکی صنعت ساختمان قطعا ساخت و ساز را ارتقا می‌بخشد.

اسماعیلی تاکید کرد: برچسب انرژی ساختمان ضمن ارتقا ساخت و ساز می تواند اطمینان‌خاطر بهره‌برداران را نسبت به رعایت اصول بهینه‌سازی در ساختمان را ایجاد کند.

وی در پاسخ به اینکه نظامات مهندسی کشور برای اجرا نمودن بند دو قطعنامه اجلاس هفدهم که در زمینه تقویت نگاه ملی در بهینه‌سازی مصرف انرژی است، تاکنون چه اقداماتی را انجام داده‌اند، پاسخ داد: این سازمان با برگزاری دوره‌های آموزشی داخلی و بین‌المللی توانسته دانش اعضا را ارتقا بخشد و با برگزاری همایش‌های گوناگون نسبت به آگاهی بهره‌برداران از حقوق خود، اقدامات چشمگیری را انجام داده است.

اسماعیلی در پایان خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی و مصرف درست از انرژی می‌تواند بهینه‌سازی مصرف انرژی را در صنعت ساختمان تقویت کند چرا که با صرفه‌جویی در انرژی، سرمایه تبدیل به ثروت ملی و منابع آن به کل جامعه هدایت می‌شود.

  منبع : صما
  14:54   شنبه 29 فروردین 1394  
 نظرات