اخبار   
 

 دلایل عملکرد ناموفق نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت

بدون شک هدف از تشکیل سازمان نظام مهندسی، ارتقای کیفیت و ساخت بناها طبق اصول و ضوابط علمی و فنی است...

دلایل عملکرد ناموفق نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت

بدون شک هدف از تشکیل سازمان نظام مهندسی، ارتقای کیفیت و ساخت بناها طبق اصول و ضوابط علمی و فنی است. در این میان با گذشت حدود 20 سال از تشکیل این سازمان، بسیاری از فعالان صنعت ساختمان و حتی مسئولان این سازمان معتقدند که نظام مهندسی نتوانسته آنطور که باید به مهمترین رسالت خود یعنی ارتقای کیفیت ساخت و سازها دست یابد.

جهت بررسی دلایل این موضوع، خبرنگار ساختمان و پلیمر ضمن گفت و گو با برخی از روسای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، جویای عوامل موثر در بروز این چالش شده است.

سوال نظرسنجی: از دیدگاه شما دلایل عملکرد ناموفق سازمان نظام مهندسی ساختمان در ارتقای کیفیت ساخت و سازها چیست و چه موانعی در این مسیر موجود است؟

منصور بهادری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ایلام:

ساخت و ساز کیفی در گرو تعهد طراحان، مجریان و ناظران به وظایف خود است. در حالی که اکثر مهندسان سازمان نظام مهندسی، شاغل تمام وقت یا نیمه وقت دستگاه های دولتی یا شرکت های خصوصی هستند، این مهندسان چگونه می توانند به وظایف خود مثلا در بحث نظارت به درستی عمل کنند. چون ما به ناظر مقیم در پروژه های ساختمانی نیاز داریم. متاسفانه بحث تعهد و اخلاق حرفه ای در کشور مغفول مانده و به نظر می رسد که وزارت راه و شهرسازی باید نظارت عالیه خود را بر ساخت و سازها با دقت بیشتری اعمال کند. از طرف دیگر، به دلیل فراوانی مصالح غیراستاندارد در بازار، عمر ساختمان های کشور بسیار کوتاه است که این مسئله منجر به از بین رفتن سرمایه های ملی می شود.

محمد شریفی پور، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان کرمانشاه:

درواقع سازمان تاکنون نتوانسته آنطور که باید در زمینه ارتقای کیفیت ساخت موفق و پویا عمل کند و دلیل این مسئله کوتاهی نهادهای دخیل در این خصوص است. برای نمونه شهرداری ها در اجرای مقررات ملی ساختمان جدی نیستند و به نفع آنها است که مالکان تخلف کنند. در این شرایط نیز صرفا با استناد به گزارشات مهندسان، برای مالکان جریمه در نظر می گیرند و مسئله به همین جا ختم می شود. بنابراین یکی از دلایل این امر که مهندسان تاکنون نتوانسته اند نقش موثر خود را در ساخت و سازها ایفا کنند، فراهم بودن زمینه تخلف برای مالکان و عدم اجرای مقررات ملی است. در این وضعیت هرچند جامعه از سازمان نظام مهندسی انتظار دارد، اما مهندسان نقشی ندارند و نمی توانند کاری انجام دهند.

سایر مشکلات از قبیل بی توجهی به تولید و عرضه مصالح استاندارد و نبود کنترل بر استانداردسازی مصالح، کیفیت ساختمان ها را به شدت کاهش می دهد. در شرایطی که مصالح غیراستاندارد و بی کیفیت به طور بی رویه وارد بازار می شوند، کاری از سازمان نظام مهندسی ساخته نیست و اداره استاندارد باید در این زمینه جدی تر برخورد کند.

منوچهر باقری، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان چهارمحال و بختیاری:

مشکل مذکور ناشی از نبود مجریان ذی صلاح برسر ساخت و سازها است. چون مجری ذی صلاح است که امکان استفاده از مصالح استاندارد و کارگران ماهر و حضور به موقع ناظران را در ساخت و سازها فراهم و مالک را مکلف به رعایت مقررات ملی ساختمان می کند. پس اگر قانون مجریان ذی صلاح اجرایی شود، کیفیت ساخت و سازها ارتقا می یابد. در این میان، همکاری باقی دستگاه ها نیز مهم است. چون با توجه به کمبود مجریان ذی صلاح، تربیت مجری ذی صلاح برعهده وزارت راه و شهرسازی است. در مرکز استان از دو ماه قبل برای ساختمان های بالای 800 متر مربع بحث مجریان ذی صلاح را اجرایی کرده ایم و برنامه ما این است که در سایر شهرهای استان و برای ساختمان های کوچکتر نیز این قانون را اجرایی کنیم.

کیانوش نیک هوش، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان:

موفقیت یا عدم موفقیت سازمان نظام مهندسی در ارتقای کیفیت ساخت و سازها نسبی است. البته عدم موفقیت سازمان نیز ناشی از ضعف این سازمان نیست، چون نظام مهندسی زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود. اجرایی نشدن قوانین به دلیل ناهماهنگی های نهادهای ذی ربط است. بنابراین طبق ماده 120 آیین نامه اجرایی قانون، وزارت راه و شهرسازی و سازمان های مسکن و شهرسازی مکلفند که امور مرتبط را جهت اجرای قانون آماده سازی و آنها را با مراجع قضایی و دستگاه های اجرایی هماهنگ کنند. در استان سمنان نیز علیرغم آماده شدن امکانات، به دلیل عدم همکاری استانداری و سازمان مسکن و شهرسازی، امکان اجرای مجریان مسکن و ساختمان وجود ندارد. بنابراین در حالی که قانون تمامی اختیارات را به وزارت راه و شهرسازی و... تفویض کرده است، نمی توان تمامی مسئولیت ها را از نظام مهندسی درخواست کرد.

عبدالباسط بزرگ زاده، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سیستان و بلوچستان:

هدف از تشکیل سازمان نظام مهندسی، احداث ساختمان هایی با عمر طولانی و کیفیت بالا است. با توجه به اینکه در تولید یک ساختمان عوامل متعددی دخیلند، اگر اکنون مشاهده می کنیم که ساختمان ها کیفیت مناسبی ندارند، در برخی موارد به دلیل عدم تعامل برخی نهادهای دولتی از جمله وزارت علوم، وزارت کار، سازمان آموزش فنی و حرفه ای، اداره استاندارد و اداره صنعت، معدن و تجارت در بخش تولید مصالح است. در صورت وجود این تعامل، محصول تولید شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان، درنهایت دارای کیفیت بالا، استاندارد و طول عمر بالا خواهد بود و توجیه اقتصادی و صرفه جویی بسیاری برای کشور به همراه دارد.

علی فرخزاد، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین:

نمی توان گفت که سازمان نظام مهندسی نتوانسته در ارتقای کیفیت ساختمان موفق عمل کند. درواقع سازمان نسبت به سایر تشکل های خصوصی، NGOها یا تشکیلات دولتی و مردم نهاد، عملکرد بسیار بهتری داشته است. در عین حال سازمان نسبت به سال های گذشته موفقتر عمل کرده و از زمان تصویب قانون در سال 74 سیر صعودی و تکاملی خود را طی کرده است. البته در این میان نقایصی نیز وجود دارد. برای نمونه قوانین و ضوابط قدیمی شده و مصوبات نیاز به بازنگری و به روزرسانی دارند. همچنین اعتماد دستگاه های دولتی به سازمان نظام مهندسی کامل نیست و به نظر می رسد که این نقص با توجه به توانمندی این سازمان باید برطرف شود.

  منبع : خبرگزاری صما
  08:29   شنبه 17 خرداد 1393  
 نظرات    
 
محمدحسین مسعودی 07:15 یکشنبه 18 خرداد 1393
4
 محمدحسین مسعودی
یکی از مهمترین و شاید اولین عامل ناموفق بودن نظامات مهندسی در پیشبرد مسئولیتهای قانونی آنها، عدم توان برنامه ریزی جهت استفاده از پتانسیل عظیم نیروی انسانی عضو در هر استان است. چرا که این نقص یک اشکال داخلی است و کاملا با عزم و اراده مسئولین هر سازمان قابل رفع می باشد ولی متاسفانه سازمانها عموما عادت کرده اند بیش از توجه به عملکرد خود، به عملکرد دیگران توجه کنند و از خودنظارتی مغفول مانده اند.
بنده اعتقاد دارم مسئولین نظام مهندسی ها در سراسر کشور کمی هم به عملکرد خود توجه کنند و پاسخ دهند که آیا عملکرد هیئت مدیره ها و کمیته های متنوع ایجاد شده در هر استان، در شان مهندسان آن استان هست یا خیر!؟
متاسفانه گروه های تخصصی که پایه های اصلی تصمیم سازی در نظام مهندسی ها بشمار می روند، بدلیل همین عملکرد ضعیف هیئت مدیره ها، خاصیت خود را از دست داده و ناکارآمد شده اند. چرا!؟
لذا تاکید میگردد که راه ایجاد تعامل با دیگر سازمانها و رشد و پیشرفت و تعالی در نظامات مهندسی فقط و فقط از اصلاح عملکرد داخلی نظامات مهندسی و توانایی در استفاده صحیح از نیروی انسانی متخصص در آن سازمانها میگذرد و لاغیر.
سیامک الهی فر 17:19 یکشنبه 18 خرداد 1393
1
 سیامک الهی فر
نظرات مطرح شده از سوی رؤسای محترم سازمانهای نظام مهندسی در خصوص موضوع مورد بحث را می توان در بخشهای زیر خلاصه نمود:
- عدم اعتماد دستگاه‌های دولتی به سازمان نظام مهندسی
- ناهماهنگی نهادهای ذی‌ربط مثلاً وزارت راه و شهرسازی با سازمان نظام مهندسی
- کوتاهی نهادهای دخیل خصوصاً شهرداریها
- بی توجهی به مصالح استاندارد
- عدم حضور مجریان ذی‌صلاح
- عدم حضور نظارت مقیم در کارگاه‌ها و اساساً شاغلِ تمام وقت بودن اغلب مهندسان
- قدیمی بودن ضوابط و مصوبات و نیاز به بازنگری آنها
صرف نظر از مشکلات برون سازمانی مطرح شده در بالا که شخصاً معتقدم بسیاری از آنها ریشه در مشکلات درون سازمانی دارند، با اطمینان کامل نظر جناب آقای مهندس مسعودی را تصدیق می کنم که ریشه " تمام " مشکلات فعلی در عدم توجه مدیران سازمان به عملکرد خودشان است. هر سازمانی جهت پیشرفت و رشد نیاز به ارزیابی و مژرمنت دارد. راه پیشرفت و موفقیت " فکر " است و " تلاش " و " خسته نشدن "، که باید این سه مولفه در درون سازمان و خصوصاً رده‌های مدیریتی سازمان دائماً مورد ارزیابی قرار گیرند و نقاط ضعف موجود با کار تیمی مضاعف پوشش داده شود. حال سئوال اینجاست که چقدر از این سه مولفه در مدیران سازمان وجود دارد؟ آیا اصلاً سازمان به کار تیمی اعتقاد دارد؟
متاسفانه باید به این نکته اشاره کنم که روسای محترم مصاحبه شده در گزارش فوق صرفاً به موضوعات کلیشه ای اشاره نموده اند که فکر می کنم بر تمام اعضای محترم سازمان نظام مهندسی کشور روشن و واضح است و به مسئله مهمی که جناب آقای مهندس مسعودی اشاره نموده است، توجه نکرده اند یا شاید هم اصلاً نخواسته اند که توجه کنند؟
در کشوری زندگی می کنیم که مدیران به ارزش کارشناسان با تجربه بها نداده و صرفاً طبل مدیریت می زنند و هر کس برای رسیدن به جایگاه مدیریتی و صرف نظر از " توانمندی های " مورد نیاز آن (توجه کنید که نگفتم شایستگی های مورد نیاز آن) دست به هر کاری می زند وحال آنکه در کشورهای پیشرفته این قضیه دقیقاً برعکس است. مدیر باید توانمندی مدیریت داشته باشد و کارشناس باید واقعاً کارشناس باشد و اصلاً دلیلی پیدا نمی شود که مدیر به دلیل مدیر بودن از بسیاری از کارشناسان خبره و با تجربه صرف نظر کند.
لذا نظرات آقای مهندس مسعودی به درستی می تواند راهگشا و چاره کار سازمان نظام مهندسی باشد و اصلاً لزومی ندارد که سراغ دیگران برویم فقط باید از خودمان شروع کنیم. مدیران سازمان از خودشان و اعضای سازمان از خودشان و ....
حامد خانجانی 21:06 یکشنبه 18 خرداد 1393
1
 حامد خانجانی
"باسلام و احترام خدمت جناب آقای مهندس مسعودی"
بواقع مسئله ای که مطرح نمودید نه تنها مشکل اساسی سازمان نظام مهندسی ساختمان، که مشکل اساسی تمام کشور است. عدم جلب مشارکت اجتماعی مردم، عدم استفاده از حداکثر نیروی انسانی و عدم اجرای شایسته سالاری در تمام سازمانهای کشور بروز و ظهور دارد.
مسولان ما تنها در زمان انتخاباتها متوجه نقش و اهمیت حضور مردم میشوند، و پس از آن بدلیل عدم دخالت دهی ایشان در مسائل عمده اجتماعی و اقتصادی و تصمیم سازیها، مردم عملا در محاق قرار می گیرند.
نظرات آقایان روسای نظام مهندسی شهرستانها نیز درست است، ولی ایشان به علل فرعی توجه کرده اند و نه علت اصلی. درست است که نظام مهندسی در مجموعه وزارت مسکن و در نهایت دولت تعریف می شود و تمام نابسامانی های اجتماعی و اقتصادی از کل متوجه آن است ولی عدم استفاده از نیرو و خرد جمعی (بعلت مسائل و منافع فردی و جناحی) نخستین اشتباه در پیش آمد مشکلات و معضلات مطروحه است
یک دوست جامعه شناس زمانی مثالی می زد که افراد قد کوتاه خوش ندارند افراد بلند قد را نزدیک خود ببینند چرا که نقصانشان بیشتر عیان میشود. در زمینه مسائل مدیریتی در اکثر سازمانها و نهادها چنین است که مدیران خوش ندارند افراد با فکر و فعال در سازمانشان جلوه کنند چرا که نقص ایشان عیان شده، جایگاهشان متزلزل می شود.
امید است استفاده از خرد جمعی و شایسته سالاری هرچه بیشتر در نظام مهندسی و سایر ارکان کشور نفوذ و اشاعه یابد.
عبد الرضا فقهی 02:49 دوشنبه 19 خرداد 1393
0
 عبد الرضا فقهی
با عرض سلام بنظر بنده تا زمانی که ناظرین أمور نظارت بر ساختمانها وطیفه مهم و پر أهمیت خود را که همانا نظارت درست بر إنجام أمور إجرائی مطابق مقررات ملی ساختمان میباشد را در حد سر زدن نیم بند و آبکی به پروژ های مربوطة خود تنزل داده اند و هیچ عامل جدی باز خواست کننده ایی نیز در این خصوص وجود ندارد(بواسطه عدم وجود سیستم مدیریت کارا)موفقیتی برای نظام مهندسی که حکمت وجود آن إنجام إمور موصوف الذکر میباشد متصور نخو اهد بود همچنانکه در حال حاضر مردم به غیر از وجود أسامی ناظرین و مهر های نظام مهندسی بر نقشه های إجرائی فعالیتهای عملی قابل قبولی را از این بزرگترین ان جی او داخل کشور رؤیت ننموده اند
م افتخاری 09:20 دوشنبه 19 خرداد 1393
2
 م افتخاری
سپاس از طرح چنین مباحثی که سبب چالش‌های فکری-صنفی در بین اعضاء می‌گردد.
امید که ماحصل آن جمع‌بندی و به آگاهی مسولان ذیربط رسانده شود
م افتخاری 09:25 دوشنبه 19 خرداد 1393
0
 م افتخاری
تصور می‌شود که عدم آگاهی از حقوق و توانائی‌های قانونی سازمان و نیز کم‌رنگ بودن ضمانت‌های اجرائی ، سبب عملکرد ناموفق این نهاد صنفی شده باشد.
شاید به دفعات شاهد تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی توسط واحد اجرائیات شهرداریها باشیم ولی این اتفاق در سازمان نظام مهندسی با احکام شورای انتظامی همراه خواهد بود. روال قانونی و محترمانه‌ای است ولی مانع از تکرار و یا حتی ادامه عملیات اجرائی نمی‌شود (دراین خصوص عدم وجود مجری ذیصلاح نقش بسیار پررنگی دارد)
حسین زرکوب 23:06 دوشنبه 19 خرداد 1393
1
 حسین زرکوب
تاموقعیکه اعطاء پروانه به این شکل باشد مشکلات حل نخواهد شد کسی که بدون تجربه عملی فقط به صرف محفوظات درآزمون شرکت میکند ونمره قبولی میگیرد چگونه میتواند به طور اصولی طراحی یا نظارت کند اساس اعطاء پروانه باید برتجربه باشد کسانیکه 20 یا30 سال وبیشتردارای تجربه مفید هستند براساس سابقه پروانه دریافت کنند وحداقل سابقه برای دادن پروانه به نظربنده 10 سال است کسیکه شن وماسه رانمی شناسد با شرکت درآزمون وگرفتن نمره قبولی می خواهد نظارت کند خوب معلوم است چنین نظارتی به کجا می انجامد.
غلامحسن رادفرما 12:29 سه شنبه 20 خرداد 1393
1
 غلامحسن  رادفرما
سکونت یعنی آرامش
رئیس سازمان نظام مهندسی در بخشی از سخنانش گفت: مسکن به معنای سکونت و از ریشه «سکینه» به معنای آرامش است، چرا که انسان همیشه به دنبال آرامش است.حال در این احوال چرا مسکن امروز به ساکنینش ارامش نمی دهد ؟ملاک عملکرد موفق و ناموفق چیست؟
اگر اذعان داریم که ساختمان سازی هم صنعت است و آن را با بقیه صنایع کشور بسنجیم،در خواهیم یافت که ساختمان هم راه بقیه صنایع را طی کرده و می کند.
همکاران به موارد مهمی اشاره کردند که دلایل مهمی برای کاهش سطح کیفیت است.اما باور کنیم سطح کیفیت ساخت و ساز در همه استان ها یکی نیست و تهران از این منظر بسیار فقیر است.
سازمان نظام مهندسی باید در این 20 سال که شهرداری اجازه کار و پیشرفت را از ان سلب کرد پوست می انداخت و اشکالات را و تواقص را بهبود می بخشید.فهرست وار به مواردی اشاره می کنم:
1- جایگاه آموزش های حرفه ای برای مهندسان در چه شرایطی است؟
2- چه کسانی متولی ساخت و ساز در کشورند؟
3-نظارت، طراحی و اجرا برای مهندسین شغل است یا منبع درآمد کمکی؟
4-کلیه مراحل فرآیند مهندسی باید حقیقی باشد یا حقوقی؟
موسی غلامحسینی 12:10 یکشنبه 8 تیر 1393
2
 موسی غلامحسینی


بسمه تعالی

با سلام
واحترام به دوستانی که نظرات ارزشمندی ارائه نمودند بدینوسیله به استحضار میرسانم
بدلیل وجود سود کلان در بخش ساخت ساز ، مخصوصا ساخت واحدهای مسکونی وتجاری شهری ،
عملا افراد زیادی را در بخش ساخت وساز در گیرکرده است که مصرف کننده واقعی نبوده
وفقط بخاطر سود به این بخش آمده اند این افراد عموما" تخصص ساختمانی هم
ندارند و رعایت مقررات و مشخصات فنی مربوطه را هم بخاطر هزینه ای که به آنها تحمیل
میکند اعتقادی ندارند فقط به ظاهر ساختمان خیلی بها میدهند تا بتوانند سریعا آنرا
بفروش برسانند و پروژه جدیدی را در ادامه همان سیکل سود بیشتر شروع نمایند . از
آنجاییکه سرمایه ، اصلی ترین نقش را درساخت وسازشهری دارد این افراد ، بصورت ناخود
آگاه اصلی ترین نقش را در ساخت وساز شهری بازی میکنند و تقریبا همه سازمانها طوری
عمل میکنند که این افراد را بخاطر ایجاد اشتغالی که میکنند در سیستم نگه دارند ،
بنابراین اگر فردی که دراین سیستم درگیر میباشدو بخواهد وظیفه خودرا بدرستی انجام
دهد و آن وظیفه با منافع این افراد در تعارض باشد حتما از سیستم حذف خواهد شد .
حتما قبول دارید خیل عظیمی ازمهندسینی هستند که بجهت اینکه در طراحی ومحاسبات
پروژه احساس مسئولیت میکنند و سعی میکنند مقررات را رعایت کنند به بهانه اینکه
طراحی شان سنگین است خانه نشین میشوند ودر عوض دوستانی که فقط گاها نقاشی را به
اسم نقشه ارائه میدهند فرصت سر خواراندن هم ندارند ، این موضوع را عینا میشود
دربخش حتی نظارت ها هم تعمیم داد . این سیکل غلط هیچگاه درست نخواهد شد و هیچ
سازمان و نهادی هم نمیتواند آنرا اصلاح کند ، اگر بخواهند سخت بگیرند این افراد
سرمایه گذار از گردونه ساخت وساز کنار میروند و صورت مسئله پاک خواهد شد بنابراین
تمام سازمانها ویا افراد مرتبط با ساخت وساز شهری بیشتر سعی میکنند دوره ای که در
داخل سیکل قرارگرفته اند بیشترین بهره را ببرند به عبارتی حداقل گلیم خود و یا
سازمانشان را از آب بیرون بکشند .

..............................................................................................................................................

راه حل

سیکل
جدیدی را برای ساخت وساز شهری پیشنهاد میکنم ، سیکل برد برد نام دارد بدین منظور
لازم است

· کل
ساختمان به هنگام صدور جواز ساخت برای مدت عمر مفید ساختمان مثلا 50 سال توسط
سازنده بیمه شود که تاریخ شروع بیمه از تاریخ صدور پایان کار توسط شهرداری خواهد
بود ، اگر در هر زمانی مشکلی برای ساختمان و یا واحدهای آپارتمانی پیش آمد بیمه
موظف باشد آنرا بدون درخواست وجهی برطرف نماید وحتی اگر دوران رفع نقص طولانی باشد
موظف باشد محلی مناسب برای سکونت ساکنین آپارتمان و یا آپارتمانهای مذکور درنظر بگیرد
تا رفع نقص به پایان برسد . البته این پرداخت خسارت برای زلزله ، طوفان ، رانش
زمین وهرچیزی که به مبانی طراحی واجراء بر میگردد نیز شامل خواهد شد .

تبصره :
برای صدور سند مالکیت برای هر واحد آپارتمانی داشتن بیمه نامه فوق الذکر الزامی
خواهد بود.

با
الزامی کردن قاعده فوق سیکل بصورت زیر اصلاح خواهد شد

1- ارزش واقعی ساختمانها به مدت زمانی
که از بیمه شان باقی مانده است بستگی خواهد داشت بنابراین هرچقدر عمرساختمان بیشتر
شود بدلیل کم شدن دوره بیمه ارزش آن نیز کم     خواهد شد . ( جلوی احتکار آپارتمانهای
خالی گرفته خواهد شد )

2- شرکت بیمه بدلیل اینکه پرداخت خسارت
را به حداقل برساند ، اطلاعات تمامی عوامل درگیر در ساختمان مورد بیمه را از
مهندسین طراح و ناظرین و حتی مجریان و سرمایه گذران را درپرونده بیمه ساختمان ثبت
نموده و با هرپرداخت خسارت امتیاز منفی برای آنها در نظر میگیرد و حتی آنها را
درلیست سیاه نیز قرارخواهد داد . این مهم باعث میشود همه در انجام وظیفه خود نهایت
دقت را انجام بدهند که ناخواسته از گردونه حذف نشوند .

3- شرکت
بیمه بدلیل اینکه پرداخت خسارت را به حداقل برساند با ایجاد تیم مهندسی قوی به کمک
سازمانهای نظام مهندسی استانها آمده تا در کنترل اولیه نقشه ها و حتی روند اجراء
نظارت دقیق داشته باشد که بعد ها در عمل انجام شده ای قرار نگیرد ، با این روند
افراد زیادی به تیم ساخت وساز اضافه خواهند شد و نوعی اشتغال بکاردر هر نقطه ای که
ساخت وساز انجام خواهد شد ایجاد میگردد .

4- بعداز
مدتی افراد شاخص و یا مهندسین مشاور شاخص در هر رشته ای به جامعه معرفی خواهند شد
و به عبارتی احساس مسئولیت بالاتر برعکس حالت قبل ارزش بوده و افراد شایسته و
مهندسین مشاور شایسته را از خانه نشینی بیرون آورده وبرعکس افراد خاطی را خانه
نشین خواهد کرد .

5- ازآنجاییکه
شایسته سالاری ملاک خواهد بود، بنابراین همه مهندسین ( حقیقی و حقوقی ) تلاش
میکنند با مطالعات بیشتر و آموزش بیشتر روز بروز بر توانمندی و دانش خود اضافه
کنند تا در رقابت عقب نمانند .

 

 

در خاتمه
از دوستانی که حوصله کردند واین مقاله را مطالعه فرمودند تشکر میکنم و خواهش میکنم
حتما اعلام نظر کنند تا انشاالله بعد از رفع نواقص روزی این موضوع در کشورمان
اجرایی بشود

با تقدیم
احترام

غلامحسینی

8-4-93
محمدحسین مسعودی 23:19 دوشنبه 9 تیر 1393
0
 محمدحسین مسعودی
جناب آقای مهندس غلامحسینی؛ باسلام و احترام و تشکر از یادداشت ارزشمندتان
راهکار جالب و قابل توجهی ارائه فرمودید ولی منظورتان از برد- برد را متوجه نشدم. چرا که این روش هم، مجریان و تمامی افراد فاقد صلاحیت را قطعا از دور فعالیت خارج میکند و به نوعی کیفی سازی در ساخت و ساز را منجر میگردد و این یعنی باخت برای کسانی که الان در ظاهر برنده هستند (افراد فاقد صلاحیت) و کیفیت را فدای منافع شخصی و سرمایه داری خود نموده اند.
به نظر این حقیر، جلوی افراد فاقد صلاحیت در چرخه ساخت و ساز ایستادن یعنی همان امر به معروف و نهی از منکر توصیه شده در دین اسلام عزیزمان و چقدر شایسته است که این عبادت بصورت قوی از همین ماه مبارک رمضان مورد توجه جدی جامعه مهندسین ساختمان، مسئولین ذیربط و مردم قرار گیرد.
موسی غلامحسینی 10:46 چهارشنبه 11 تیر 1393
1
 موسی غلامحسینی
سلام جناب مهندس مسعودی عزیزبا تشکر از اظهار نظر شما مهندس عزیز امر به معروف و نهی از منکر  مربوط به زمانی است که شخص بخواهد در حضور دیگران در جامعه برخلاف توصیه های اسلام عزیز از خود رفتاری  را بروز دهد و این رفتار  باعث رنجش دیگر مسلمین بشود  مثلا جلوی  افراد روزه دار  بخواهد روزه خواری نماید و الی غیر ......اما ساخت وساز  تولید یک کالا است  آنهم کالایی که بسیار ارزشمند بود و بابت خرید آن مصرف کننده  حاصل عمر خودرا گاها بایستی هزینه کند بنابراین برای این مهم نمیشود فقط به حرف و تذکر بسنده کرد بایستی راهکاری را پیش بینی کرد که  اصولا نشود تخلف عمدی رخ دهد  و بهترین ابزار  ضمانت است  حتما قبول دارید  کالایی که دارای ضمانت نباشد یا مشتری ندارد و یا ارزانتر خواهد بود  هدف من این بوده است بیاییم ساختمان با ضمانت تولید بکنیم و تحویل مصرف کننده بدهیم ساختمان مال کسی نیست  بلکه یک سرمایه ملی است  هرگونه ضعف در ساخت وساز یعنی ضرر رساندن به کل جامعه حتی  نسلهای آینده  ، مهندس جان امروز اصلی ترین امتیاز برای یک کالا حتی چند صد هزارتومانی ضمانت آن خواهد بود که در واقع نشان دهنده تعهد و دقت تولید کننده در تولید آن محصول است اگر کالایی بدون ضمانت باشد یا مشتری ندارد و یا ارزش خیلی پایین تری خواهد داشت  ، کدام ساختمان  شهری ما دارای ضمانت است  ، چرا ساختمانهای ما عمر مفید کمی دارند ، چرا مصرف کننده نگون بختی که حاصل عمر خود را صرف خرید یک واحد آپارتمانی کر د و از فردای استفاده هر روز بایستی هزینه  تعمیر بدهد و کسی هم جوابگو نیست  و  .......مهندس جان افرادسودجویی که به اسم سرمایه گذار دربخش مسکن  بدون هیچ کنترلی و فقط  برای سود بیشتر  دارند مسکن تولید میکنند بهتر است هرچه سریعتر حذف شوند . این افراد هم سرمایه ملی را هدر میدهند و هم  جلوی راه حلهای واقعی برای حل مسکن را سد درست میکنند  . برای تحقق  این مهم  سازمان نظام مهندسی کل کشور  بیشترین نقش را دارد و اگر بخواهد از سرمایه ملی دفاع کند بایستی بصورت بسیار جدی  وارد گود شود و  با مراجعه به مراجع ذیصلاح  ( مجلس ، دولت ، قوه قضایه ) آنرا تبدیل به قانون نماید  .
محمدحسین مسعودی 10:42 چهارشنبه 18 تیر 1393
0
 محمدحسین مسعودی
باسلام مجدد خدمت استاد بزرگوار؛ جناب آقای مهندس غلامحسینی- طاعات قبول
عرائض بنده تایید فرمایشات جنابعالی است با ذکر این نکته که امر به معروف و نهی از منکر صرفا مرتبه تذکر لسانی ندارد، باید در این زمینه علاوه بر انجام تذکرات لسانی، به مرتبه عملی این مهم نیز توجه شود چرا که هدر دادن اینگونه سرمایه ملی یک فاجعه و منکر بزرگ است ولی متاسفانه خیل عظیم مهندسان در این زمینه یا سکوت نموده اند یا منتظرند دیگران بیایند و اقدامی کنند و این میشود که اکنون شاهد آن هستیم.
آمار و ارقام حاصل از واقعیات ساخت و ساز در یک پروسه شش ماهه کنترل مضاعف نوسازی بافت فرسوده در دو حوزه اجرا و نظارت در 12منطقه شهر تهران که اخیرا انجام پذیرفته، واقعا نگران کننده و موید این وضعیت نابسامان است!
موسی غلامحسینی 00:23 چهارشنبه 25 تیر 1393
0
 موسی غلامحسینی
مهندس جان با عرض سلام مجدد بیش از 20 سال عضو نظام مهندسی تهران هستم و با افراد زیادی دراین مدت طولانی در نظام  برخورد کردم بدون تعارف وجود شما در نظام مهندسی تهران یک نعمت  است  و من شاهد هستم که شما چه قدمهای بزرگی در این مدت کوتاه برداشتید و از صمیم قلب برای شما که فردی دلسوز وپر انرژی هستید توفیق بیش از پیش آرزو دارم .