اخبار   
 

 توضیح معاون میراث فرهنگی استان فارس درباره‌ی ساخت‌وساز در باغ ارم

معاون میراث فرهنگی استان فارس به دنبال انتشار عکس و خبری مبنی بر قطع درخت‌های باغ ارم با هدف احداث سرویس بهداشتی در محوطه‌ی این باغ جهانی در فضای مجازی، توضیحاتی ارائه کرد. عبدالرضا نصیری گفت: خبر ساخت سرویس بهداشتی در باغ ارم حقیقت دارد، اما هیچ درختی برای این کار قطع نشد، بلکه درخت‌هایی جابه‌جا شده‌اند ...

توضیح معاون میراث فرهنگی استان فارس درباره‌ی ساخت‌وساز در باغ ارم

معاون میراث فرهنگی استان فارس به دنبال انتشار عکس و خبری مبنی بر قطع درخت‌های باغ ارم با هدف احداث سرویس بهداشتی در محوطه‌ی این باغ جهانی در فضای مجازی، توضیحاتی ارائه کرد. عبدالرضا نصیری گفت: خبر ساخت سرویس بهداشتی در باغ ارم حقیقت دارد، اما هیچ درختی برای این کار قطع نشد، بلکه درخت‌هایی جابه‌جا شده‌اند.

نصیری با بیان اینکه باغ ارم به دلیل حجم رو به افزایش گردشگرانی که با هدف بازدید به این مکان مراجعه می‌کنند، نیازمند افزایش تعداد سرویس بهداشتی بود، گفت: درختانی که در محل مکان سنجی شده برای احداث سرویس بهداشتی قرار داشت، درختانی ارزشمند نبود بلکه سیاه درختانی بود که بعضا عمرشان به پایان رسیده و باید درختانی به جای آنها کاشته می شد.

وی با تصریح اینکه بین آنچه در فضای مجازی مطرح شده و واقعیت ماجرای احداث سرویس بهداشتی در باغ ارم شیراز، تفاوت زیادی وجود دارد، گفت: اینکه بدون هیچ توضیح و اطلاعی گفته شود درختان باغ ارم را از جا در آوردند مسلما چیزی که به ذهن می‌رسد این است که به‌ طور حتم به ارزشمندترین درختان صدمه وارد شده است.

نصیری با تاکید براینکه از اقدام انجام شده در باغ ارم دفاع نمی‌کند، افزود: محل احداث سرویس بهداشتی فاقد درختان زیادی بود و واقعیت آن است که چند درخت انار به تعداد معدود از آنجا حذف شده و به گفته مدیر باغ ارم در نقطه دیگری کاشته شده است.

وی با بیان اینکه باغ ارم، باغ گیاه‌شناسی است و بهترین و متخصص‌ترین باغبانان و گیاه‌شناسان آنجا حضور دارند، اضافه کرد: اگر کسی بخواهد درباره ارزش این درختان صحبت کند، باید ابتدا از مسئولان باغ که شناخت بیشتر و دقیق ‌‎ تری نسبت به گیاهان دارند، کسب اطلاع کند اما چنین اقدامی انجام نشده است.

معاون میراث فرهنگی فارس گفت: نیت مدیریت باغ ارم آسیب رساندن به باغ نبوده و تصور نمی‌کردند که ساخت ضروری سرویس بهداشتی و جابه‌جایی چند درخت انار کار پر اهمیتی باشد بنابراین بدون هماهنگی با میراث فرهنگی نسبت به انجام این مداخله اقدام کرده‌اند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.
با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر مرتبط با موضوع، در دسترس شما خواهد بود.

براساس گزارش روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، با توجه به جایگاه با اهمیت باغ ارم به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست جهانی پس از اطلاع اداره کل میراث فرهنگی فارس از موضوع احداث سرویس بهداشتی در این باغ، کار قبل از مرحله بتون ریزی متوقف و از مدیریت باغ ارم برای حضور در جلسه شورای فنی دعوت شد.

بعد از ارائه گزارش از سوی مدیر مجموعه باغ ارم شیراز در جلسه شورای فنی ۱۰ دیماه ۹۷ ، ضرورت افزایش تعداد سرویس بهداشتی، بررسی کارشناسی برای مکان یابی احداث سرویس بهداشتی و استفاده از مواد و مصالح سبک و برگشت پذیر در قالب طراحی همگون با محیط باغ، مصوب شد.

در بازدید گروهی مقرر شد که مکان یابی سرویس بهداشتی در قالب طرح جامع ساماندهی کل محدوده کارگاهی و خدماتی جبهه جنوب شرقی باغ ارم توسط مدیریت محترم باغ ارم مورد پیگیری قرار گرفته و به همراه طرح کالبدی سرویس بهداشتی برای بررسی مجدد به شورای فنی ارائه شود.

  منبع : خبرگزاری ایسنا
  15:09   یکشنبه 16 دی 1397  
 نظرات