اخبار   
 

 مانور ایمنی گودبرداری برگزار شد

مانور ایمنی گودبرداری با حضور معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و تنی چندی از مسئولان سازمان آتش نشانی برگزار شد...

مانور ایمنی گودبرداری برگزار شد

مانور ایمنی گودبرداری با حضور معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و تنی چندی از مسئولان سازمان آتش نشانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «صما» گفتنی است در این مانور رضاحیدریون با اشاره به اینکه از دی ماه سال 1391 گودبرداری ها تحت کنترل سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درآمده است، گفت: تا به امروز 14 هزار و 200 پروژه کنترل شده است که یک هزار و 400 مورد دستور توقف عملیات ساختمانی و نزدیک به 800 مورد دستور هشدار از سوی مهندس ناظر صادر شده است.

وی برنامه آتی سازمان متبوعش را در خصوص نظارت بر گودبرداری اینگونه اعلام کرد: مهم ترین اقدام این دوره هیئت رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران دقت در نظارت هر چه بیشتر گودبرداری ها است، به گونه ای که گودبرداری های شبانه نیز توسط مسئولان این سازمان رسیدگی می شود.

حیدریون در ادامه گفت: متاسفانه در گودبرداری های شبانه، حضور مهندس ناظر بسیار پایین است که خود منجر به افزایش خطر در این باره می شود. سعی بر آن است تا این مشکل را نیز برطرف نماییم.

معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اعلام عقد تفاهم نامه ای میان سازمان آتش نشانی و سازمان متبوعش گفت: چندی پیش به همت اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تفاهم نامه ای را برای همکاری هر چه بیشتر با سازمان آتش نشانی منعقد و همچنین جلساتی را با وزیر کار و تعاون برگزار کردیم که امید می رود این موضوع به سایر حوزه ها نیز تعمیم یابد.

وی افزود: متاسفانه بحث ایمنی در کارگاه ها به هیچ وجه از سوی کارفرمایان جدی گرفته نمی شود و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز در این حوزه تا به امروز کمتر ورود پیدا کرده است.

حیدریون گفت: با توجه به همکاری گسترده کمیته ایمنی شورای شهر با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران شاهد کاهش اینگونه حوادث در سطح شهر بوده ایم.



معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه انگشت اتهام در بیشتر موارد به سمت شهرداری ها است، اظهار داشت: اگر چه در بسیاری از موارد علت اینگونه حوادث شهرداری ها اعلام می شود اما باید متذکر شد که بسیاری از پروژه ها نیز توسط شهرداری متوقف می شود.

وی گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان باید در حوزه تخریب نیز وارد شود تا شاهد کاهش چشمگیر حوادث باشیم.

حیدریون با اعلام اینکه بسیاری از گودبرداری های صورت گرفته در سطح شهر بدون رعایت نکات ایمنی است، اذعان داشت: با توجه به اینکه خاک تهران بنا به اظهارنظر کارشناسان بسیار مرغوب است اما متاسفانه بسیاری از گودبرداری ها بدون رعایت کوچکترین موارد نکات ایمنی در حال انجام است.

وی مهم ترین عامل انجام گودبرداری های اصولی را استفاده از مجریان ذی صلاح دانست و گفت: مهندس مجری که فاقد تخصص، آموزش های لازم و تعهد نباشد خود برای پروژه یک آسیب تلقی می شود.

معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران رعایت نکات ایمنی که از سوی سازمان آتش نشانی اعلام شده را از سوی مهندس ناظر یک اصل دانست و اظهار داشت: باید توجه داشت که مهندس ناظر هر روزه گودبرداری را نظارت کند و چنانچه تحلیلی در گودبرداری و یا مجاورت آن مشاهده کرد، باید در اسرع وقت رسیدگی کرده و در صورت لزوم نظر به تخلیه ساختمان های مجاور داده شود.

حیدریون در پایان خاطرنشان کرد: استفاده از نیروی کار ماهر در گودبرداری بسیار موثر است. به گونه ای که کارگران در محل پروژه از لباس مناسب و کلاه ایمنی استفاده نمایند و نصب موانع در هنگام گودبرداری بسیار حائز اهمیت است.

آمار تلفات گود برداری زیبنده تهران نیست

به گزارش خبرنگار «صما» معاون پیشگیری و ایمنی سازمان آتش نشانی در این جلسه با اشاره به آمار تلفات گودبرداری های غیراصولی در تهران گفت: این آمار زیبنده پایتخت کشور نیست.

قدیری با اعلام این مطالب اذعان داشت: در سال گذشته نزدیک به 27 نفر تلفات در حوادث آوار و تخریب ساختمان داشتیم که با همت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران، این آمار در سال جاری کاهش چشمگیری داشته اند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که این سازمان از نظر قانونی دارای پشتوانه ای نیست و تنها در حد یک هشدار می تواند عمل نماید.

قدیری با مقایسه آمارهای موجود اظهار داشت: با توجه به آمار موجود سه ماه اول سال 1393 نسبت به سه ماه اول سال 1392، تلفات ناشی از گودبرداری های غیراصولی 60 درصد کاهش یافته است.

در ادامه برای بررسی گودبرداری های غیراصولی به چند پروژه در سطح استان تهران توسط اعضای هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان و مسئولان آتش نشانی، سر زده شد.

پروژه های دولتی دردسرساز شدند

بنابر گزارش «صما» در ادامه برای بررسی هر چه بیشتر گود برداری های غیر اصولی پروژه دولتی شهرک غرب مورد بازدید قرار گرفت.

گودبرداری عمیق و غیراصولی برج های دوقلوی تهران واقع در شهرک غرب به عنوان خطرناک ترین پروژه دولتی در مرحله گودبرداری متوقف شد.

این در حالی است که بنابر اظهار نظر معاون فنی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران این پروژه حتی دارای مجوز نیز نبوده است، از اواخر سال گذشته گزارش های مردمی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ارائه شد که بعد از پیگیری های صورت گرفته توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان یک تیم فنی بر سر پروژه مستقر شد که البته بنابر اظهارنظر مسئولان حتی، این موارد اصلاح شده نیز مورد تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیست، ترک های ناشی از گودبرداری غیراصولی حتی در خیابان اصلی به وضوح به چشم می خورد که با توجه به سطح تردد در این منطقه، یک زنگ خطری برای ساکنان به حساب می آید.

گودبرداری شهردای بدون جواز صورت گرفت

پروژه سازمان زیباسازی شهرداری یکی دیگر از گودبرداری های غیراصولی به حساب می آید، این پروژه از سال گذشته کار خود را آغاز نموده است، به گونه ای که حتی تا به امروز هیچ گونه جوازی برای ا ین پروژه اخذ نشده است بنابر اظهارنظر شهبازی کارمند شهرداری و مسئول پیگیری این پروژه، برای تخریب و یا حتی گودبرداری احتیاج به هیچ گونه جوازی نیست این در حالی است که شهرداری منطقه به راحتی قوانین موجود را دور می زند وحتی به صراحت عدم نیاز به جواز را سرلوحه کار خود قرار داده است.

گودبرداری غیراصولی این پروژه نیز توسط گزارشات مردمی به سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اطلاع داده شده است.

این در حالی است که طبق قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان متولی هر گونه ساخت و ساز در کشور سازمان نظام مهندسی ساختمان شناخته شده است و موازی کاری های موجود باعث بروز اینگونه مشکلات شده است.

  منبع : خبرگزاری صما
  18:19   سه شنبه 31 تیر 1393  
 نظرات