اخبار   
 

 فارغ‌التحصیلان مهندسی تحصیلات تجربی ندارند

تثبیت جایگاه حرفه ای و اهمیت حضور مهندسان ناظر در حوزه ساخت و ساز در بین افکار عمومی به عنوان مصرف کننده اصلی بسیار مهم است...

فارغ‌التحصیلان مهندسی تحصیلات تجربی ندارند

بحث گسترش ارتباط با جامعه بخصوص مردم به عنوان بهره برداران اصلی ساختمان از مباحث جدی و قابل پیگیری این حوزه به شمار می رود. تثبیت جایگاه حرفه ای و اهمیت حضور مهندسان ناظر در حوزه ساخت و ساز در بین افکار عمومی به عنوان مصرف کننده اصلی بسیار مهم است.

مهدی حاجی قاسمی، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز در گفتگو با «صما» ضمن بیان این مطلب گفت: یکی از معضلات سازمان در بحث گسترش ارتباط مهندسان، کیفیت کار تخصصی و تجربی آنها است. مشکل اصلی ما در حال حاضر دانشگاه ها و دانشجویان فارغ التحصیل و جویای پروانه هستند.

حاجی قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود 12 هزار مهندس فارغ التحصیل و جوان در استان البرز حضور دارند، اظهار داشت: بیش از 50 درصد جامعه مهندسان جوان هستند که قصد کسب پروانه را دارند؛ اما متاسفانه عدم آشنایی این گروه با کار تجربی و عملی از بزرگترین معضلات فعلی می باشد. متاسفانه مهندسان فارغ التحصیل در دانشگاه ها فقط تحصیلات تئوری و آکادمیک دارند و هیچ دوره تجربی را در دانشگاه نگذرانده اند.

به گفته این مسئول سازمانی، مهندسان جوان تنها با یک آزمون سازمان نظام مهندسی قصد دریافت پروانه را دارند که این آزمون کافی نمی باشد. متاسفانه دانشگاه های فنی ما دارای کیفیت عملی نیستند. مهندسان جوان باید به این نکته توجه نمایند که با کسب پروانه در عمل در مقابل حفظ امنیت مردم در ساختمان ها مسئول هستند و در صورت بروز هر گونه حادثه ای تنها مهندس ناظر پاسخگو خواهد بود، پس باید دقت لازم و تخصص کافی را به هنگام دریافت پروانه داشته باشند.

وی دوره کارآموزی موجود در دانشگاه ها را برای مهندسان جوان کافی ندانست وگفت: این دوره ها اکثرا به شکل صوری برگزار می شود و از کیفیت بالایی برخوردار نیست. حوزه ساخت و ساز بدلیل اینکه با موضوع مسکن و امنیت جان مردم سروکار دارد از اهمیت زیادی برخوردار است و باید با حساسیت خاصی به آن نگاه شود.

حاجی قاسمی با اعتقاد به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان هم مانند کانون کارشناسان و وکلای دادگستری باید خود اقدام به برگزاری دوره های تخصصی و آموزشی نماید، تصریح کرد: نباید تنها به آزمون موجود اکتفا کرد؛ باید پس از برگزاری آزمون ورودی، سازمان، کلاس های عملی و تجربی برگزار نماید و سطح کار عملی مهندسان جوان را افزایش دهد.

این مسئول سازمانی عدم آشنایی مردم به عنوان بهره برداران ساختمان با نقش و اهمیت حضور مهندسان را از دیگر معضلات برشمرد و گفت: متاسفانه مردم اهمیت مقررات ملی و نقش مهندسان در این زمینه را نمی دانند و این سوء تفاهم در ذهن آنها وجود دارد که پولی را که بابت نظارت به سازمان پرداخت می کنند بی مورد و هزینه اضافه است.

حاجی قاسمی در پایان خاطر نشان ساخت: باید به نقش مهندسان در امنیت ساختمان ها و مقررات ملی ساختمان پی برد که اگر حادثه ای رخ دهد تمامی ارگان ها در قبال سلامت شهروندان مسئول هستند، پس برای اجرای مقررات ملی ساختمان نیاز به یک عزم ملی است.

  منبع : خبرگزاری صما
  18:00   شنبه 23 فروردین 1393  
 نظرات    
 
سعید گنجی 20:01 آدینه 16 خرداد 1393
0
 سعید گنجی
این آقای مسئول به احتمال زیاد خودش از دانشگاه هاروارد فارغ التحصیل شده
بلال مرادی قره تپه 10:47 یکشنبه 18 خرداد 1393
0
 بلال مرادی قره تپه
با سلام به گروه سازه 90

جناب آقای گنجی اگر با کمی تامل و فکر عمیق میشه فهمید واقعیت را گفته و لازم نیست که من، شما و کسی دیگر چه حرفی می زنند.
مهم اینه که واقعیت گفته بشه و سرانجام آن عمل به آن گفته...