اخبار   
 

 ضرب‌الاجل شهرداری تهران به مالکانِ ساختمان‌های پرخطر

اخیراً مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تأکید کرده است که دست‌کم ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر در تهران هست، که وضعیتِ خطرپذیریِ آن‌ها در حد ساختمان «پلاسکو» است ...

ضرب‌الاجل شهرداری تهران به مالکانِ ساختمان‌های پرخطر
■ «مقاوم‌سازیِ ساختمان‌ها بودجه می‌خواهد»


اخیراً مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران تأکید کرده است که دست‌کم ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر در تهران هست، که وضعیتِ خطرپذیریِ آن‌ها در حد ساختمان «پلاسکو» است.

مهدی داوری دولت آبادی اظهار کرده براساس بازدید‌های کارشناسان سازمان آتش نشانی در سطوح مختلف از ساختمان‌هایی که امکان ورود به آن‌ها امکان پذیر بود، ۲۴۳ ساختمان بسیار پرخطر، ۳ هزار ساختمان پرخطر و بسیار پرخطر و ۷ هزار ساختمان پرخطر در تهران شناسایی شده است.
به گزارش«صما» این اظهارات مدیرعامل سازمان آتش نشانی درحالی است که پیش از این سخنگوی سازمان آتش نشانی درگفت‌وگو با صما تاکید کرده بود که خلاء قانونی باعث شده است که برخلاف سایر کشورهای پیشرفته، سازمان آتش نشانی نتواند راسا در این زمینه ورود پیدا کند و نسبت به پلمپ کردن ساختمان‌های ناایمن اقدام کند.

در این زمینه مهدی روانشادنیا – عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران درگفت‌وگو با خبرنگار «صما» بر این باور است که برای حل معضل و کاهش ریسک خطرات ساختمان‌های پرخطر که در حال حاضر243 مورد از آنها شناساسی شده است لازم است که برخوردی دوسویه در قالب راهکارهای تنبیهی و تشویقی به صورت توامان دیده شود.

او با بیان اینکه دوگروه شامل ساختمان‌های دولتی و خصوصی در ترکیب مربوط به ساختمان‌های پرخطر وجود دارد تاکید کرد: برای مقابله با خطرات ناشی از ساختمان‌های پرخطر که نگهداری و مسوولیت آنها متوجه دولت است، لازم است که حتما دولت در این زمینه بودجه های لازم را برای ایمن سازی این ساختمان‌ها لحاظ کند.

با کلیک بر روی تصویر، مطلبی دیگر، مرتبط با موضوع در دسترس شما خواهد بود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید براینکه باتوجه به اینکه درحال حاضر فصل بودجه است ولایحه بودجه سال آتی به مجلس تقدیم شده است، باید حتما مسوولان ، در بودجه سال آتی، موضوع مقاوم سازی ساختمان های پرخطر را ببنید گفت: اما درباره ساختمان‌های شهری که مسوولیت نگهداری آنها با بخش خصوصی است لازم است که حتما با بهره گیری از مشوقها و ارائه تسهیلات مربوطه زمینه ای رافراهم کنیم که بخش خصوصی برای ایمن سازی این ساختمان‌ها ترغیب شود.

روانشادنیا با یادآوری این موضوع که ملاحظات اجتماعی باعث می شود که امکان برخوردهای انقباضی و نیز پلمپ این ساختمان‌های پرخطر وجود نداشته باشد درعین حال افزود: براساس قانون،شهرداری های این اختیار را دارند که نسبت به ساختمان‌های پرخطر که امنیت جانی بهره برداران را با مخاطره مواجه می‌کند اقدام کنند ، اما ملاحظات اجتماعی باعث می‌شود که شهرداری‌های در این زمینه احتیاط کنند و این نگرش درباره ساختمان پلاسکو نیز وجود داشته است.

وی با یادآوی این موضوع که شهرداری باید رفتار میانه‌ای را در برخورد با این ساختمان‌ها در پیش بگیرد تاکید کرد: لازم است که حتما شهرداری تهران از قدرت قانونی خود نهایت بهره را ببرد. براین اساس توصیه می‌شود که شهرداری با مالکان این واحدها ابتدا ضرب العجل قانونی مشخصی دریک بازه زمانی بدهد تا مالکان نسبت به ایمن سازی ساختمان‌های خود در این بازه زمانی اقدام کنند، در مرحله بعدی چنانچه شاهد باشد که مالکان اقدام درخوری برای ایمن سازی ساختمان انجام نداده اند، اقدامات تنبیهی خود را برای پلمپ کردن ساختمان‌ها انجام دهد.

  منبع : وبگاه صما
  05:59   سه شنبه 5 دی 1396  
 نظرات