اخبار   
 

 تشکل های ساختمانی تاکنون پاسخگو نبوده اند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای تحقق پاسخگویی سازندگان در صنعت ساختمان باید راه درازی طی شود، گفت...

تشکل های ساختمانی تاکنون پاسخگو نبوده اند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه برای تحقق پاسخگویی سازندگان در صنعت ساختمان باید راه درازی طی شود، گفت: پاسخگویی سازندگان یک تعهد برای آنان است، اما در مقابل دولت و مسئولان نیز باید زمینه های پاسخگویی سازندگان را ایجاد کنند.

عباس فلاحی باباجان در گفتگو با خبرنگار «صما» ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر با فقدان سازنده پاسخگو در صنعت ساختمان مواجه هستیم و متاسفانه هم دولت و هم بخش خصوصی در زمینه ایجاد زمینه های پاسخگویی کوتاهی کرده اند.

وی در ادامه افزود: تحقق پاسخگویی در صنعت ساختمان نیاز به پیش شرط ها و مولفه هایی دارد که در کشور ما هنوز محقق نشده است.

فلاحی باباجان اجرا نشدن برخی از مواد قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان را از دلایل محقق نشدن پاسخگویی در صنعت ساختمان دانست و گفت: تا زمانی که تمام مفاد مندرج در قانون نظام مهندسی اجرایی نشود، نمی توان انتظار داشت که سازندگان مسئولیت پذیر باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تاکنون هیچ یک ازتشکل ها اعم از انبوه سازان و پیمانکاران عهده دار وظیفه پاسخگویی نشده اند، عنوان کرد: گاهی اینگونه عنوان می شود که صرفا باید مهندسان در مورد آنچه که ساخته شده پاسخگو باشند، اما در واقع پاسخگویی فقط منحصر به مهندسان نیست بلکه کاردان ها، معماران، کارگران و تولیدکنندگان مصالح نیز باید پاسخگو باشند.

فلاحی باباجان با اشاره به کمرنگ بودن حضور مجریان ذی صلاح در پروسه ساخت و ساز و ضعف عملکرد مهندسان ناظر گفت: حضور کمرنگ مجریان ذی صلاح از یک سو و عملکرد مهندسان ناظر از سوی دیگر دو مانع مهم تحقق پاسخگویی در صنعت ساختمان است، زیرا این دو موضوع نظارت بر احداث ساختمان ها را تحت الشعاع قرار داده است.

وی در ادامه افزود: اگر مهندسان ناظر و مجریان ذی صلاح مسئولیت های خود را به درستی ایفا نکنند و ضوابط و مقررات ملی ساختمان را به مرحله اجرا نگذارند، به خودی خود پاسخگویی در صنعت ساختمان محقق نمی شود.

فلاحی باباجان فقدان مهارت کارگران ساختمانی را یکی دیگر از موانع تحقق پاسخگویی در صنعت ساختمان دانست و گفت: همچنان آموزش کارگران ساختمانی یکی از موارد مغفول مانده در صنعت ساختمان است و تا زمانی که کارگران به طور کامل از آموزش برخوردار نشوند، نمی توان انتظار داشت که پاسخگویی محقق شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس ورود و حضور افراد غیرحرفه ای در پروسه ساخت و ساز را یکی دیگر از موانع تحقق پاسخگویی دانست و اظهار داشت: به دلیل سودآوری بالا در صنعت ساختمان، در سال های اخیر افراد غیرحرفه ای و غیرمتخصص به صرف دارا بودن سرمایه وارد عرصه ساخت و ساز شده اند و این قبیل افراد، ساختمان های بی کیفیت و فاقد استحکام و پایداری احداث می کنند.

فلاحی باباجان با اشاره به ضرورت کوتاه کردن دست افراد غیرمتخصص و غیر حرفه ای از پروسه ساخت و ساز گفت: قطعا تا زمانی که این قبیل سازندگان در صنعت ساخت و ساز حضور داشته باشند، نمی توان انتظار داشت که پاسخگویی در این صنعت محقق شود.

  منبع : صما
  11:28   سه شنبه 4 آذر 1393  
 نظرات