اخبار   
 

 تایید دو مهندس با سابقه سند معتبری برای دوره کارآموزی نیست

در سال‌های اخیر کیفیت دانشگاه‌ها خصوصا در رشته‌های فنی به شدت افت داشته است و متاسفانه فارغ‌التحصیلان، دانش فنی کافی و لازم را ندارند. در نتیجه اعضای جدید سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان فاقد دانش و تخصص فنی و حرفه ای هستند...

تایید دو مهندس با سابقه سند معتبری برای دوره کارآموزی نیست

در سال‌های اخیر کیفیت دانشگاه‌ها خصوصا در رشته‌های فنی به شدت افت داشته است و متاسفانه فارغ‌التحصیلان، دانش فنی کافی و لازم را ندارند. در نتیجه اعضای جدید سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان فاقد دانش و تخصص فنی و حرفه ای هستند.

ناگفته نماند که موضوع مهارت‌های حرفه‌ای از قدیم به شکل یک معضل دیرپا در ایران وجود داشته، و جای تاسف است که ارتباط دانشگاه با بازار کار و حوزه صنعت خیلی ضعیف بوده و دانشگاه‌ها مهارت‌های حرفه‌ای را آموزش نمی دهند که نتیجه آن خروجی دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر است که افراد بدون تخصص و ضعیف را روانه بازار کار می‌نماید.

عضو هئیت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «صما» ضمن بیان مطالب فوق، اظهار داشت: ضعف در سیستم آموزشی و وجود فارغ التحصیلان جوان بدون تجربه و کم سواد در بازار کار صنعت ساختمان باعث بروز معضلات جدی در این زمینه شده است.

مجید ولدان برگزاری دوره‌های کارآموزی تجربی برای رشته‌های فنی را یکی از مهمترین وظایف دانشگاه‌ها که البته به دست فراموشی سپرده شده دانست و گفت: موضوع کارآموزی مهندسان مسئله‌ای غیرقابل چشم‌پوشی است که متاسفانه جدی گرفته نشده و پیامدهای منفی آن‌هم در بین مهندسان جوان دیده می‌شود. لذا سازمان نظام مهندسی ساختمان سعی دارد با طرح کارآموزی در این سازمان برخی از کمبودهای موجود را جبران نماید.

به گفته نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس، در ماده 25 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان صراحتا گفته شده که مهندسان متقاضی پروانه اشتغال به کار مهندسی، در رشته‌های اصلی مهندسی ساختمان و رشته‌های مرتبط باید در زمینه‌های تخصصی مربوطه کارآموزی داشته باشند، البته با توجه به شروطی که در آیین نامه اجرایی آمده است.

ولدان با اشاره به ماده 5 آیین‌نامه اجرایی مبنی بر اینکه برای صدور پروانه اشتغال علاوه بر دارا بودن مدرک تحصیلی، گواهی اشتغال به کارآموزی هم الزامی است، تصریح کرد: به جای اجرای ماده مذکور، مقرر شد در صورتی که فعالیت این مهندسان از سوی دو مهندس با سابقه ده ساله تایید گردد می‌توان آن را در حکم کارآموزی دانست که این حرکت، یک اتفاق کاملا غیرحرفه‌ای در حوزه نظام مهندسی ساختمان محسوب می‌شود.

عضو هئیت رئیسه سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با بیان اینکه برگزاری دوره‌های کارآموزی دارای اهمیت زیادی است که باید برای همه مهندسان لازم‌الاجرا باشد، اذعان داشت: امیدواریم که بعد از تصویب اصلاحیه قانون نظام مهندسی که این روزها در صحن علنی مجلس مطرح و ماده 25 را دوباره تایید و تحکیم کرده است، آیین‌نامه اجرایی هم با همکاری شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و وزارت راه و شهرسازی ظرف مهلت قانونی(شش ماه) تهیه شود و طرح اجرای کارآموزی برای مهندسان رشته‌های فنی به مرحله اجرا برسد.

این مسئول سازمانی حضور شرکت‌های متخصص برای ارائه خدمات اجرایی و طراحی و شرکت‌های مهندسان مشاور را از جمله عوامل موثر برای برگزاری دوره‌های کارآموزی فنی مهندسی برشمرد و گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه می‌تواند عملکردی همانند کانون وکلا داشته باشد؛ و با تدوین یک آیین‌نامه اجرایی دقیق و ارائه شرح مسئولیت‌ها، مهندسان جوان در کنار مهندسان خبره دوره کارآموزی مورد نظر را طی نمایند.

نائب رئیس اول سازمان نظام مهندسی ساختمان استان فارس با اعتقاد به اینکه کمبود نیروی انسانی متبحر بخصوص کارگران دارای مهارت حرفه‌ای یکی از مهمترین مسائل صنعت ساختمان محسوب می‌شود، اظهار داشت: این در حالی است که بیش از هشت برابر نیاز حوزه ساخت و ساز مهندس دارای پروانه اشتغال حضور دارند؛ در نتیجه این کارآموزی می‌تواند بخش‌های جدیدی از جمله بخش تعمیر و نگهداری ساختمان را که تا کنون در صنعت ساختمان مغفول مانده وارد بازار کار کند.

عضو هئیت رئیسه شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در ادامه یادآور شد: در برخی از استان‌های پیشرو کشور، طرح‌هایی در خصوص تربیت مهندسان کارآموز تهیه شده که می‌توان با جمع‌بندی نظریات استان‌هایی که در این زمینه کار کرده‌اند دستورالعمل یا شیوه‌‌نامه‌ای با چارچوب حقوقی کامل برای کارآموزی مهندسان تهیه کرد.

ولدان در پایان خاطر نشان ساخت: جای بسی خوشحالی است که رسانه‌های مرتبط با ساختمان، چنین موضوعات زیربنایی را مورد بررسی قرار می‌دهند و امید است که با شرکت تعداد بیشتری از صاحب‌نظران، سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در این بحث پیشرفت چشم‌گیری داشته باشد و بتواند در آیین‌نامه اجرایی که قرار است ظرف شش ماه آینده تهیه شود بحث کارآموزی را جدی تر ازگذشته به مرحله اجرا برساند.

  منبع : صما
  15:42   یکشنبه 6 اردیبهشت 1394  
 نظرات