اخبار   
 

 نخستین سامانه‌ی ماهواره‌ای ناسا برای بررسی دقیق توفان

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) توانسته است سامانه‌ای ماهواره‌ای طراحی کند که شدت دقیق توفان را اندازه می‌گیرد و پیش‌بینی جا و هنگام رخ دادن آن را آسان می‌کند. این سامانه‌ی ماهواره‌ای «CYGNSS» (مخففCyclone Global Navigation Satellite System ) نام دارد و متشکل از هشت میکروماهواره است و نخستین ماهواره‌ی ناسا است که مأموریتش به‌طور اختصاصی گردآوری داده‌ها و آگاهی‌هایی از زمین است ...

نخستین سامانه‌ی ماهواره‌ای ناسا برای بررسی دقیق توفان

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) توانسته است سامانه‌ای ماهواره‌ای طراحی کند که شدت دقیق توفان را اندازه می‌گیرد و پیش‌بینی جا و هنگام رخ دادن آن را آسان می‌کند. این سامانه‌ی ماهواره‌ای «CYGNSS» (مخففCyclone Global Navigation Satellite System ) نام دارد و متشکل از هشت میکروماهواره است و نخستین ماهواره‌ی ناسا است که مأموریتش به‌طور اختصاصی گردآوری داده‌ها و آگاهی‌هایی از زمین است.

قرار است این ماهواره در تاریخ ۱۲ دسامبر سال جاری و از ایستگاه کیپ کاناورال و توسط راکت پگاسوس XL پرتاب شود. اطلاعات ارسال شده از این ماهواره محققان را قادر می کند که محل طوفان را ردیابی و شدت آن را پیش بینی کنند. با توجه به گرمای جهانی، این امر یکی از مهمترین معضلات علم هواشناسی است.

ماموریت ماهواره بین ناسا، دانشگاه میشیگان و موسسه تحقیقاتی سوت‌وست در آمریکا مشترک است. سیستم های کنونی ردیاب طوفان، شدت طوفان را از قسمت مرکزی طوفان اندازه گیری می کند. باران شدید در این قسمت، دید ماهواره را مات می کند. در سیستم ماهواره ای CYGNSS از یک GPS پیشرفته استفاده شده و با استفاده از فناوری های تحلیلی و شبیه سازی، شدت طوفان دقیق تر اندازه گیری می شود. به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا از پایگاه ناسا،محققان این پروژه معتقدند با استفاده از سیستم های کنونی، نمی توان فهمید که در قسمت مرکزی طوفان و زیر باران شدید چه اتفاقی می افتد و قرار است سیستم جدید این شکاف را برطرف کند. هشت ماهواره موجود در CYGNSS، طوفان را از تمام زوایا اندازه گیری می کنند و قادرند به طور همزمان شدت باد را از ۳۲ سطح اقیانوسی ثبت کنند.

example-image example-image

  منبع : خبرگزاری سینا
  12:15   یکشنبه 23 آبان 1395  
 نظرات