اخبار   
 

 راز هشت پیش‌بینی هشت پا که جهانی را جادو کرد

در اوج دیدارهای مرحله اول جام جهانی آفریقای جنوبی و پس از هیاهویناهنجار وووزلاها و وصله های ناچسب توپ‌های جابولانی، سومین شگفتی غیر انسانیاین جام به وقوع پیوست و حیوانی صامت پای به جهان انسان‌ها گذاشت و اینگونه شدکه پل هشت پای پیشگوی آلمانی به صدر اخبار رسانه های ورزشی و غیرورزشی جهان آمد

جمشید آراسته، کارشناس ارشد ارتباط تصویری و مدرس دانشگاه سوره در شیراز می‌گوید: «در اوج دیدارهای مرحله اول جام جهانی آفریقای جنوبی و پس از هیاهوی ناهنجار وووزلاها و وصله های ناچسب توپ‌های جابولانی، سومین شگفتی غیر انسانی این جام به وقوع پیوست و حیوانی صامت پای به جهان انسان‌ها گذاشت و اینگونه شد که «پل» هشت پای پیشگوی آلمانی به صدر اخبار رسانه های ورزشی و غیرورزشی جهان آمد.


این هشت پا این گونه عمل می کرد که قبل از هر بازی غذای او را در یکی از جعبه های منقش به پرچم آلمان و کشور طرف بازی او قرار می دادند و او با حرکت به سمت یکی از جعبه ها و ورود به آن جعبه، تیم برنده را پیش‌بینی می کرد.
ظاهرا این هشت پا به تعداد پاهایش هشت مسابقه را صحیح پیش بینی کرد و مایه تعجب و تفنن بینندگان مسابقات جام جهانی فوتبال و مخاطبان رسانه ها شد. عده ای شانس را دخیل دانستند، جمعی او را هدایت شده و از پیش برنامه ریزی شده دانستند. برخی آن را خرافه پرستی نام نهادند و جمعیتی نیز هنوز انگشت به دهانند.»


آراسته در تحلیل علمی انتخاب‌های این هشت پا معتقد است، ریشه این انتخاب ها را باید در «داستان رنگ» و شدت و ضعف آن و اثرات آن بر چشم جست‌و‌جو کرد، بدین ترتیب که هشت پا بر اساس پرتوهای منتشره از رنگهای تشکیل دهنده پرچم کشورهای مختلف واکنش نشان داده و به سوی رنگ جذاب تر جذب می شد.


وی می‌گوید: « رنگ ها بازتابی از نور هستند و نورها در فاصله طول موج‌های 370 تا 780 نانومتر قابل رویت هستند. هر رنگ با یک فرکانس و طول موج خاص دیده می شود و حساسیت چشم نسبت به رنگ‌ها یکسان نیست، ضمن آنکه حدود 180 رنگ توسط چشم قابل تفکیک است.


پرچم کشور آلمان از سه رنگ مشکی، سرخ و زرد تشکیل شده است. رنگ سرخ با طول موج 625 تا 760 نانومتر اولین رنگ در طبیعت و دارای بالاترین بسامد نوری قابل تشخیص توسط چشم است. این رنگ دارای بیشترین واکنش در برابر دیگر رنگها است و اولین رنگی است که توسط آب جذب می شود و به همین سبب بی مهرگان دریایی نسبت به آن واکنش نشان می دهند.


دومین رنگ، رنگ زرد است که از خانواده قرمز است اما شدت طول موج آن کمی کمتر است و نهایتا رنگ مشکی در این پرچم وجود دارد که به باور صاحبنظران دارای طول موج های مختلفی از طیف کامل رنگ‌ها است. نتیجه آنکه مجموع این طول موجها همراه با کنتراست رنگهای زرد و سرخ در مجاورت رنگ مشکی، جذابیت ویژه ای را برای هشت پا ایجاد کرد تا او بیشتر به سوی پرچم آلمان بکشاند.


استرالیا، اولین رقیب آلمان بود که پرچم کشورش از حجم وسیعی رنگ آبی برخورداراست . این رنگ دارای کمترین طول موج برابر با 440 تا 490 نانومتر می باشد که طبعا رقیبی برای رنگهای پرچم آلمان نبود. پرچم کشور صربستان رقیب دیگر آلمان از سه رنگ سرخ و سفید و آبی تشکیل شده که این مورد هم در مجموع هشت پا را قانع نکرد. غنا اگر چه دو رنگ سرخ و زردش رقیبی برای پرچم کشور آلمان بود اما رنگ سوم آن که سبز بود او را از رقابت باز داشت و تبعا طول موج پایین تر سبز نسبت به رنگ مشکی و سکوت و آرامش او هم حرفی برای گفتن نداشت.


در مرحله دوم پرچم کشور انگلیس با حجم وسیع رنگ سفید و نوار سرخ، درمرحله یک چهارم نهایی پرچم کشور آرژانتین و در مرحله رده بندی پرچم کشور اروگوئه با دو رنگ آبی روشن و سفید هیچ جاذبه ای برای پیشگوی هشت پا! نداشتند.
هشت پا اما دو بازی را خلاف میل و باطن آلمانی ها پیشگویی کرد: او بازی آلمان و اسپانیا را به سود اسپانیا پیش بینی کرد و این جوابی برای کسانی است که او را هدایت شده می دانند و گرنه با این ادعا او می توانست باز هم هدایت شود و به گوی آلمان برود تا لااقل انرژی روانی را به بازیکنان تیم ملی آلمان القا کند.


دلیل اصلی به نظر اینجا بود که پرچم کشور اسپانیا از دو برابر رنگ سرخ به اضافه رنگ زرد تشکیل شده بود که با محاسبه طول موج بیشتر این رنگها نسبت به رنگهای پرچم کشور آلمان طبیعتا هشت پا را به سمت اسپانیا سوق داد و این داستان در مرحله نهایی هم تکرار شد و رنگهای سرخ و سفید و آبی پرچم هلند حریف پرچم اسپانیا نشدند تا هم اسپانیا قاتل آلمان، قهرمان شود و هم هشت پا آبروداری کند.


آری، جادوی رنگ با هشت پیش بینی هشت پا، جهانی را جادو کرد!»
 
  08:16   سه شنبه 29 تیر 1389  
 نظرات    
 
خسرو کندی 14:22 چهارشنبه 30 تیر 1389
6
 خسرو کندی
متاسفانه اصلا منطقی نیست
majid jazini 15:18 چهارشنبه 30 تیر 1389
8
 majid jazini
لطفا از طرف من به اون استاد بی سوادی که این مطلب رو نوشته بگید در بازی آلمان و صریستان 8 پا به سمت پرچم صربستان رفت و اون رو انتخاب کرد که شما نوشتی : "پرچم کشور صربستان رقیب دیگر آلمان از سه رنگ سرخ و سفید و آبی تشکیل شده که این مورد هم در مجموع هشت پا را قانع نکرد"

واقعا متاسفم برای اون استاد !
به فرض هم که قضیه رنگها درست باشه که نیست ! موضوع بر سر پیش بینی درسته . هر پرچمی انتخاب میشد همون تیم برنده بازی بود . چه ربطی به رنگ و این حرفها داره ؟
مهدی ناظمی 11:33 پنجشنبه 7 مرداد 1389
6
 مهدی ناظمی
به نظر به این سادگی نیست و عوامل دخیل دیگری هم محتمل است قطعا....