اخبار   
 

 واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی وابسته به انرژی هستند

رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران معتقد است، واحد های تولیدکننده مصالح ساختمانی در کشور به انرژی وابسته هستند و هدفمندسازی یارانه ها در نیمه دوم سال جاری می تواند در قیمت های این بخش اثرگذار...

رئیس هیات مدیره انجمن بهینه سازی مصرف انرژی ایران معتقد است، واحد های تولیدکننده مصالح ساختمانی در کشور به انرژی وابسته هستند و هدفمندسازی یارانه ها در نیمه دوم سال جاری می تواند در قیمت های این بخش اثرگذار باشد.
"آرش نجفی" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، اظهار داشت تغییرات چشمگیر قیمت مصالح ساختمانی در نیمه دوم سال جاری می تواند در قیمت تمام شده ساختمانها اعم از تکمیل شده و در حال ساخت موثر واقع شود.
وی افزود: بخشی از برنامه هدفمند سازی یارانه ها در حوزه قیمت حامل های انرژی و سوخت صورت می گیرد و با توجه به وابستگی شدید واحدهای تولیدکننده مصالح ساختمانی به انرژی نیازمند برنامه ریزی کلان در این بخش هستیم.
به گفته نجفی چنانچه برای حمل مواد اولیه به کارخانه ها، پروسه تولید و حمل مصالح ساختمانی به کارگاه های ساختمانی راهبردی کلان نداشته باشیم با افزایش قیمت مصالح ساختمانی در بازار مصرف روبه رو خواهیم شد که این امر می تواند چشمگیر باشد.
این مقام مسئول افزود: حدود 65 درصد ساختمانهای در حال احداث به اقلام مختلف مصالح ساختمانی وابسته است که نوسان قیمت مصالح موجب اثرگذاری آن در قیمت واحدهای مسکونی خواهد شد.
وی با بیان اینکه سازندگان حرفه ای و انبوه سازان در سطوح مختلف بخشی از واحدهای مسکونی مورد نیاز مردم را تامین می کنند، گفت: آنها همواره در حال محاسبه میزان تاثیر عوامل موثر در قیمت تمام شده بنا هستند و همیشه می خواهند به ازای فروش واحدهای مسکونی احداثی، ساخت و ساز جدید را آغاز کنند بنابراین باید توان اقتصادی خود را حفظ نمایند.
نجفی خواستار گذر هوشمندانه دولت از مرحله هدفمند سازی یارانه ها شد زیرا انرژی بخشی از هزینه های یک پروسه تولید است و قیمت تمام شده هر تولیدی وابسته به عوامل مختلف است.
وی یادآور شد آمارهای منتشره حاکی از آن است که تا سال 1391 نیاز مسکن فزاینده خواهد بود و اکنون در کشور تب مسکن مهر بسیار داغ است که نشات گرفته از تقاضای فراوان مسکن است.
دولت براساس برنامه ریزی ساخت 940 هزار واحد مسکونی در قالب طرح مهر را در سطح کشور دنبال می کند که از این رقم 157 هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت ساخته می شود و سهم شهرهای جدید در حاشیه کلان شهرها حدود 25 درصد از رقم مذکور پیش بینی شده و بقیه در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت احداث خواهد شد.
آخرین آمارهای وزارت مسکن وشهرسازی در پایان تیرماه 1389 حاکی از آن است که برای 810 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمانی صادر شده که برای 600 هزار واحد نیز پی ریزی صورت گرفته است.
برنامه اجرایی مسکن مهر از خرداد ماه 1386 آغاز شده است.
  منبع : ایرنا
  11:06   یکشنبه 3 مرداد 1389  
 نظرات