اخبار   
 

 بزرگترین پل کابلی کشور امسال به بهره‌برداری می‌رسد

بزرگترین پل کابلی کشور روی رودخانه کارون در بالادست سد گتوند علیا برای برقراری ارتباط شهرستان‌های لالی و مسجد سلیمان به بهر‌برداری...

بزرگترین پل کابلی کشور روی رودخانه کارون در بالادست سد گتوند علیا برای برقراری ارتباط شهرستان‌های لالی و مسجد سلیمان به بهر‌برداری می‌رسد.
به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، محمد هنربخش - مدیر پروژه پل لالی - با بیان خبر بالا گفت: با بهره‌برداری از این پل در نیمه دوم امسال شهر لالی که به واسطه شرایط اقلیمی خاص خود، یکی از گرم‌ ترین نقاط کشور محسوب می‌شد، تبدیل به تنها شهر ساحلی واقع در مرکز ایران خواهد شد و زمینه‌های بسیاری برای توسعه اقتصادی مناطق اطراف خود را از جهات گوناگون فراهم خواهد کرد.
به گفته وی، با توجه به آبگیری سند گتوند علیا و مستغرق شدن بعضی از راه‌های ارتباطی، مجریان طرح اقدام به ساخت پل لالی و راه‌های دسترسی جایگزین کرده‌اند که حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مراحل پایانی را طی می‌کند.
به گفته او پل لالی در 15 کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا و حدود سه کیلومتری بالادست پل موجود لالی ساخته شده است و برای دسترسی به محل ساخت آن 16.5 کیلومتر جاده دسترس و چهار تونل ساخته شده که در اجرا آن حدود 1800 تن ارماتوربندی، 20 هزار مترمکعب بتن ریزی، 35 هزار مترمربع قالب بندی، افزون بر 197 تن کابل گذاری و قریب به 2 هزار تن عرشه فلزی پیش بینی شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر محور لالی به مسجد سلیمان، برای خطوط موجود لوله‌های نفت و گاز نیز امکان عبور از مسیر پل لالی فراهم شده است.
مدیر پروژه‌ها این طرح ادامه داد: این پل که از جمله پروژه‌های جانبی طرح سد و نیروگاه‌ گتوند علیا به شمار می‌آید با 460 مترطول و 13.5 متر عرض سواره رو و دو متر عرض در هر طرف برای عبور لوله‌های نفت و گاز، از نوع کابلی و دارای عرشه فلزی با پایه‌ها و پایلوت‌های بتنی و کابل‌های ترکه‌ای با روش نصب تلفیقی «پیشرانی ـ طره‌ای» است.
به گفته وی اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه پل کابلی لالی 240 میلیارد ریال است.
گفتنی است، شهرستان لالی با وسعتی بالغ بر 1418 کیلومتر مربع در شمال استان خوزستان قرار دارد و دارای دشت‌های بسیار وسیعی است که لاله‌های واژگون در آنها می‌رویند، شغل اصلی مردم این منطقه دامداری و کشاورزی است که به صورت سنتی انجام می‌شود.
  منبع : ایسنا
  09:40   چهارشنبه 26 خرداد 1389  
 نظرات    
 
رضا چراغی 21:56 چهارشنبه 26 خرداد 1389
1
 رضا چراغی
به امید فردا می مانیم .